Pagina 1 van 2

Motor type aanduiding D5244T(4)

Geplaatst: 13.05.2007 - 20:05
door V70ORD5
Ik zit ff in mijn instructieboekje te kijken en mijn oog valt op motorspecificaties.
Ik heb een D5 185PK(denk ik) 6 bak handgeschakeld 2005.

Kijk ik op de aanduiding in het motorcompartiment staat daar : D5244T
Volgens het boekje heb ik dan de 163PK variant.
Op mijn kenteken bewijs staat echter 136KW = 185PK.
Datum eerste tenaamstelling: 07-07-2005.

Wat voor motor heb ik nou?
Als het een echte 185PK is, waarom is de motoraanduiding dan niet D5244T4 ?????

Geplaatst: 14.05.2007 - 12:00
door C 30 T5
Omdat de motoren allemaal hetzelfde zijn, er zit alleen SW matig verschil in.Het uit te lezen met de vida.

Geplaatst: 14.05.2007 - 14:27
door NOS
Volgens vele anderen zit er wel degelijk een verscil in techniek per motor!
Je dealer weet het iig zeker.

Geplaatst: 14.05.2007 - 18:04
door C 30 T5
het blok is hetzelfdeprobeer me maar eens te overtuigen !!

Geplaatst: 14.05.2007 - 19:26
door v70d5
Wat ik begrepen heb is dat de eerste D5244T, dus de eerste D5, een turbo heeft zonder variabele geometrie. De turbo met variabele geometrie zou pas op de 2e D5 en op de 2,4D 163 pk zitten.
Andere verschillen weet ik niet.

Geplaatst: 14.05.2007 - 20:58
door NOS
C 30 T5 schreef:het blok is hetzelfdeprobeer me maar eens te overtuigen !!
Een quotje uit een autoblad;
Bij de D5 is o.a. de turbo anders.
Het is hier al vaker besproken, of ze nou gelijk zijn of niet, zoek maar eens.

Geplaatst: 22.05.2007 - 00:03
door Daneel
Niet alleen de turbo is anders. Ook gebruikt de 185pk D5 andere injectoren. Als ik af ga op mijn gehoor zijn die van die versie zelfs stiller dan bij de 163pk versie.

Geplaatst: 22.05.2007 - 10:34
door BLACK DIESEL
Volgens het instructieboekje van de D5 185pk (sept. 2005) blz. 231 motorspecificaties moet het motorblok een D5 D5244T4 zijn.

Kijk ik onder motorkap van mijn D5 dan staat er op het motorblok D5244T ofwel het motorblok van de 163 pk! De 4 ontbreek dus ook.

Wat me wel op valt in de motorspecificaties is dat de compressieverhouding van het D5244T4 motorblok lager is dan die van het D5244T motorblok.

D5244T4 ( 17,3 : 1 )
D5244T ( 18,0 : 1 )
D5244T7 ( 17,3 : 1 ) motorblok van de 2.4D

Dit betekent dat een 185 pk motorblok anders is dan die van een 163 pk en de zelfde compressieverhouding heeft als het 2.4D motorblok.

Lijkt me stug!!

Een D5244T motorblok die gechipt is lijkt mij de simpelste Volvo oplossing om de 185 pk te bereiken.

Geplaatst: 22.05.2007 - 20:06
door V70ORD5
BLACK DIESEL schreef: Kijk ik onder motorkap van mijn D5 dan staat er op het motorblok D5244T ofwel het motorblok van de 163 pk! De 4 ontbreek dus ook.
Zou de D5244T met 185PK dus een door Volvo gechipte 163PK zijn?
Dat lijkt me de enige verklaring voor het ontbreken van de "4" achter jou en mijn motorblok nummer.

Geplaatst: 23.05.2007 - 17:57
door BLACK DIESEL
Zou de D5244T met 185PK dus een door Volvo gechipte 163PK zijn?
Vermoedelijk wel !
Dus veel geld voor 22 pk en dat met een aantal veranderde softwareregels.
Hadden ze er niet beter gelijk, voor het zelfde geld, 226 pk en 460 Nm van kunnen maken?

Waar vind ik een (benzinepompje 6.6 1/100km) symbool?

Geplaatst: 23.05.2007 - 18:24
door bart simpson
BLACK DIESEL schreef:
Zou de D5244T met 185PK dus een door Volvo gechipte 163PK zijn?
Vermoedelijk wel !
Dus veel geld voor 22 pk en dat met een aantal veranderde softwareregels.
Hadden ze er niet beter gelijk, voor het zelfde geld, 226 pk en 460 Nm van kunnen maken?
Waar vind ik een (benzinepompje 6.6 1/100km) symbool?
In Nederland kost het verschil tussen de 163pk en de 185 pk je +/- € 550,-- ex. belastingen, valt dus best mee.
De trend gaat toch eerder worden dat er kleinere diesels zullen gaan komen ivm de lagere uitstootcijfers, reken dus op een 2.0D (4 cilinder) in de nieuwe V70 ipv grotere motoren.

Geplaatst: 23.05.2007 - 19:32
door BLACK DIESEL
In Nederland kost het verschil tussen de 163pk en de 185 pk je +/- € 550,-- ex. belastingen, valt dus best mee


Ja maar wij kunnen hem niet ex. de belastingen kopen dus wel even een verschil van € 1000,- (prijslijst 2006) voor waarschijnlijk een paar softwareregels.
De trend gaat toch eerder worden dat er kleinere diesels zullen gaan komen ivm de lagere uitstootcijfers,
Volgens meerdere Volvo rijders in dit forum loopt een gechipte D5 zuiniger, dus lagere uitstootcijfers, dan een ongechipte mits het voetje niet te zwaar is en de pk´s niet te overdadig worden gebruikt.

Geplaatst: 23.05.2007 - 19:41
door bart simpson
BLACK DIESEL schreef:
In Nederland kost het verschil tussen de 163pk en de 185 pk je +/- € 550,-- ex. belastingen, valt dus best mee
Ja maar wij kunnen hem niet ex. de belastingen kopen dus wel even een verschil van € 1000,- (prijslijst 2006) voor waarschijnlijk een paar softwareregels..
En toch zijn wij met dat prijsverschil van die € 1.000,-- de goedkoopste van Europa qua meerprijs, je betaald over om het even wat voor LEGALE softwareregels altijd al 19% aan btw.
BLACK DIESEL schreef:
De trend gaat toch eerder worden dat er kleinere diesels zullen gaan komen ivm de lagere uitstootcijfers,
Volgens meerdere Volvo rijders in dit forum loopt een gechipte D5 zuiniger, dus lagere uitstootcijfers, dan een ongechipte mits het voetje niet te zwaar is en de pk´s niet te overdadig worden gebruikt.
Zuiniger door chippen en een lagere uitstoot zijn zeker niet synoniem, helemaal niemand hier kan die bewering dan ook staven.
Relatieve zuinigheidscijfers zijn mogelijk bepalend voor allerlei heffingen en gedragsregels in de nabije toekomst, een schone 2.0D zou mogelijk een B worden waar een gechipte 2.4D of D5 altijd veel lager (F-G) zullen blijven scoren.
Die 2.0D is bij Audi in de A6 wel de best verkochte motor op dit moment.

Geplaatst: 23.05.2007 - 20:06
door BLACK DIESEL
Zuiniger door chippen en een lagere uitstoot zijn zeker niet synoniem, helemaal niemand hier kan die bewering dan ook staven.
Dus wel lees hier onder!

Rubriek: V70 Wat verbruikt jullie D5 ???
Geplaatst: Ma 30 Apr, 2007 8:26 pm (Geen onderwerp)

--------------------------------------------------------------------------------
Mijn S60 D5 (185pk) haalde voor het chippen 6,8 bij een pittige rijstijl, na het chippen (226pk) haal ik nu met dezelfde pittige rijstijl een gemiddelde van 6,4

Lambert
_________________
V40-V40-S60-S60ChronoEditionII(D5-226pk) Check mijn album!
Volvo 4 Life

Geplaatst: 23.05.2007 - 20:07
door bart simpson
BLACK DIESEL schreef:
Zuiniger door chippen en een lagere uitstoot zijn zeker niet synoniem, helemaal niemand hier kan die bewering dan ook staven.
Dus wel lees hier onder!

Rubriek: V70 Wat verbruikt jullie D5 ???
Geplaatst: Ma 30 Apr, 2007 8:26 pm (Geen onderwerp)

--------------------------------------------------------------------------------
Mijn S60 D5 (185pk) haalde voor het chippen 6,8 bij een pittige rijstijl, na het chippen (226pk) haal ik nu met dezelfde pittige rijstijl een gemiddelde van 6,4
Waar staat die uitstoot?

Geplaatst: 23.05.2007 - 20:17
door BLACK DIESEL
Een lager verbruik geeft ook lagere uitstootcijfers!

Geplaatst: 23.05.2007 - 20:22
door bart simpson
BLACK DIESEL schreef:Een lager verbruik geeft ook lagere uitstootcijfers!
Dat hoop je, maar aantonen kun je dat zeker niet.

Iemand herschrijft parameters ten gunste van een hoger vermogen en betere prestaties en doet dat ZEKER niet om een lager verbruik of om een schoner milieu te realiseren.

Geplaatst: 23.05.2007 - 20:32
door BLACK DIESEL
Dat hoop je, maar aantonen kun je dat zeker niet.
Aangetoond hoeft dat hier niet te worden maar het is toch wel duidelijk dat als je minder brandstof gebruikt je ook minder uitstoot in het milieu!
Iemand herschrijft parameters ten gunste van een hoger vermogen en betere prestaties en doet dat ZEKER niet om een lager verbruik of om een schoner milieu te realiseren.
Even terug naar boven:
mits het voetje niet te zwaar is en de pk´s niet te overdadig worden gebruikt.

Geplaatst: 23.05.2007 - 20:36
door bart simpson
BLACK DIESEL schreef:
Dat hoop je, maar aantonen kun je dat zeker niet.
Aangetoond hoeft dat hier niet te worden maar het is toch wel duidelijk dat als je minder brandstof gebruikt je ook minder uitstoot in het milieu!
Als iemand het aan kan tonen heb jij zeker een punt, daar niemand het kan aantonen heb jij dat punt ook niet, je doet hier een niet onderbouwde aanname en die zijn helaas niets waard.

Verbruik en uitstoot zijn totaal verschillende grootheden.

Ten tijde van de 2.5D werd een gechipte ook wat zuiniger maar roette die meteen ook heel veel erger.
We moeten nog afwachten of de nu standaard geleverde roetpartikelfilters het chippen gaan overleven, de voortekenen zijn voorlopig tamelijk ongunstig, doet dat RPF het ten gevolge van chippen niet meer hoef je geen raketgeleerde te zijn om de conclusies ten aanzien van de uitstoot te trekken.

Geplaatst: 23.05.2007 - 21:08
door BLACK DIESEL
Als iemand het aan kan tonen heb jij zeker een punt, daar niemand het wel kan heb jij dat punt ook niet, je doet een niet onderbouwde aanname en die zijn helaas niets waard.
Verbruik en uitstoot zijn totaal verschillende grootheden.
Zo gaan we bijten!!
Zou je me dan even duidelijk willen maken waar je de wijsheid vandaan haalt om me zo af te zeiken!