Pagina 1 van 1

Stabilisatorstangrubbers (voor) vervangen van 850

Geplaatst: 19.05.2007 - 23:26
door FlyVolvo
Heeft iemand dit heel toevallig al eens bij de hand gehad?

Na een korte speurtocht naar een raar geklapper in het vooronder kwamen we eindelijk uit bij de stabilisatorstang en de bevestiging hiervan.

Er bleek een reactie-stang "op" te zijn.

Nu gaat deze vervangen worden maar willen we gelijk maar even de rubbers meenemen die onder het motorblok bevestigd zitten.
De stabilisator ligt hierin van de ene kant naar de andere kant.
*Hoe kun je dit zonder al te veel ellende loshalen?
Er zijn auto's waarbij je het sub-frame moet laten zakken om zo alles op z'n plaats te krijgen.
*Zijn deze rubber geperst in de metalen omhulsels of alleen super strak aangedraaid?

ik hoor graag van jullie..

Geplaatst: 20.05.2007 - 11:10
door Ludo
reactiestangetjes en stabilisatorstang zijn 2 verschillende onderdelen.
de reactiestangetjes (de verticale) zijn makkelijk te vervangen.
van de stabilisatorstang zijn er 2 types, bij de eerste 850's, <94 kun je de rubbers los vervangen.
bij de >94ers zitten de rubbers gevulcaniseerd op de stang.
hier moet je inderdaad het subframe even laten zakken.
de draagarmen zijn ook een zwak item, en vaak verantwoordelijk voor geklapper.
die zou ik dus ook even controleren.

Geplaatst: 27.05.2007 - 22:27
door fransb85
ja ik heb ds vorige week na 1 jaar weer nieuwe draagarmen laten plaatsen na eindeloos geklapper. scheelt aanzienlijk. maar zijn dit echt zulke zwakke onderdelen als hier wordt beweerd en zijn er geen betere te krijgen van een ander merk?

Geplaatst: 27.05.2007 - 23:32
door FlyVolvo
De reactiestangetjes zijn inmiddels vervangen en heb de rubber van de stabilisatorstang nog maar even gelaten voor wat het was.
Ik wilde eerst maar eens kijken of nu het geklapper echt weg was voor dat we aan die bere-klus moesten gaan beginnen.

Geen geklapper meer, dus de rubbertjes liggen nu in het schap.

Voor wat betreft het bericht van Fransb85.
Ik moet 1x in de 2-2.5 jaar de draagaarmen vervangen omdat de fusee versleten is. Ik weet dat er 2 verschillende varianten zijn, en ik heb net de verkeerde. Ik moet complete draagarmen vervangen. De andere variant is dat je de fusee kan vervangen door een "reparatie"-set en daarmee dus uit de voeten kunt.
Op 1 of andere manier heb ik er niet zo'n best idee bij, misschien vanwege het woord "reparatie". Waarschijnlijk net zo snel weer aan de beurt alleen de kosten zullen lager zijn. Betrouwbaarheid vind ik toch ook een prettig iets. Geen ervaring met die "reparatie"-setjes maar ik heb ze eens bekeken en het oogt me toch kwetsbaar. Maar zo heeft ieder zijn mening.

Geplaatst: 29.05.2007 - 11:41
door fransb85
maar eens per 2-2,5 jaar is ook veel, ze horen volgens mijn garagist flink langer mee te gaan, de vorige hebben er namelijk 220K opgezeten (en waren ook goed naar god, dat is waar) maar dat was volgens hem nog aan de korte kant. hoe het ook zij, t blijft elke keer n duur klusje