Pagina 1 van 1
volvo duett diesel
Geplaatst: 30.04.2007 - 18:44
door peter-v-d-berg
Wie weet wat voor dieselmotor er ligt in een duett van 67
Geplaatst: 01.05.2007 - 08:20
door V480-S60
Is dit een grapje?
De Duett is nooit leverbaar geweest met dieselmotor.
Dus als je er een treft is het een eigen fabrikaat.
Geplaatst: 01.05.2007 - 08:59
door Ben
Ik zag laatst een advertentie van een Duett met een Renault dieselmotor.
Op zich zou ik me dat kunnen voorstellen omdat Volvo en Renault vroeger hebben samengewerkt.
De VROM was Volvo and Renault Owners Meeting

Geplaatst: 01.05.2007 - 10:02
door V480-S60
Ben schreef:omdat Volvo en Renault vroeger hebben samengewerkt.
De VROM was Volvo and Renault Owners Meeting

Grapje Ben?
Maar even serieus.
Volvo heeft in de personenauto's pas vanaf de 244 GLE D6 in 1978 een seriemodel met dieselmotor uitgerust. (De 6 cyl VW LT motor, voor bepaalde markten een 5 cylinder trouwens)
In de 300, 400 en X40 series was het een Renault Diesel.
In de 850 Classic V70 was het een 5 cylinder Audi Diesel.
Een Duett met diesel (Renault) is dus puur eigenbouw en toeval dat het een Renault motor betreft. (In die periode was er absoluut nog geen sprake van samenwerking met Renault)
Geplaatst: 26.09.2009 - 20:45
door degraaf
ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat er een bedrijf bestond dat nieuwe amazons naar diesel ombouwde met een perkins motor?
Geplaatst: 27.09.2009 - 19:00
door Rubicon
De Volvo Duett is af fabriek, door Volvo, NOOIT met een dieselmotor geleverd.
MAAR, de Zweedse firma Malte Manson AB (Linkoping, Se) - de importeur van het Engelse Perkins in Zweden - experimenteerde met de inbouw van dieselmotoren in o.m. de Volvo Duett. Hij bouwde eerst in zijn eigen Duetten en Amazons een Perkins-diesel in, en later ook in verschillende Volvo Lapplander terreinwagens.
Vervolgens trachtte hij zijn verwezenlijkingen vanaf 1965 ook aan het grotere publiek aan te bieden. Het project is echter nooit echt goed van de grond gekomen (hoge inbouwkosten en de B18 bleek meer koppel te hebben dan de diesel), waardoor uiteindelijk maar een geschat aantal van 40 Duett's voorzien zouden zijn van een dieselmotor. Vermoedelijk heeft geen enkel exemplaar de tand des tijds overleefd.. Manson probeerde zijn diesel nog in de 144 te produceren, maar daar is het maar bij één exemplaar gebleven.
Uit: "Uitlaat", ed. 103, september 2009. Een driemaandelijkse uitgave van de
Volvo Classic Club Belgium (SCCB).
Geplaatst: 27.09.2009 - 19:57
door Volvoman
Volgens mij de 244 GL D6 vanaf 1979, inderdaad met VW LT motor, het was net een vrachtwagen!
Geplaatst: 27.09.2009 - 20:38
door Ben
V480-S60 schreef:Ben schreef:omdat Volvo en Renault vroeger hebben samengewerkt.
De VROM was Volvo and Renault Owners Meeting

Grapje Ben?
nee, dat was echt zo
Kijk in SE maar, daar zul je Volvo en Renault dealers ook onder 1 dak vinden.
Geplaatst: 27.09.2009 - 20:40
door Volvoman
tuurlijk, maar om gelijk een Renault diesel in een Duett te scheppen....
Geplaatst: 27.09.2009 - 23:12
door degraaf
Volvoman schreef:tuurlijk, maar om gelijk een Renault diesel in een Duett te scheppen....

och als ze er later een vw ingeschept hebben was renault misschien zo gek nog niet
Geplaatst: 28.09.2009 - 00:21
door imker
Volvoman schreef:Volgens mij de 244 GL D6 vanaf 1979, inderdaad met VW LT motor, het was net een vrachtwagen!
Voor zijn tijd was de 6 cilindermotor best vooruitstrevend. het was trouwens de eerste 6 cilinder dieselmotor in een personenwagen.
Geplaatst: 29.09.2009 - 19:43
door whitehorsekart
Die samenwerking was trouwens véél later dan de tijd waarin de 544 e.a. werd geproduceerd en bestond voornamelijk uit het door Renault leveren van motoren en bakken voor de 340 en 440 serie. Verder is natuurlijk de V6 "Douvrin" motor samen met Peugeot, Lancia en Renault ontwikkeld. Over dat blok zijn de meningen ook nogal verdeeld om het voorzichtig te zeggen.
En sommigen op dit forum weten hoe ik denk over die 6 cilinder die in de 240 stond: waardeloos blok: veel te hoge zuigersnelheden en te korte klepgeleiders waardoor de boel zó versleten was.
Verder: mooi geluid, maar trekken ho maar! In de transporters van Volkswagen was de ellende trouwens precies hetzelfde als ik de chefmonteur uit die tijd van de hoofd VAG vestiging mag geloven (en dat doe ik na mijn ervaringen met het blok meteen!) De latere versies waren kennelijk beter, want er zijn wat mensen die een lans breken voor het motorblok in latere 700 series.
Geplaatst: 29.09.2009 - 20:11
door imker
whitehorsekart schreef:Die samenwerking was trouwens véél later dan de tijd waarin de 544 e.a. werd geproduceerd en bestond voornamelijk uit het door Renault leveren van motoren en bakken voor de 340 en 440 serie. Verder is natuurlijk de V6 "Douvrin" motor samen met Peugeot, Lancia en Renault ontwikkeld. Over dat blok zijn de meningen ook nogal verdeeld om het voorzichtig te zeggen.
En sommigen op dit forum weten hoe ik denk over die 6 cilinder die in de 240 stond: waardeloos blok: veel te hoge zuigersnelheden en te korte klepgeleiders waardoor de boel zó versleten was.
Verder: mooi geluid, maar trekken ho maar! In de transporters van Volkswagen was de ellende trouwens precies hetzelfde als ik de chefmonteur uit die tijd van de hoofd VAG vestiging mag geloven (en dat doe ik na mijn ervaringen met het blok meteen!) De latere versies waren kennelijk beter, want er zijn wat mensen die een lans breken voor het motorblok in latere 700 series.
Ik kan je deels gelijk geven, hij trok inderdaad niet maar mijn diesel was toen ik hem wegdeed na 400000km zeker niet versleten. Dus om nu te zeggen dat de boel zo snel versleten was????
Geplaatst: 29.09.2009 - 20:29
door whitehorsekart
Bij mij na 60.000 km en na revisie wéér na 60.000.
En in de tussentijd roken als een maleier als je gas gaf. Oók na een andere pomp en nieuwe verstuivers!
Dat was de enige Volvo die ik heb gehad waarvan ik blij was dat er één persoon nog (weinig)geld voor bood. Ik ben hem zelfs naar Friesland gaan brengen!
Geplaatst: 29.09.2009 - 22:09
door imker
whitehorsekart schreef:Bij mij na 60.000 km en na revisie wéér na 60.000.
En in de tussentijd roken als een maleier als je gas gaf. Oók na een andere pomp en nieuwe verstuivers!
Dat was de enige Volvo die ik heb gehad waarvan ik blij was dat er één persoon nog (weinig)geld voor bood. Ik ben hem zelfs naar Friesland gaan brengen!
Ach ja ik moet eigenlijk wel toegeven dat het niet bepaald een giller was die motor. Maar het was dan ook geen volvo-produkt.
Geplaatst: 30.09.2009 - 08:26
door Walter
Ben schreef:V480-S60 schreef:Ben schreef:omdat Volvo en Renault vroeger hebben samengewerkt.
De VROM was Volvo and Renault Owners Meeting

Grapje Ben?
nee, dat was echt zo
klopt, tijdens VROM werden oudere rallyschildjes aangeboden en daar stond Renault op. Vind je Rendevouz ook niet raar passen in de naam? Ze moesten iets met de R...
Geplaatst: 02.10.2009 - 00:38
door Erik_M
VolvoMafia schreef:Ben schreef:V480-S60 schreef:
Grapje Ben?
nee, dat was echt zo
klopt, tijdens VROM werden oudere rallyschildjes aangeboden en daar stond Renault op. Vind je Rendevouz ook niet raar passen in de naam? Ze moesten iets met de R...
Ja, maar in de periode dat de 544's en de P210's gebouwd werden was er nog geen samenwerking met Renault, zelfs in de 70 er jaren niet. Ik heb in 1987 en 1989 in Zweden met mijn Amazon meegedaan aan het evenement dat pas later VROM is gaan heten.
gRoet,
eRik
Geplaatst: 02.10.2009 - 00:48
door Erik_M
whitehorsekart schreef:... Verder is natuurlijk de V6 "Douvrin" motor samen met Peugeot, Lancia en Renault ontwikkeld.... .
Dit was de z.g. PRV motor (Peugeot, Renault en Volvo)
Lancia was niet bij de ontwikkeling betrokken en deze motor is dan ook niet in een Lancia gemonteerd geweest.
gRoet
eRik
Geplaatst: 01.11.2009 - 12:54
door whitehorsekart
Hé Erik! Klopt natuurlijk!
Geplaatst: 01.11.2009 - 14:26
door bart simpson
Lancia had haar eigen slecht(re) motor al