Pagina 1 van 2
werking van een G3 instalatie
Geplaatst: 11.05.2007 - 16:36
door AmazonWillem
Zoals de titel al aangeeft, hoe werkt een g3 instalatie, ik kan er maar weinig over vinden op google.
Ik heb eens gehoord dat het gas door de benzine injectoren heen gaan, met een T-stuk op de brandstof rail en iets er tussen dat hem een aantal procent langer laat inspuiten.
Tot hoever is dat correct, of helemaal niet, en hoe zit het dan wel?
Ik zou het graag willen weten in verband met wat projectjes die ik in m'n hoofd om heb zwerven.
Bij voorbaat dank.
Geplaatst: 11.05.2007 - 17:17
door Fat Rat
Een G3 installatie is een lpg installatie die aan de emissie eissen van de G3 norm voldoet.
Er is dus niet een universele werking aan te duiden.
Een Vialle LPi werkt heel anders als bijvoorbeeld een Prinz dampgas installatie en toch zijn ze beide G3.
Ik denk dat je dus even moet aangeven wat je bedoelt precies...
Geplaatst: 11.05.2007 - 18:08
door AmazonWillem
Ok, heb je ook een idee welk gassysteem werkt zoals ik omschreef, dat de injectoren van de auto worden gebruikt, als dit überhaupt mogelijk is tenminste....
Geplaatst: 11.05.2007 - 19:43
door Fat Rat
Ik heb er geen idee van welk systeem zo werkt.
Meestal worden er apparte gasinjectoren op het originele inlaatspruitstuk gezet van de auto.
Ik heb nog nooit gehoord van een systeem welke werkt met de originele benzine injectoren. Misschien bij een originele bifuel maar daar weet ik nagenoeg niks van.
Bij de 7/9 serie zie je eigenlijk altijd dat er losse injectoren bij zijn geplaatst op de injectie modellen.
Geplaatst: 11.05.2007 - 23:18
door Gast
Fat Rat schreef:Ik heb nog nooit gehoord van een systeem welke werkt met de originele benzine injectoren. Misschien bij een originele bifuel maar daar weet ik nagenoeg niks van.
Nee, ook een BiFuel heeft aparte injectoren op inlaatspruitstuk.
Zegt mij ook zo niets.
Misschien dat @Ludo of @Iwema dit weten.
Geplaatst: 12.05.2007 - 00:36
door AmazonWillem
ok, dan weet ik dat, laat de info komen, hoe meer ik weet, des te beter.....
Nu zullen jullie wel willen weten wat ik dan wil, nou, een amazon met een 960 motor, die op megasquirt draait(stand alone management), met 2 programma's, 1 voor benzine, en 1 voor gas..

Geplaatst: 12.05.2007 - 01:12
door Ludo
een G3 installatie werkt geïntegreerd met het benzinesysteem.
maar geen enkel lpg systeem werkt met de benzine injectoren.
Geplaatst: 12.05.2007 - 09:20
door Fat Rat
Daarbij denk ik ook dat je nooit een G3 gecertificeerd systeem in je amazon krijgt puur en alleen omdat men nog nooit van G3 had gehoord toen de amazon voor het eerst op de weg gebracht werd.
Daarbij loop je nog tegen een en ander aan als jij je amazon van een 6 pitter wil gaan voorzien. Je zal de wagen opnieuw moeten laten keuren bij het rdw omdat je meer cillinders en veel minder cillinder inhoud heb gekregen, daarnaast is het vermogen ook sterk toe genomen.
Je kan beter zorgen dat dit goed zit, want mocht er ooit wat mee gebeuren dan draai jij als de eigenaar onder wie de auto zo aangepast is op voor alle kosten.
Geplaatst: 12.05.2007 - 09:44
door AmazonWillem
@ Ludo, duidelijk

Heb je toevallig sites waar 1 en ander haarfijn wordt uitgelegd??
@ Fat Rat, het hoeft niet G3 gecertificeerd te zijn, de amazon is toch belasting vrij. Wat het omkeuren betreft, ik ben me hiervan bewust, en voor ik begin met bouwen(wat nog niet zover is) zal ik eerst kijken wat voor eisen de rdw aan zo'n motorswap stelt.
Geplaatst: 13.05.2007 - 00:33
door Fat Rat
Jij zoekt dus in principe een systeem wat de megasquirt injectors gebruikt omdat dat zo samen moet werken met de injectiechips?
Geplaatst: 13.05.2007 - 13:51
door AmazonWillem
Megasquirt is gewoon een management systeem waar je de laptop aan kunt hangen en zodoende het spul kunt afstellen(rolling road), deze gebruikt gewoon normale benzine injectoren, je zou zelfs de originele kabelboom kunnen gebruiken als je de pinout van de originele computer om weet te zetten naar de pinout van de megasquirt computer, mits alles er 'in' zit.
Als er dus geen gas door de benzine injectoren kan, moet dat op een andere manier, maar hoe, dat weet ik nog niet omdat ik er geen/te weinig informatie over kan vinden, dit is waarschijnlijk omdat ik specifiek op G3 zocht, op:
http://www.lpg.be/index-1.htm staat wel wat nuttige info

Maar megasquirt ondersteund 16 injectoren, dus 6 voor benzine, en 6 voor gas zou geen probleem moeten zijn.
Geplaatst: 13.05.2007 - 21:51
door martin2
Ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt. Het klopt redelijk wat je zegt maar dan wel de omschrijving van het electronische deel van het benzine-volgsysteem van het LPG systeem en niet van de LPG stroom.
MvG Martin
Geplaatst: 13.05.2007 - 23:33
door AmazonWillem
Ik zit op dit moment niet meer te denken aan een conventioneel gas systeem, de injectoren hieronder worden met stroompjes geopend en gesloten, net als benzine injectoren, met 2 verschillende programma's, en door de sensoren te gebruiken van de motor, met een wide band lambda, zou je het haarfijn met de laptop het zaakje af moeten kunnen stellen. Tenminste, in theorie zou dit moeten kunnen, correct me if I'm wrong.....

Geplaatst: 14.05.2007 - 00:10
door Fat Rat
Nog wel ff een paar injectoren bij bestellen he Willem

Geplaatst: 14.05.2007 - 00:12
door AmazonWillem
Als er een 960 motor gebruikt wordt wel ja :p
Hoeveel turbodruk zou een std motor eigenlijk kunnen hebben.... :roll:
Geplaatst: 14.05.2007 - 00:23
door Fat Rat
hangt van het specifieke type blok af.
de B230 heeft bijvoorbeeld vanaf '89 ofzo sterkere onderdelen gekregen, dus kan me voorstellen dat die latere blokken meer kunnen hebben als de eerdere...
Geplaatst: 14.05.2007 - 00:24
door AmazonWillem
mwa, ik bedoel eigenlijk de 960 motor, als hij in een amazon moet, moet toch alles om de motor heen veranderd worden, dus waarom niet een turbo, afhankelijk van wat het kan hebben....
Geplaatst: 14.05.2007 - 00:28
door Fat Rat
Hmm je moet dan ongeveer alles inclusief spruitstuk enzovoorts zelf verbouwen....
Weet niet wat de mogelijkheden zijn, maar kan je dan niet beter onderzoeken of het 2.9 blok uit de s80 ook niet past. Die is namelijk in de T6 uitvoering wel met turbo geleverd. Deze zat dan standaard op 272PK....
Geplaatst: 14.05.2007 - 00:35
door AmazonWillem
Een donor 960 koop je met wat geluk voor 1500 euro, en ik ben bang dat het voor zo'n S80 blok net wat duurder wordt. En ik moet in dat geval alsnog een achteras zoeken met sper, en de 960 heeft deze al, tenminste, voor 1994 hadden ze nog een starre achteras meende ik.
Geplaatst: 14.05.2007 - 00:51
door Fat Rat
Ja, ok dat is zekers zo, en met een beetje geluk kan je nog eea aan onderdelen verkopen waardoor je kost nog verder dalen.
Maar ik heb verhalen gehoord in de 700 vereniging dat het ombouwen van het 960 blok naar een turbo nogal heel wat problemen met zich meebrengt.
Misschien is een supercharger oid anders een optie, hoef je misschien wat minder aan te passen.