Pagina 1 van 1
Draagarmrubbers achterzijde
Geplaatst: 07.05.2007 - 21:55
door Rode T4
Ik wilde afgelopen vrijdag mijn auto laten uitlijnen na het monteren van nieuwe banden en velgen. Het garagebedrijf ontdekte dat de rubber van de achterdraagarm echt aan vervanging toe zijn. Het uitlijnen dus effe niet gedaan.
Ik heb even onder de auto gekeken. Ik dacht ik bouw het zelf uit en laat er een nieuw rubber inpersen. Het gaat om het voorste rubber. Wat kan je daar lastig bij.
Iemand ervaring met het vervangen van de rubbers en/of het uitbouwen van de draagarm :?:
Vandaag de dealer in vlaardingen gebeld. Die wist mij te vertellen dat het weinig voorkomt. Hij wilde mijn chassisnummer. Dus morgen even doorgeven en dan m'n hart vasthouden als ik een antwoord krijg op de vraag wat het vervangen van de rubbers kost.
Geplaatst: 10.05.2007 - 19:38
door volvogrill
aan rode t4,deze rubbers moeten met speciaal gereedschap in geperst worden,draagarm hoeft er niet gedemonteerd te worden,let op de kleine
uitlijn stokjes 2maal,let op de bovenste draagarm stokjes,deze liggen inwendig los,veel gekraak hoorbaar.bouten zitten ook inwendig muur vast
uitlijnen word een must als men 4maal stokken vernieuwd.
er moet ruimte op het rubber zitten,anders kan de draagarm niet van
stand veranderenin de bochten.laat een deskundige kijken.
Geplaatst: 10.05.2007 - 21:59
door Rode T4
Dank je voor je reactie. Ik ga volgende week even langs de dealer een prijs vragen en naar een volvogarage (niet dealer) prijsvragen
Geplaatst: 13.05.2007 - 10:53
door fred peters
hallo , fred hier.
ik heb toevallig van de week ook kennis meegemaaktmet dit euvel .
bij een niet dealer liet ik een apk keuring doen en een grote beurt aan m,n 2001 1.8 ph 2 model.
in de loop van de ochtend werd ik gebelt met de mededeling dat de stab. stang en draagarm rubbers van de achterwiel ophanging slecht werden .
het vervangen zou ongeveer 350 incl btw gaan kosten.
toen ik hoorde dat hij al ruimschoots door de keuring was gekomen heb ik het maar afgeketst.
er stond ook geen advies op m,n keurings rapport , dus vraag ik me af of het werkelijk zo,n dringende ingreep is .
ik heb namelijk geen duidelijke afwijkende slijtage plekken op m,n achter banden.
wie heeft hier ervaring mee ?
ik werd geconfronteerd met het verzoek om 4 stangen te laten vervangen waarvan de rubbers slecht werden.
wie heeft toevallig de artikel codes van deze stangetjes ?
de kosten volgens de garage waren 2 x 80,- en 2 x 70,-
maarja nwe rubbers erin persen kan toch ook ?
Geplaatst: 14.05.2007 - 19:02
door volvogrill
rode t4. en fred peters.
deze stokjes worden op speciale manier ingeperst,om te voor komen dat de levens duur erg kort word,de grote rubbers moeten in de ryrichting kunnen
bewegen. van links naar rechts moeten ze vast zitten,zolang er geen metaal contact is mag dit voor APK.let vooral op de slytage patroon van banden.
deze gaan dan enorm kuppen,oorzaak veel ruimte op die 4-stangen.
waar door de uitlijning verloopt.
Geplaatst: 21.05.2007 - 20:28
door Rode T4
Ben er even een weekje tussenuitgeweest. Volvogrill Ik kan het linker achterwiel flink bewegen van voor naar achter (rijrichting). In andere richtingen is er geen ruimte. Als ik over kleine oneffenheden rijd (spoorwegovergang) hoor ik een bonkend geluid. De schokdemperrubber zijn goed (gecontroleerd bij het plaatsen van prog veren). Ik ga komende vrijdag naar een garage om er na te laten kijken (advies vragen).
Geplaatst: 12.09.2007 - 21:24
door T4Freak
Nou die rubbers bij de dealer in vlaardingen heb ik vandaag in mijn handen gedrukt gekregen voor 40 euries.
Men bleek ze ooit bij hem besteld te hebben maar niet laten monteren.
Moest het ook zelf doen want de volvo heeft voor een volvo geen gereedschap hiervoor ????????
Heb rubbers mee gekregen die 5mm qwa diameter te groot is moet ik nu gaan vijlen ????
Verkeerde voor de verkeerde auto en ik kreeg ook te horen; das vreemd dat komt nooit voor.
Nou toch is het zo.
Nu maar terug en kijken wat ze gaan oplossen voor mij.
Want persen is niet zo moeilijk als je de spullen hebt in 30 minuten had ik de draagarm met rubber onder de auto uit steken, alleen niet af kunnen maken.
Geplaatst: 16.09.2007 - 22:36
door T4Freak
Kosten bij volvo Dealer den Haag de Ni-Ham 280 euro met uitlijnen en een gratis wasbeurtje.
Rubbers en gereedschap speciaal moeten bestellen.
Rubbers alleen kosten 20 stuk.
Uitlijnen 50.
Men had er ongeveer 4 a 5 uur voor nodig.
Geplaatst: 26.10.2007 - 21:36
door volvogrill
t4freak hoe ist de reparatie gegaan?????
groet volvogrill
Geplaatst: 08.01.2008 - 19:43
door J
@ T4Freak las ik je goed begrijp was je € 280 kwijt voor vervangen van draagarmrubbers achteras (2x dus), incl uitlijnen?
volgens svala in hoofddorp zou ik zo'n € 600 kwijt zijn voor de voorkant, lijkt mij een absurt verschil
Geplaatst: 08.01.2008 - 22:08
door kanonnier
@J
Is dat nog wat, die dealer in Hoofddorp??
Hoor nl. hele wisselende berichten...
Geplaatst: 09.01.2008 - 19:29
door J
persoonlijk rijd ik liever door naar beverwijk, daar zit ton van nogiets (volvo dealer) die is een stuk servicegerichter, meedenkender en vakkundig maar dan ook echt een stuk van dat alles
ter vergelijk - mijn vrouw was met de auto langs svala gereden (werkt part time) want ze hoorde een raar geluid als ze over een drempel ging.
was dus de draagarmrubbers die versleten zijn, maar er nog niet uit liggen. hoeven volgens hen dus niet vervangen te worden.
waarop ik ze heb gebeld en heb gevraagd wat het weggedrag doet als ze er wel uitschieten en vrouw en kind zitten in de auto. wist hij niet, de (censuur) zo waren er nog wel wat dingen waar ze op zijn minst vreemd mee om springen