Pagina 1 van 1
Koppeling vervangen van een 460 u9 1.7 uit 92
Geplaatst: 11.05.2007 - 20:10
door rambo36
Hallo ik heb onlangs een 460 u9 1.7 gekregen van een collega.
Omdat de koppeling is versleten en de voorruit stuk is heeft hij hem mij gratis gegeven, heb voor 35 euro koppeling gehaald en 45 euro voorruit.
Nu wou ik weten of iemand wel eens een koppeling van dit type heeft vervangen.
En hoe lang dit ongeveer duurt.
Geplaatst: 11.05.2007 - 20:14
door arjen-440
is goed te doen,
uurtje of 10 werk...
ik heb het al meerdere malen beschreven.
moet je maar ff zoeken
Geplaatst: 11.05.2007 - 20:29
door glitz
geen geld joh, 10 uurtjes arbeidsloon bij de dealer ; -)
Geplaatst: 11.05.2007 - 20:29
door rambo36
10 uur moet de blok eruit dan.
kan ik gelijk d-riem erbij pakken
Geplaatst: 11.05.2007 - 20:33
door rambo36
doe het wel zelf maar moet er een avondje voor uit trekken dan
Geplaatst: 11.05.2007 - 23:29
door arjen-440
ik zet het even op een rijtje voor je:
-luchtbak dr af
-accu en accu bak dr af
-kabeltje vliewiel sensor los maken,
-teler kabel losmaken
-koppelingskabel er af halen
-startmotor los
-olie aftappen (bak)
-achteruit rij sensor draadjes losmaken
-wiel linksvoor er af (eerst op assteunen natuurlijk Wink )
-aandrijf assen los
-links bij je wiel en fusee loshalen en de verbindingen op je bak (3bouten los maken
- rechts is het een soort splitpen zit vlak op de diferentieel die tik je er uit met een doorslagje
- bovenste bouten los maken van de bak (let op 1 is langer als de andere 2 ook handig voor de montage Wink )
- schakel stang dr af
- krikje onder je blok (of hijstuig aan de ogen)
- verbinding tussen bak en blok aan de onderkant loshalen
kan op verschillende manieren vast zitten met een losse afschermkap voor je vliegwiel en een losse soort steun of die 2 in 1 zeg maar.
maar dat zie je vanzelf wel.
-voorste steun losmaken
-achtertste steun losmaken
- subframe losmaken (4 moeren kan flink vast zitten !)
sub zo ver mogelijk laten zakken maar wel ondersteunen dmv van krik oid.
-controleer of alles los is en of er niets in de weg zit
waarschijnlijk moet er een koelslang af... en mischien dat spul van je airco ook (afhankelijk van het model)
- let op aan de achterkant van de bak (waar je startmotor zit) zit nog een moer deze ook los draaien! anders krijg je um nooit los Laughing
-voorzichtig met een schroevendraaier en je handen de bak van het blok losmaken.
-laat um rusten op het sub
- schuif de bak zo veel mogelijk naar rechts
- nu kan je je drukgroep er af schroeven (5 inbus boutjes)
-en daar heb je je plaat.
-druklager zit nog aan de bak die kan je er zo uit pakken.
- als je het weer in elkaar zet, let er dan op dat je koppelingsplaat precies gecentreerd zit!!!! anders draa je bij het vastdraaien de plaat naar de balen.
suc6 en zo moet het wel lukken Wink
groeten arjen
ps: het is toch wel 10 uur werk ongeveer...
ligt ook een beetje aan je gereedschap etc
suc6 bij vragen kan ik je helpen !
Geplaatst: 12.05.2007 - 08:55
door rambo36
zijn er speciale gereedschappen nodig bij deze klus.
Ik heb in principe alles maar geen spec. ger . voor een volvo
Geplaatst: 14.05.2007 - 09:27
door YannickvanRooyen
hamer
Geplaatst: 14.05.2007 - 09:31
door Caerbannog
Er is niets speciaals nodig. Wel is het handig om uit een oude versnellingsbak de centrale as te hebben, dan kan je makkelijk de plaat centreren. Verder is het met heel veel geduld opzich goed te doen. Zorg wel voor een goede motortakel, zodat je het volledige subframe met blok kunt laten zakken.
Geplaatst: 14.05.2007 - 18:02
door arjen-440
ja og...
met een paar blokken ofzo en een krikje lukt het ook,
speciaal gereedschap nee...
wel is de speciale olie aftap sleutel handig!