Hei Timmermansr!
Dubbdäck in het Zweeds, annex piggdekk in het Noors. Ik woon ruim 10jr in Trondheim/N, en ben afgelopen december overgegaan van een 1997 V40 1.9TD op zgn helårsdekk Vredestein Wintrac (lett. 'helejaarbanden', oftewel wat men in NL aanduid als 'winterbanden') naar een 2005 XC70 D5 op piggfritt. Trondheim kent niet het Zweedse landklimaat waar het vnl koud is. Hier is het veelal wisselend rond de 0oC, met dan weer vorst, dan weer dooi.
Ergo, de wegen zijn hier vele malen slechter berijdbaar dan hogerop danwel meer landinwaarts waar de koude nagenoeg constant aanhoudt. Dan is het weer slaps (slush, papsneeuw), dan hålke (ijzel, koeksneeuw), danweer bar vei (kaal asfalt). Als je ergens behoefte hebt aan spikes, dan is het hier, niet op droge paksneeuw, nee zelfs niet bergje-op. In al die 10jr dat ik hiet gewoond heb, ben ik misschien 1-2x niet naar boven gekomen met m'n helårsdekk (!), en dan kwam een Subaru met spikes (=buurman) ook niet naar boven. Met mijn huidige winterbanden (Hankook Icebear piggfritt) kom ik uiteraard verder, en dergelijke banden zou ik ook aanbevelen.
Alle tests zijn het er roerend over eens dat spikes alleen een voordeel hebben op nat ijs, voor het overige hebben frictiebanden de overhand. Omgekeerd hebben spikes zelfs een nadeel op kaal asfalt met langere remweg en veel meer lawaai. Plus dat spikes veel meer milieu-ONvriendelijk zweefstof produceren, waarvoor in de vier grootste steden in Noorwegen (OSL, BGO, TRD, SVG) zelfs een speciale seizoensbelasting wordt geheven. Spikes zijn overigens slechts 4-5mm lang dus iets heel anders dan wat rallyerijders monteren. Kijk hier, een winterbandentest:
http://www.motor.no/incoming/article13613.ece Motor is de Noorse tegenhanger van de Nederlandse Autokampioen. Je ziet dat de hoogste score van piggfritt vrijwel die van pigg evenaart; het verschil ligt aan de hogere score op nat ijs van de pigg. Maar de Zweedse binnenlanden in februari hebben domweg geen nat ijs.
Mijn Italiaanse vrouw liet in NL bij een goedgesorteerde bandencentrale noordse (merk de extra 'd'; ie. 'nordic') winterbanden monteren toen ze naar Trondheim verhuisde. Die hebben snelheidsklasse Q (160km/h) of R (170km/h), die hier in de nordiske land toegestaan zijn, zij het alleen tijdens de wintermaanden. Dan kun je dus je banden thuis monteren en gerust zonder boetes door Duitsland, want daar zijn pigg 'strengstens verboten'! Je zal ze denkelijk wel op tijd moeten bestellen.
Afhankelijk of de meeting in Zweden is of in Noorwegen, dan wordt die dus gehouden in Jokkmokk of nabij Mo i Rana, of verder naar boven. Meer info is welkom, want het klinkt sowieso leuk.
Ten laatste: vroeger stond er op de ColorLine kade in Oslo (toen nog Freddy Olsen lines) een tent waar je pigg kon omruilen voor piggfritt en vice versa, hetzij voor vakantie richting vasteland, hetzij noordwaarts. Heb er nooit meer op gelet omdat ik reeds voorzien was, maar wellicht kan je op/via
www.colorline.no wat achterhalen? Bovendien aardige bootreis, en gemakkelijke reistijden Oslo-Kiel.
Beste groeten, en schroom niet contact op te nemen,
med vennlig hilsen,
Maarten Broekmans