Pagina 1 van 1

Piepende distributieriem na start, na 15 min weg

Geplaatst: 10.05.2007 - 09:07
door DN
Sinds een week piept mijn aandrijf/distributieriem nogal na het starten. Na een kwartiertje rijden is het echter zo goed als weg. De riem is ongeveer 30.000 km geleden vervangen.

Nu heb ik al wat gesneupt op het forum en mogelijke oorzaken die worden aangedragen zijn:

1 - Riem niet helemaal op spanning
2 - Versleten riem (lijkt mij wat onwaarschijnlijk, 'net' vervangen)
3 - Lagers van 'rollers' versleten
4 - Riem niet soepel genoeg (door wat koudere weer?)

Wat aangedragen oplossingen:

- Riem insmeren met goedje (locklite ofzo? hoe heet dit precies) of talk
- Riem op spanning laten brengen (ik heb een 1.9 TD uit 01-99, weet niet of er wel/geen autom. riemspanner op zit
- Lagers/rollen vervangen
- riem vervangen

Gezien de situatie die ik schets: wat is de meest waarschijnlijke oorzaak?
Wat is jullie advies om dit te verhelpen?

alvast dank.
Daan

Re: Piepende distributieriem na start, na 15 min weg

Geplaatst: 10.05.2007 - 13:31
door NinYes
Als het echt de dibu is, dan kan het alleen de span- en/of omlooprol zijn, deze slipt namelijk niet. Waarschijnlijk zijn deze dan niet vervangen worden. Is blijkbaar niet door een dealer uitgevoerd?

Geplaatst: 10.05.2007 - 18:51
door DeNNiS_
zeker weten dat distributie is niet de v-snaar van dynamo??

Kattengeluiden van onder de motorkap

Geplaatst: 10.05.2007 - 22:17
door jpdevre
Mijn ervaring (wat niet wil zeggen dat ie ook in jou geval van toepassing is!)
Bij mijn vorige auto(440). Min of meer regelmatig kattengejank geluiden van onder de motorkap, die naar verloop van (korte) tijd weer verdwenen.
In iedergeval zo snel verdwenen, dat als ik bij de garage was er al niets meer te horen viel. Toen bij xxxx km de distributieriem aan de beurt was liet de monteur in de werkplaats me ´smiddags de rollen zien. Kompleet vastgelopen lagers, de rol compleet glat geslepen en blauw geworden. En de er langs slippende riem was heeeel dun geworden... Dat had niet veel langer moeten duren

Samenvattend:
1 erg jammer dat ea bij iedere grote beurten niet waargenomen kon worden (?)
2 zon grap kan je je motor kosten
Kortom, zorg dat je erachterkomt wat het is´, voor het niet meer hoeft!

En als je ooit een weer nieuwe riem nodig hebt, bespaar dan niet op die rolletjes!

Geplaatst: 11.05.2007 - 15:26
door Ramon&Ramon
de multiriem spanner doet dat meestal!bij een diesel........dat piepen...

Geplaatst: 17.05.2007 - 09:19
door DN
Toch maar ff langs de dealer geweest:

Het was inderdaad de multiriem spanner. Voor €50 nieuwe en weer van dat gepiep af.....

Geplaatst: 17.05.2007 - 10:17
door Ramon&Ramon
Wel knapvan mij omdat op afstand te kunnen beoordelen..:):):)

Geplaatst: 17.05.2007 - 13:21
door BlackSapphire
Daarvoor ben je dan ook een slimme monteur.

Geplaatst: 17.05.2007 - 16:26
door Ramon&Ramon
Was ik maar monteur!:):)

?

Geplaatst: 17.05.2007 - 17:58
door Henk
wat dan un "specialist" :wink:
of toch een ............................ :lol: :lol: :lol:
in ieder geval iemand die weet wat er mis kan zijn ? :roll:
en ook op afstand al dikwijls een juist oordeel heeft. 8)
en die figuren zijn zeldzaam :lol:

Henk.

Re: ?

Geplaatst: 17.05.2007 - 22:39
door jpdevre
niet flauw doen, gewoon toegeven: Ramon&Ramon is een nu eenmaal vakman ;-) !

Geplaatst: 17.05.2007 - 23:40
door Ramon&Ramon
:)