Pagina 1 van 1

Paar vraagjes onder de motorkap

Geplaatst: 18.05.2007 - 19:42
door V70R-obert
Vandaag de motor helemaal schoongemaakt van de V70R. Ik kwam daarbij een aantal dingetjes tegen wat ik graag wil delen.

Wanneer ik de oliedop afdraai ziet het er niet geweldig uit. Aangekoekte olie tussen de krukassen en alles pikzwart. Kan dit kwaad, is er een middel om je motor van binnen te reinigen of lekker zo laten?

Er zit teveel koelvloeistof in het reservoir, het peil staat boven het max. streepje, is het raadzaam het teveel aan koelvloeistof af te tappen?

Volgens mij zit er ook teveel motorolie in, het peil staat ook boven de max.

De auto is dealeronderhouden geweest, ik niet begrijp...

De auto is naar een poetsbedrijf geweest vanmiddag, het resultaat viel me tegen. De oude opgevulde krasjes waren weer zichtbaar en mijn kofferbakdeksel sluit niet meer. Hij glimt fantastich maar toch balen als je de auto in nieuwstaat terugverwacht.

Geplaatst: 18.05.2007 - 20:46
door Ben
Mods edit
Verpaatst naar de juiste rubriek

Geplaatst: 18.05.2007 - 22:16
door Ludo
Robert,
het koelvloeistof peil nooit tot max vullen, en zéker niet erboven.
ALTIJD tot tussen min en max houden/vullen bij koude motor.

aangekoekte olie komt me niet bekend voor. :?:
je zou eventueel de motor kunnen reinigen met Forté motorflush, en vullen met verse olie.
controleer goed de juiste hoeveelheid!.

Geplaatst: 27.05.2007 - 22:29
door fransb85
teveel olie is ook geen feest voor je motor, leidt soms tot problemen met carterontluchting/oliepomp/keerringen

Geplaatst: 05.06.2007 - 19:46
door BaburC70
als je veel korte stukjes krijgt krijg je sludge misschien is dat het wel de olie word niet wam genoeg voral niet als je veel korte stukjes rijd

Geplaatst: 13.06.2007 - 21:43
door bernhard2
als je veel korte stukjes rijdt dan komt er mss veel vocht bij de olie... misschien dat daardoor het oliepeil wat stijgt...??

Geplaatst: 04.07.2007 - 15:38
door lodo75
klinkt allemaal wat raar voor een dealer onderhouden volvo??
maar als je je olievuldop erafhaalt kan je je krukas niet zien die ligt wat lager :wink:

maar te hoge koelvloeistof moet je wel verlagen, dit ivm met de druk in je koelsysteem, als die te hoog oploopt kan hij ergens gaan lekken. dit kan duur worden zeker als hij in je motor gaat lekken. dan komt het in je olie terecht!

en je olie pijl NOOOOOOIT boven max, liever onder het midden van je pijlstok dan er boven. met de kans dat er draaiende delen (zoals je krukas) in de olie lopen gaat de olie schuimen. (staafmixxer idee) en lucht smeert niet zo goed. maar aagezien je huidige olie niet heel schoon is zou ik deze verversen en gelijk goed afvullen.

Geplaatst: 19.04.2008 - 17:17
door LeonW
Koelvloeistof boven max is geen ramp de druk in het koelsysteem gaat hiervan niet omhoog.
De olie daarintegen mag inderdaad nooit boven max.
Ik zou de olie en het oliefilter vervangen, een turbomotor heeft goeie en schone olie nodig.
Het is wel een kwaaltje dat deze motoren black sludge krijgen de olieafscheider zit dan meestal verstopt en de motor is dan inwendig vervuilt.
Welk stadium het is weet ik niet natuurlijk maar in het ergste geval is je oliezeef van de oliepomp in je motor gedeeltelijk verstopt en dat is niet goed natuurlijk.
De motor heeft dan een lagere oliedruk en dat is schadelijk voor je motor.

Wanneer is de laatste onderhoudsbeurt geweest?

Geplaatst: 19.04.2008 - 18:07
door raymond01
Helemaal mee eens Leon koelvloeistof boven max. niet erg komt er vanzelf uit.
Trek maar V70 motorkappen open die bij een dealer geweest zijn staan allemaal iets boven max.
Olie boven peil niet goed.
Ben geen voorstander van motorreiniger. als die puin in je blok niet helemaal
meegenomen wordt en oliekanalen verstopt raken dan heb je een groterprobleem.
Staat ergens in een topic.

Geplaatst: 19.04.2008 - 23:46
door Ludo
raymond01 schreef:Helemaal mee eens Leon koelvloeistof boven max. niet erg komt er vanzelf uit.
dan moet je wel 100% zeker weten dat het overdrukventiel in de dop zijn werk doet.
zoek maar eens op het 850 forum, je wil niet weten hoeveel er al zijn voorbijgekomen waarbij het ventiel niet werkte.
eenieder moet het zelf weten, maar beter voorkomen dan genezen is hier toch van toepassing. :wink:

Geplaatst: 20.04.2008 - 01:10
door raymond01
Klopt dat was de dop kleur grijs.
Kan je ook weer niet ongelijk geven want bij is een paar maanden geleden de groene erafgeknald staat ook in een topic van mij.
Zou nooit voorgekomen zijn of niemand die dat wist ok wel dus......
Dat zon dop niet werkt komt door verkalking van het membraam.