Pagina 1 van 4
BMW wil Volvo kopen !?
Geplaatst: 10.05.2007 - 11:30
door Ben
BMW seriously considered launching a takeover bid for Volvo earlier this year, Autocar can reveal.
The Bavarian car maker requested a complete breakdown of Volvo’s financial position from a European investment bank, which is handling enquiries on behalf of Volvo’s owners Ford.
Sources also revealed that BMW had earlier looked at Alfa Romeo as a possible takeover target.
Industry experts have told Autocar that BMW is considering expanding its range of brands to aid the company’s future growth as well as underpinning its front-wheel-drive Mini division by greatly expanding its output.
It’s thought some company bosses saw Volvo as a global brand complimentary to BMW that still has considerable scope for growth. While BMW will always emphasise driving pleasure, Volvo would add safety and environmental concerns to the mix.
Although BMW’s outline plan isn’t known, it’s likely that the larger saloon and estate models would have eventually switched to BMW platforms offering both rear- and four-wheel drive.
The smaller cars in Volvo’s range would have remained front-drive and would probably been merged with an enlarged Mini family.
In fact, it is the future of the Mini brand that is causing BMW a considerable headache. It has been forced to make major investments by redesigning the new Mini, as well as engineering the Mini Clubman estate.
Mini sales are still down on their 2005 peak, and BMW insiders acknowledge that a total annual output of 250,000 to 270,000 cars is not enough to secure a profitable long-term future for the Mini brand.
Potentially, BMW could have built its proposed large five-door Mini and Mini SUV on the same front-drive chassis as a future S40 and V50.
An annual output of 500,000 upmarket Volvo and Mini front-drive cars would have ensured long-term profitability
The news that BMW is again seriously considering a buy-out of a major car maker will come as shock to the industry.
Seven years ago BMW was humiliated when massive losses forced it to break up and sell off the Rover Group, which it had bought back in 1994.
bron: Autocar
Geplaatst: 10.05.2007 - 13:20
door V480-S60
Ik weet niet of ik nu moet juichen of huilen.
Vast staat dat BMW behoorlijk goede auto's bouwt. Echter (over het algemeen) als de wagen ouder is dan 3 jaar krijgt het een heel onaantrekkelijk publiek. Waar ik niet echt warm voor loop.
Anderszijds Ford, met zijn miljarden verliezen, gaat de laatste tijd wel steviger zijn stempel op VOLVO drukken en dat is niet altijd even prettig. Met name op motorengebied.
Geplaatst: 10.05.2007 - 13:39
door BlackSapphire
Kwalitatief zal het niet direct verlies betekenen tov Ford, denk ik zo. En het publiek? Als BMV ervoor zorg draagt dat Volvo z'n eigen imago mag blijven houden hoeft het niet verkeerd te gaan. Ik ben dus niet direct sceptisch.
Geplaatst: 10.05.2007 - 15:41
door Walter
er is een levendige discussie gaande op het 850 forum
Geplaatst: 10.05.2007 - 15:46
door BlackSapphire
VolvoMafia schreef:er is een levendige discussie gaande op het 850 forum
wil je de link even doorgeven?
Geplaatst: 10.05.2007 - 16:13
door Ben
Daar plaatste ik het bericht ook
>>>>KLIK<<<
Geplaatst: 10.05.2007 - 16:15
door BlackSapphire
Okay: bedankt!
Geplaatst: 10.05.2007 - 17:23
door MDA
ik ben het wel eens met een aantal comments van het 850 forum: Ik heb liever "geleende" duitse onderdelen in mijn Volvo dan Amerikaanse onderdelen. Al zijn de huidige onderdelen (onderstel vd focus o.a.) geen reden tot klagen voorlopig.
En een RWD volvo zie ik eerlijk gezegd ook wel zitten, alleen gaat dat weer problemen veroorzaken met de geliefde dwars geplaatste motoren van volvo... Ik ben benieuwd.
Het enige wat me wel redelijk verbaast over dit alles is dat BMW en Volvo toch wel redelijk in elkaars vaarwater zitten. En als je je markt wil uitbreiden, kun je beter een concurent kopen die niet om dezelfde klanten vecht als jij. Zo zie je de VAG familie: van goedkoop naar duur Skoda, Seat, VW, Audi, Lambo, Bugatti. Ze overlappen een klein beetje, maar niet teveel om "interne" concurentie te voorkomen. Wat dat betreft vind ik BMW en Volvo toch wel erg dicht bij elkaar zitten kwa prijzen en modellen...
Geplaatst: 10.05.2007 - 18:20
door menjo
De Europese Fords worden ook in Duitsland ontwikkeld.
Geplaatst: 10.05.2007 - 19:28
door Jeroentje
En MOTORCRAFT is de leverancier van onderdelen voor ford. Er zit niets amerikaans aan.
Geplaatst: 10.05.2007 - 19:46
door Oceanracer
De wegligging van een BMW, de uitstraling van een Volvo und die Deutsche Grundlichkeit: Ik kan niet wachten!
Geplaatst: 10.05.2007 - 19:52
door Jeroentje
Kan nie wachten totdat ze weer es een echte RWD maken
Geplaatst: 11.05.2007 - 08:00
door v700r
Na de V/S 90 was het toch al fout met Volvo? Mij maakt het helemaal niets uit, Ford, BMW, Mercedes, Toyota van mij mogen ze het allemaal hebben. Assar Gabrielsson en Gustaf Larson liggen al zoooo lang te woelen in hun graf, Volvo is al jaren Volvo niet meer.
Geplaatst: 11.05.2007 - 08:36
door BlackSapphire
Dan koop je toch gewoon een fiat?
Geplaatst: 11.05.2007 - 08:37
door BlackSapphire
Oceanracer schreef:De wegligging van een BMW, de uitstraling van een Volvo und die Deutsche Grundlichkeit: Ik kan niet wachten!
Was mijn primaire gevoel ook.
Geplaatst: 11.05.2007 - 12:11
door Live
RWD ?
+ meer trekkracht/grip (iig beter voor caravans trekken etc)
+ kan meer vermogen aan ( FWD: sturen, remmen en power op 2 wielen)
- slechter verbruik
- schijnt minder goed te sturen dan FWD
dit zijn ze wel toch ?
Verder lijkt me het idd dat ze bij elkaar in het vaarwater zitten, maar het zou voor Volvo (en voor BWM zeker) niet slecht zijn om samen te werken denk ik..We zullen zien
Geplaatst: 11.05.2007 - 13:54
door Poolrev
Oceanracer schreef:De wegligging van een BMW, de uitstraling van een Volvo und die Deutsche Grundlichkeit: Ik kan niet wachten!
Precies mijn gedachte! De ideale auto is voor mij nog altijd een Volvo met de wegligging/besturing van een BMW.
Vooral de besturing is voor mij het grootste punt, het is iets wat ik nog altijd wat mis bij Volvo.
Geplaatst: 11.05.2007 - 14:12
door menjo
RWD? Dat betekent dan toch meteen het einde van alles waar Volvo voor staat? Onveiliger weggedrag en de motoren in de lengterichting.
Geplaatst: 11.05.2007 - 14:58
door V480-S60
Nou Menjo Volvo heeft tot en met de 900 serie RWD gehad.
En een Beamer heeft echt geen minder veilig weggedrag als een VOLVO.
Wel voor niet geoefende bestuurders een wat minder voorspelbaar weggedrag.
Ik verlang soms echt wel terug naar RWD want daarin heb ik leren rijden.! (BMW 320i uit 1985)
Geplaatst: 11.05.2007 - 15:13
door menjo
V480-S60 schreef:Nou Menjo Volvo heeft tot en met de 900 serie RWD gehad.
En de motor in lengterichting... En waarom zijn ze daar vanaf gestapt?
Ik verlang soms echt wel terug naar RWD want daarin heb ik leren rijden.! (BMW 320i uit 1985)
Voor de mensen die zo graag willen dat een Volvo net een BMW wordt is toch al een prima oplossing? BMW kopen. Zal wel te duur en te karig zijn... maar dat wordt een Volvo onder BMW ook, want de ontwikkelingskosten gaan dan gewoon omhoog.