Pagina 1 van 2
Geplaatst: 17.05.2007 - 12:19
door Aantje
Welkom welkom,
Meteen de eerste vraag dan maar, Hoe komt het dat als ik een auto op de testbank zet hij niet het volledige vermogen geeft wat de fabriek aangeeft. Zijn er dingen die daarbij uitmaken zoals bandenspanning type brandstof? Los je dit met het chipen op of blijft het aangegeven vermogen wat die aangeeft lager. Of hoe kan je het terug berekenen?
Geplaatst: 17.05.2007 - 12:53
door pedro sr.
Het opgegeven vermogen/koppel is en blijft een indicatie, er zijn geen 2 motoren die eenzelfde vermogen/koppel afgeven.
Bovendien is het afhankelijk van de vermogensbank en de omstandigheden, banken verschillen onderling erg veel, degene die hem rolt is belangrijk, is de bank goed onderhouden/geijkt?, is de auto wel goed?, hoe strak is hij opgespannen, hoe (zeer belangrijk) is de koelinstallatie enz.enz. Uiteraard is brandstof ook belangrijk.
Als een motor een daadwerkelijk lager vermogen afgeeft zie je dit in de reultaten van het tunen terug, die zullen dan ook iets lager zijn als verder alles in orde is.
Vermogensmetingen zijn twijfelachtige metingen, als je het goed wilt doen moet de motor eruit en wordt er zonder in een proefopstelling gemeten, alle andere metingen zijn afhankelijk van erg veel factoren, een verschil van 10pk tussen 2 banken is totaal geen uitzondering, voor en na meten op dezelfdebank kort na elkaar geeft een duidelijk verschil, verder blijft het toch "natte vingerwerk".
Geplaatst: 17.05.2007 - 17:02
door Aantje
Mijn dank is verpletterend!
Bedankt!
Geplaatst: 17.05.2007 - 19:25
door DeNNiS_
pedro heb jij zelf een testbank??
en wat kost bij jouw een test run?
Geplaatst: 18.05.2007 - 12:25
door gertsan
hebben jullie ervaring met een s60 T5? Ik zie op het net getallen van 30 tot 70 pk meer. Verder heb ik al gehoort van iemand die in het weekend op een getunede chip reed en door de week de normale instellingen?? Hebben jullie al eens een opgeblazen motor teruggekregen en wat is de ervaring van de garantie.... geeft het problemen bij dealers?
Ja ja veel vragen maar dan moet je natuurlijk verwachten....
Gr. Gert
Geplaatst: 18.05.2007 - 16:44
door Marijn van D.
De fabrieksopgave is toch altijd een meting aan de krukas?
Lochisch dat het vermogen aan de wielen zo'n 10% lager is dan aan de krukas gezien de weerstand van de bak en alles...
Verder klopt het dat verschillende banken verschillende resultaten geven.
Geplaatst: 18.05.2007 - 19:36
door pedro sr.
Eeen rollenbank hebben we (nog) niet, het is een schitterend hulpmiddel (niet noodzakelijk) maar ook een wanzinnig grote investering.
Een goede bank (4wd) met een fatsoenlijke koelinstallatie kost gewoon 100.000 euro.........
Onze huidige werkplaats is prima, maar binnen 3 jaar gaan we er toch uit (wordt een woonwijk gebouwd), een rollenbank hier laten plaatsen is zonde van het geld, daar wachten we nog even mee.
We hebben een bedrijf in de buurt (Hurricane) waar we rollen als het "moet", verder meten we met een G-tech, een soort mobiele rollenbank (we doen ook veel voor dealers op locatie, dus dat is ook handiger meenemen ook).
T5 doen we wel eens, geen opgeblazen motoren.
Of de dealer moelijk doet is niet te voorspellen, ze komen er niet eenvoudig achter tijdens onderhoud, de meesten vinden het geen probleem, anderen beginnen direct tegen te spartelen, afhankelijk van de dealer.
Fabrieksopgave is inderdaad aan de motor gemeten, de meeste rollenbanken doen ook een verliesmeting, hiermee kun je globaal terug rekenen van wiel-pk's naar krukas pk's .
Geplaatst: 18.05.2007 - 23:03
door gelebanaan
gertsan schreef:hebben jullie ervaring met een s60 T5? Ik zie op het net getallen van 30 tot 70 pk meer. Verder heb ik al gehoort van iemand die in het weekend op een getunede chip reed en door de week de normale instellingen?? Hebben jullie al eens een opgeblazen motor teruggekregen en wat is de ervaring van de garantie.... geeft het problemen bij dealers?
Ja ja veel vragen maar dan moet je natuurlijk verwachten....
Gr. Gert
30 tot 70 is wel erg veel voor een chipje meestal moet je richting de 30 a 40 kijken max. Je kan nog wel wat meer winnen met een downpipe en andere inlaat systeem maar dat heb je het echt gehad met chippen.
Dan wordt het tijd voor een groter turbo.
Garantie heb je nooit bij tunen alleen als je goed rond kijkt zal je zien dat er zo goed als nooit motoren in puin draaien door een chip of het moet een bagger chip zijn waarbij je voor ontstekking niet goed staat.
Als je een MTE of Rica chip neem zit je goed hoor. kan echt niets mee gebeuren. Er rijden trouwens al genoeg gechipte T5 modelen rond.
In het verleden heeft rica een kastje gehad in je auto waarmee je zelf je chip kon activeren op 3 standen normaal sport en zuinig.
maar dat leveren ze niet meer gaat nu meestal gewoon op de gas stand van de motor. rustig gas geven normaal verbruik. planken dan wordt hij fel.
Geplaatst: 18.05.2007 - 23:35
door gertsan
bedankt voor de info
Geplaatst: 19.05.2007 - 00:36
door S80D5
Pedro,
wat is je ervaring/heb je ervaring met het tunen van D5 motoren? Heb nu 163 pk, wat op zich genoeg is, maar tis natuurlijk leuker om daar een aantal pk'tjes aan toe te voegen (en natuurlijk de Nm's).
Ben echter altijd een beetje huiverig voor tunen, lees overal natuurlijk alleen de goede ervaringen op de tunersites maar dat is logisch...heb liever de ongezouten mening van een Volvo liefhebber natuurlijk...
Geplaatst: 19.05.2007 - 17:30
door pedro sr.
We hebben al aardig wat D5 motoren gedaan, die worden veel getuned, dat heb je met sommige typen motoren, die lenen zich er goed voor.
Een goede tuning kan weinig tot geen kwaad, een groot deel komt voor rekening van de tuner, het andere deel voor de chauffeur.
Als beiden goed bezig zijn is er geen wolkje aan de lucht, dat er niet vaak iets fout gaat kun je eenvoudig nagaan, op de talloze fora staan veel recensies van liefhebbers, bijna allemaal in meer of mindere mate positief, die mensen melden het ook gerust als er iets niet goed/kapot gaat.
Op internet kun je gemaakt en gebroken worden als bedrijf, er is veel kennis, deze ligt voor het oprapen, ook veel gebruikerservaringen, censuur bestaat niet.
Nee.........als (goed) tunen zeer schadelijk zou zijn dan had ik allang geen werk meer.
Als het wel schadelijk is, sommige motoren/bakken kunnen gewoon niet zoveel hebben, dan melden we dat uiteraard, de D5 kan aardig wat hebben.
Geplaatst: 19.05.2007 - 23:23
door S80D5
Pedro,
bedankt voor je reactie. Ik ga er eens over nadenken. Misschien is het toch wel leuk om de D5 te voorzien van meer trekkracht....Wellicht komt er nog een tune-dag van het Volvo-forum ofzoiets.... ik ga me er eens in verdiepen op het internet...
Geplaatst: 21.05.2007 - 19:45
door gertsan
Kent iemand een getunede s60 t5 met geartronic. Ik zou wel eens willen weten wat de DSTC en de geartronic met het grote koppel doet. Waar zit de winst? Merk je het wel echt?? is hij zuiniger of gebruikt hij toch meer. Gebruikt hij altijd meer?
Geplaatst: 21.05.2007 - 19:51
door bart simpson
de winst is voor de bandenleverancier
Geplaatst: 21.05.2007 - 19:57
door DeNNiS_
daar zit waarheid in!
Geplaatst: 21.05.2007 - 19:58
door Ludo
bart simpson schreef:de winst is voor de bandenleverancier
ja en nee.
hij ziet zijn omzet stijgen, maar de fun beleeft hij niet.
die is onbetaalbaar.

Geplaatst: 21.05.2007 - 20:03
door gertsan
ja maar nu weet ik nog niets. ... uiteraard wen je ook snel aan 250 pk tov 110 in mijn oude 460. Ik kan het ook niet echt gebruiken maar toch leuk om te weten
Geplaatst: 21.05.2007 - 20:05
door Ludo
gertsan schreef:ja maar nu weet ik nog niets. ...
zoek eens op het 850 forum, in de berichten van Johann.
die had een S60 T5 GT.
Geplaatst: 21.05.2007 - 20:10
door gertsan
bedankt ga ik eens proberen
Geplaatst: 01.06.2007 - 19:31
door Martin HSI
Hier een gemeten koppel en vermogenskromme.