Pagina 1 van 2
Gevonden!!!
Geplaatst: 17.05.2007 - 13:51
door Kanaleneiland_zuid
Op zoek naar mijn eerste auto viel het me op de er veel in Nederland gebouwde Volvo's van begin jaren '90 te koop zijn. En dat ze best erg goedkoop zijn. Ik weet er weinig vanaf, maar ineens las ik dat je NOOIT een phase I, maar altijd een phase II moet kopen, want die van Phase I zijn heel slecht ?
Nu heb ik een 440 GL 1.7 (=Renault motor, Phase I dus) uit 1991 op het oog, ziet er goed uit en heeft net een ton op de teller.
Wat zijn de risico's die ik loop? Is het echt zo'n verschil met auto's na 1992? Tips waar ik op moet letten bij zo'n oude 440?
Wie heeft er (negatieve) ervaringen met een 400-serie met een Renault motor?
Bij voorbaat dank voor de hulp!

Geplaatst: 17.05.2007 - 14:04
door StefanCJ
Hallo Kaneleneiland-zuid! Hier omgeving Schepenbuurt (bij Cartesiusweg!)
Geplaatst: 17.05.2007 - 14:09
door johanrobben
ik heb ook renault blok in men 460 nog geen problemen meej gehadt gisteren zelfs zonder mooeite weer goed gekeurdt
440 GL 1.7
Geplaatst: 17.05.2007 - 15:18
door Kanaleneiland_zuid
Fijn om te horen johan! Bedankt voor je reactie! Hoe oud is je 460?
Dag omgeving schepenbuurt, hier kanaleneiland. Rijdt je toevallig ook in een Volvo en ken je een goede reparateur in dit stukje Nederland?
groet
Geplaatst: 17.05.2007 - 15:42
door StefanCJ
Ik rijd in een 440, ik ken geen `echte` goede Volvo specialist in Utrecht maar heb goede ervaringen met autobedrijf Mayer op de Amsterdamsestraatweg naast de Kwikfit. Daar hebben ze mijn inziens verstand van auto`s en ze weten wat ze doen.
Geplaatst: 17.05.2007 - 15:47
door glitz
voorheen heb ik ik een 440 1.7 uit '91 gereden en ik heb wel wat puntjes.
Carburatorvoet wil wel eens kromtrekken, auto loopt niet lekker dan.
Als er voorheen een lpg installatie heeft ingezeten kan je je borst natmaken.
Roest bij de wielkasten.
Slecht uitlaatsysteem.
Geplaatst: 17.05.2007 - 16:01
door Kanaleneiland_zuid
bedankt Stefan! Hoe oud is jouw 440?
glitz: bedankt voor je adviezen. er heeft geen lpg in gezeten, roest heb ik nog niet kunnen beoordelen, maar lijkt mee te vallen (staat bij 1e eigenaar ongebruikt in de garage). hoe trekt een carburateur voet krom? en wat is er mis met het uitlaatsysteem? heb je hem de deur uit gedaan omdat ie slecht was? zou jij voor een ander type gaan?
nog 2 vragen:
Hoeveel km kan zo'n Renault 1.7 motor normaal ongeveer lopen? (150.000 tot 200.000 las ik ergens...)
Hoe hard kan ik op weg naar Zwitserland over der Autobahn rijden?
Geplaatst: 17.05.2007 - 16:16
door StefanCJ
Die van mij is 12 dagen geleden 10 jaar oud geworden.
Hoeveel km zo`n blok kan lopen hangt helemaal van het onderhoud af, ergens op het forum in de `440-460-480 series` is een topic gaande met km-standen van gebruikers.
Hoe hard je kunt rijden .... `k heb geen idee! Mijn huidige 2.0 heb ik nog niet flink op de staart kunnen trappen, mijn eerste 440 1.7GLT reed met gemak 175/180 op de teller ...
Geplaatst: 17.05.2007 - 21:00
door 440GL
phase 1 is niet slechter of beter dan een fase 2. Omdat een fase 1 altijd ouder is dan een fase 2 zijn ze vaak in een slechtere staat.
dat van die carburateurvoet, ja dat is een nadeel, maar daar tegenover staat dat er bijna geen elektronica op een fase 1 carburateur zit, en dat is wat er vaak misgaat met een latere 44o (stationairloop, lambdalampje dat gaat branden) dat heeft een carburateur niet en gaat dus ook niet stuk. Met netjes rijden haalt een carburateur ook 1 op 14 1 op 15.
Wanneer je grote stukken wilt rijden, ga dan voor een goede, dealer onderhouden volvo. waarom een dealer onderhouden volvo? tussen olie en olie zit een verschil, de dealer gebruikt topkwaliteit olie, en bij een dealeronderhouden auto heeft die topkwaliteit er altijd ingezeten. gooi je bij een auto waar een mindere kwaliteit olie in heeft gezeten topkwaliteit in, dan kunnen er serieuze problemen optreden.
dit geldt eigenlijk voor alle delen die een merkdealer gebruikt tov een niet-merkdealer.
over de snelheid die je kunt rijden met een 440/460, de topsneleheid varieert per uitvoering van 170 tot over de 200, ik zelf zou bij een dergelijke oude auto geen snelheden van meer dan 160 constant aanhouden. ( koppaking) (ligt natuurlijk aan het gepleegde onderhoud).
150 constant is een mooie snelheid vooor zo´n auto
Geplaatst: 18.05.2007 - 07:26
door glitz
Ben ik het mee eens, de officiele top van de 460 1.8i is 185 km/h. Voor een 1.7i zal die een paar kilometer lager liggen maar ik zou het beestje continu maximaal de sporen geven. Een echte "cruiser " dat is het

Geplaatst: 18.05.2007 - 07:27
door glitz
oeps dus niet continu de sporten geven haha!
Geplaatst: 18.05.2007 - 07:28
door glitz
gvd...tikfout..spoRen dus....ik ga maar werken......pfff..
Geplaatst: 18.05.2007 - 08:51
door Kanaleneiland_zuid
bedankt voor de tips! dat was ik ook niet van plan hoor, maar ik was gewoon nieuwsgierig... en ik ken mezelf, er komt een punt dat ik dat gewoon een keertje wil proberen...
ik ga nu ook nog naar een dealer onderhouden volvo kijken (dat claimt de persoon tenminste) een 1.7 DLi met 75 kW (i.p.v. 64 kW van de GL). een automaat uit '92.
wellicht vanmiddag meer...
Geplaatst: 18.05.2007 - 15:31
door Kanaleneiland_zuid
Ik heb vandaag de 1.7 DLi bekeken, motorisch echt perfect, als een zonnetje, maar de bumper hing er los aan, de banden waren op en de apk liep tot augustus. Dan vond ik hem toch te duur.
Verder eentje bekeken die er echt bizar mooi uit zag, boodschappenwagentje van de vrouw des huizes, eerste eigenaar. Maar waarvan de koppakking was opgeblazen, en na reparatie liep ie stationair niet lekker. Hij had sowieso na de reparatie maar 250km gelopen. Kwestie van afstellen aldus de gebruiker? Klinkt dit erg link?
Alle hulp op zoek naar een goede 440 tot 1250,- zijn welkom!
Er staat nog een potentieel interessante op marktplaats.nl voor 1.090,-
Te koop;
Zeer goede volvo 440 1.7 automaat bouwjaar 1991. Nieuwe apk. Auto heeft 80.000 echte km gedraaid. Motorblok in perfecte staat, compleet droog zonder zweterij. Automaat schakeld als een nieuwe. Gisteren heeft de auto een nieuwe waterpomp gekregen omdat die iets lekte, rekening is aanwezig. De auto heeft een klein roestplekje boven het linker achterknipperlicht maar is behandeld met Fertan en roest dus niet meer. Verder geen roest. Alleen wat lichte gebruikssporen wat normaal is bij een auto van 16 jaar oud. Laatste grote beurt gehad bij 78000 km (aantoonbaar) de distributieriem is toen ook vervangen. Auto heeft de onverwoestbare 4 traps automaat en niet de storingsgevoelige CVT bak.
Ik doe deze auto weg omdat het mijn eerste automaat is en .... het bevalt mij toch niet zo. Ik heb de auto zelf slechts 3 weken bereden en ga toch weer een handgeschakelde kopen.
In de auto is niet gerookt! Alle testen toegestaan, proefrit altijd mogelijk. En zeer goede auto voor nog jaren goedkoop en veilig rijden.
Klinkt als iets?
Geplaatst: 18.05.2007 - 16:06
door Eddie13
Deze week heb ik een 440 GL uit 1989 gekocht. Eentje met een gewone carburateur motor met 1721 cc.
Op de teller staat nu 215.000 en hij loopt volgens mij redelijk goed. Af en toe wat haperingen in het toerental.
Onderaan de wielkassen achter zit wat roest, maar dat is volgens mij een kwaaltje van alle oudere Volvo's. Mijn 144 uit 1972 die ik eerst had, had er ook last van.
Verder ben ik eigenlijk heel erg tevreden over deze auto. Ziet er netjes en degelijk uit. En wat die Renault motor betreft: Renault doet het toch niet zo onaardig in de auto/motor sport... ::D
Geplaatst: 19.05.2007 - 22:07
door Kanaleneiland_zuid
gevonden!!!
een fraaie 440 GL uit 1991!

Geplaatst: 19.05.2007 - 22:18
door Eddie13
Die ziet er inderdaad netjes uit!
Is de prijs ook een beetje okay?
En hoe zit het met de keuring?
Geplaatst: 19.05.2007 - 22:20
door Eddie13
De site van RDW zegt dat ie van de eerste eigenaar is.
En APK tot 16-12-2007.
Geplaatst: 19.05.2007 - 22:50
door Kanaleneiland_zuid
klopt als een bus. dat had ik ook al even gecontroleerd. hij was van 'mevrouw' voor de boodschappen. 850,- heb ik betaald... leek me een goeie deal. alleen de rechtervoorband was uitgedroogd, dus 2 nieuwe bandjes eronder alvorens ik naar CH reis.
( wil hem sowieso even helemaal goed laten checken voordat ik ga... iemand met een goed adresje? )
Geplaatst: 20.05.2007 - 09:13
door Eddie13
ANWB