Pagina 1 van 2
defecte airco volvo s80
Geplaatst: 10.05.2007 - 13:38
door math
Kort geleden heb ik een volvo S80 aangeschaft. Een magnefieke auto maar helaas blijkt de airco niet goed te werken.
Als ik geveer 150km heb gereden valt de airco uit.
Volgens de garage is waarschijnlijk de poelie kapot en zal dat tussen de 400 en 600 euro gaan kosten.
Herkent iemand dit probleem?
Geplaatst: 10.05.2007 - 14:17
door v700r
Is er eigenlijk wel een Volvo voorwielaandrijver waar van de airco niet kapot is?
Geplaatst: 10.05.2007 - 16:25
door Ben
Mods break
Verplaatst naar de S80 rubriek.
Geplaatst: 10.05.2007 - 16:32
door Max
v700r schreef:Is er eigenlijk wel een Volvo voorwielaandrijver waar van de airco niet kapot is?
ja, de mijne.........
Geplaatst: 10.05.2007 - 17:00
door trompetje
Reimerink schreef:v700r schreef:Is er eigenlijk wel een Volvo voorwielaandrijver waar van de airco niet kapot is?
ja, de mijne.........
en de mijne!
(en mijn vorige ook......)
Geplaatst: 10.05.2007 - 17:14
door Battlecruiser
En de mijne...
Sterker nog; het zijn vooral de voorwielaandrijvers, waarvan de airco's heel zijn.
Om de doodeenvoudige reden dat die airco's minder oud zijn...
Geplaatst: 10.05.2007 - 17:23
door IkeV70
Naar het schijnt: Bij de classics gingen de verdampers als eerste stuk, bij de nieuwe modellen de condensors.
Mijn airco doet het prima, maar...
-de temperatuursensor aan de verdamper is vervangen
-de magneetkoppeling van de pomp moet binnenkort afgesteld worden
Dat laatste is geen defect, maar meer noodzakelijk onderhoud bij het gebruikte systeem.
Geplaatst: 10.05.2007 - 22:00
door hollander
Even terug te komen op de vraag van math,
als de poelie defect zou zijn dan doet de airco het naar mijn mening helemaal niet (is nl een electromachneet die inslaat). Ik zelf heb goeie ervaring met een airco specialist (kijk eens in je omgeving ) en laat daar je airco een controleren.
Volgens mij zit er te weinig vloeistof in en kan hij de koeling het na een tijdje niet meer aan.
Laat eens horen hoe het verder verloopt svp, ik ben daar altijd nieuwsgierig naar.
Succes Peter.
Geplaatst: 11.05.2007 - 00:04
door Gast
@math,
Zoals al wordt aangegeven; ga er mee naar een airco-specialist.
Bij de Volvo-dealers is dit over het algemeen maar bijzaak (onvoldoende kennis Airco).
Scheelt je zeker weten in de portemonnee!
Succes
Geplaatst: 11.05.2007 - 23:16
door Pat S80
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn airco.
Alleen viel die al uit na 20 km.
Normaal moest de volledig pomp vervangen worden (800 euro), maar
uiteindelijk bleek het een defecte kogellager te zijn.
Het kostenplaatje is dan herleid naar 200 euro, werkuren inbegrepen.
Nu werkt alles terug prima.
Geplaatst: 12.05.2007 - 14:44
door Ramon&Ramon
het zal geen lagertje geweest zijn,maar de koppeling van de aircopomp.
een gebruikte gemonteerd denk ik!
Geplaatst: 12.05.2007 - 14:48
door Ramon&Ramon
het afstellen van de koppeling hoort niet bij normaal onderhoud en de fabrieks afstelling is dusdanig, dat er weinig verloop in zit.
Als de koppeling weigert regelmatig, dan is de spoel in de koppeling stuk,meestal na een kort aantal kilometers stopt hij ermee.
er zijn dealers genoeg die ook aircoservice doen,alleen bij de normale onderhouds beurten wordt er niets aan gedaan,wat opzich erg vreemd is vind ik persoonlijk.
Ik zelf ben airco specialist ook en check dan ook altijd bij een onderhoudsbeurt het systeem.
Geplaatst: 12.05.2007 - 15:45
door Gast
Ramon&Ramon schreef:er zijn dealers genoeg die ook aircoservice doen,alleen bij de normale onderhouds beurten wordt er niets aan gedaan,wat opzich erg vreemd is vind ik persoonlijk.
Ik zelf ben airco specialist ook en check dan ook altijd bij een onderhoudsbeurt het systeem.
Oke, uitzonderingen daar gelaten dan.

Geplaatst: 20.05.2007 - 21:10
door C 30 T5
Een aircopomp werkt met een electromagneet wel of niet werken, dwz als de moter bv 2000 rpm draait moet de pomp wel of niet werken, als de pomp van niet naar wel werken gaat moet de pomp in een fractie van een seconde van 0 rpm naar 2000 rpm hierbij treed slip op, net als met de koppeling die zorgt dat we weg kunnen rijden.
Na verloop van tijd slijt deze koppeling van de airco door wel/niet werken, als er een bepaalde afstand is berijkt van slijtage werkt deze bij een koude pomp nog wel , word deze pomp warm komt er meer weerstand in de electromagneet en deze kan dan de afstand niet meer overbruggen en werkt dan niet meer.
Men noemt dit de luchtspleet van de airco pomp nieuw 0,15 MM moeilijk gaan werken vanaf 0,65 MM.
Een Km stand kan men daar moeilijk aan verbinden, omdat er heel veel factoren de slijtage van de airco koppeling bepalen.
Geplaatst: 20.05.2007 - 23:27
door Ramon&Ramon
Volgens mij gaan er nu 2 dingen door elkaar,ik denk dat de airco weinig met de frictieplaat en drukgroep van doen heeft.
De luchtspleet van een aircopomp wordt vanaf nieuw afgesteld op 0,30mm.
De storingen bij Volvo met de magneetkoppeling zit meestal in een breuk in de magneetspoel,dus niet in de luchtspleet.Een en ander is simpel te controleren.
Geplaatst: 21.05.2007 - 12:40
door C 30 T5
klopt 100%
Geplaatst: 21.05.2007 - 14:05
door Gast
Ramon&Ramon schreef:Volgens mij gaan er nu 2 dingen door elkaar,ik denk dat de airco weinig met de frictieplaat en drukgroep van doen heeft.
De luchtspleet van een aircopomp wordt vanaf nieuw afgesteld op 0,30mm.
De storingen bij Volvo met de magneetkoppeling zit meestal in een breuk in de magneetspoel,dus niet in de luchtspleet.Een en ander is simpel te controleren.
Hoe dan? Scheelt weer een rit naar de garage.

Geplaatst: 21.05.2007 - 14:19
door Ramon&Ramon
Als je weet hoe een airco werkt ,kun je een aantal testen doen en die weet jij ook vast wel.
Geplaatst: 21.05.2007 - 15:22
door Gast
Als ik het wist zou ik het niet vragen.
Het gaat mij voornamelijk om de wijze van controleren van de magneet koppeling.
Geplaatst: 21.05.2007 - 17:57
door Ramon&Ramon
er een plus 12v op zetten op de draad naar de pomp en als hij inslaat is hij dus goed.