Pagina 1 van 1

Ford Powershift eerst voor Volvo

Geplaatst: 02.05.2007 - 20:18
door Ben
Het Ford concern ontwikkelt samen met Getrag een nieuw type van handmatig "automaat", die lijkt op de DSG-bak van VW. Volvo is een van de eersten in het Ford concern die de nieuwe bak mag gebruiken, daarna volgen Ford en Mazda. Waarschijnlijk wordt de naam van de nieuwe versnellingsbak "PowerShift".
Afbeelding

Afbeelding

bron: automotorsport.se

Voor de liefhebbers de computervertaling vanuit het Zweeds :-)

Het Ford concern ontwikkelt samen met Getrag een nieuw type van handmatig "automaat", die lijkt op de DSG-bak van VW. Volvo is een van de eersten in het Ford concern die de nieuwe bak mag gebruiken, daarna volgen Ford en Mazda. Waarschijnlijk wordt de naam van de nieuwe versnellingsbak "PowerShift".

Als wij kunnen vertellen vroeg is het meer auto+concernen die nu zijn in een intensief ontwikkelfase van handmatig versnellingsbakken met dubbel+koppeling, erop lijkend hij DSG-doos die VW-de concern erin slagen te zaaien goed ook. Door te hebben verdubbelen koppelingen kan twee tandwiel+paren worden vasthouden ingrepen tegelijk en de overgang tussen twee versnellingen wordt veel buigzaam, ongeveer als bij een conventioneel automaat met planeet+versnelling.

Volgens opgafen van transmissionstillverkaren Getrag, die publiceren afbeeldingen en technisch feiten op zijn homepagina, zijn het nu niet lang over voordat Ford kan lanceren een eigen "DSG". Het waarschijnlijk naam voor Ford wordt "PowerShift". Jeneverbes van de eerste binnen Ford-de concern die krijg de nieuw dosen wordt Volvo en het al naar de herfst.
Getrag heeft ontwikkelen een heel gezin van versnellingsbakken met de nieuw techniek. Zij zijn naar voorwielaandrijving, achterwielaandrijving en fyrhjulsdrift. De dosen is sexstegade en maken voor ongelijk motorren maar er is een sjustegad versie voor achterwielaandrijving die hebben een capaciteit op draaimoment op naar 750 Nm. Die model binnen Ford-de concern die kan zijn actueel voor zulk effect+contactdosen weet wij niet maar Mustang was wel een niet alle te onverschrokken gissing.
De sexstegade de versies voor fyrhjulsdrift hebben een maximumgrens voor zich omdraaien op 470 Nm, die doet dat er is lekker om ruimte voor een effekthöjning bij Volvos huidig models.
Wat wij begrepen van Gotenburg dan heeft Volvo Personvagnar lenen over een groep ingenieuren van Lastvagnar, daar de techniek gebruiken eerder, om te optimaliseren programmeringen van de nieuw transmissie. Bij Getrag worden noemen de transmissie voor "Dual clutch transmissions" en er is meer informatie op hun homepagina, zien de schakel beneden.

Geplaatst: 19.09.2007 - 17:43
door Lazarus
Hahaha... die 'computervertalingen' zijn steeds meer lachkramp opwekkend dan leerrijk... :-)

Geplaatst: 20.09.2007 - 08:19
door Walter
Weet je zeker dat je op "naar Nederlands" hebt gedrukt, niet op "naar Zuid-Afrikaans"?

De sexstegade de versies voor fyrhjulsdrift hebben een maximumgrens voor zich omdraaien op 470 Nm, die doet dat er is lekker om ruimte voor een effekthöjning bij Volvos huidig models.

Geplaatst: 21.11.2007 - 15:50
door Tomdk
Iets meer informatie:
Op de 2.0D van de V50 is de meerprijs voor deze automaat € 2.800,-.
De powershift brengt de wagen in 9,7 sec van 0 naar 100. De handgeschakelde versie heeft hier 9,6 sec voor nodig.
Eerste leveringen in Maart 08.

Geplaatst: 24.11.2007 - 15:50
door nickstje
hmmm.. ik heb mijn bedenkingen bij de tijden.. een van de grootste redenen dat er een dsg-bak ontwikkeld is (bij vw), is om schakeltijden te verminderen.. als je de acceleratietijden bekijkt van dsg-versies tov de manuele versies zul je zien dat alleszinds de 0-100 tijden bij de dsg-versies lager zijn. Een mens kan nooit zo snel schakelen als zo'n bak met dubbele koppeling, dus denk ik dat de cijfertjes niet echt kloppen..

ik HOOP vooral dat ze niet kloppen.

Geplaatst: 25.11.2007 - 13:09
door Tomdk
Dit is de informatie die de dealer binnenkreeg via het volvo-intranet.
het zal wel kloppen denk ik...
Of je de handgeschakelde versie in 9,6sec naar de 100 krijgt hangt inderdaad wel af van je schakelkwaliteiten :-P

Geplaatst: 25.11.2007 - 13:32
door Ramon&Ramon
en van je sexapeal :)

Geplaatst: 26.11.2007 - 22:28
door MDA
en van het extra gewicht wat de automaat met zich mee brengt ;-)

Bij VW is dat niet anders: die dingen schakelen wel heel snel, maar maken de auto zwaarder dan met een handbak, en dat is weer slecht voor de 0-100 tijden...

Geplaatst: 26.11.2007 - 23:07
door VolvoXC70
:-#

Geplaatst: 26.11.2007 - 23:09
door Ramon&Ramon
--------------------------------------------------------------------------------
Het principe van een DSG bak is,hij werkt met twee koppelingen die door middel van mechatronica bestuurd worden.
Het zijn eigenlijk twee onafhankelijke delen die elk twee of drie(bij een 6 bak) versnellingen heeft.
Schakel je de bak in zijn eerste versnelling dan wordt tevens de tweede versnelling ingeschakeld,als de auto aan zijn toerenbereik is,wordt de tweede koppeling ingeschakeld en de eerste weer uitgeschakeld.
Het schakelt supersnel en niet merkbaar bijna.
De koppeleingen zijn lamellen koppelingen.
Het geheel wordt electro hydraulisch,s bediend..

Mods edit
Het stond er zelfs drie keer 8)



[ ]

Geplaatst: 26.11.2007 - 23:10
door Ramon&Ramon
Voor degenen die het nog een keer willen lezen,het staat er twee keer:)

Geplaatst: 27.11.2007 - 08:47
door V480-S60
Mods edit.
Zullen we dan maar één keer weg halen Ramon?8)