Pagina 1 van 1
Kachelradiateur lek??
Geplaatst: 22.05.2007 - 23:04
door John440
Hallo allemaal,
Een korte tijd geleden vond ik voorin onder de mat aan de passagierszijde een vettige natte vloeistof.. Dat overigens ook nog eens heel smerig smaakt:P zeker geen water..
Nu is mij vertelt dat de kachelradiateur lek kan zijn... En dan dit een heel karwei is om te vervangen.. Mij werd vertelt dat zo'n beetje het hele dashboard eruit moet..
Heeft één van jullie hier ervarigen mee?? Ik hoor ze graag!
Geplaatst: 23.05.2007 - 00:28
door Caerbannog
Ik ken iemand met ervaringen hierin bij een 480, en ja; dan moet het hele dashboard eruit. Misschien dat het bij een 440 iets makkelijker is, maar reken er maar niet op

Geplaatst: 23.05.2007 - 08:02
door wpee
ja, dat heb ik ook wel eens gehoord

((
Geplaatst: 23.05.2007 - 20:58
door theboz
je heb marsul kachel raditeur is er ondoor je moet de onderkant dashboard los halen en het midden consol onderkap kachelhuis los
waterslangen los onder motorkap
radiateur met specale beweging weg halen omgekeerde monteren
Geplaatst: 24.05.2007 - 10:21
door John440
Bedankt theboz, ik ga eens kijken hoever ik kom;) Heeft iemand trouwens enig idee wat een nieuw radiateur kost?
Geplaatst: 24.05.2007 - 11:33
door Sieger Everts
KAC01154 1.6/1.7/1.8/2.0 vanaf 08/'88 185/190/35 3462359 / € 128,52
KAC01155 1.9 DIESEL/TURBO D. vanaf 10/'93 185/190/35 3462359 / € 128,52
www.winparts.nl
grn sieger
Geplaatst: 25.05.2007 - 22:49
door V440
Hoi
Ik heb dat zelf vorig jaar gedaan.
Voor de radiator moet je even shoppen.
Bij de dealer wil je niet weten, bij een automaterialenzaak 177,- en bij een andere 110,-. even zoeken dus.
Dan: in de moeterruimte lopen twee slangen naar het interieur toe, die maak je los (let op knoeien, bakje eronder) en zet je vast met een tyrap zodat ze niet lees lopen.
Vervolgens je middenconsole eruit. (twee schroefjes achter en twee net onder de hoes van de pook.
Dan de asbak eruit en dat deel met die vakjes losschroeven.
Dan kun je dat voorste stuk met wat handigheid wegdraaien en eruit halen, gaat net.
Vervolgens zie je daar een plaat met aan de zijkanten elk een stuk of zes boutjes, die maak je los en je haalt de plaat weg. De luchttoevoer naar achteren druk je even naar beneden.
Dan moet je met je neus helemaal voorinb gaan liggen onderaan en dan zie dat die radiator aan een beugeltje onderop hangt, dat is het lastiste los te maken. (doe dit ook niet als het buiten 25 graden is want dan zweet je je te pletter. Dan haal je de radiator eruit.
Nieuwe erin zetten en omgekeerde volgorde.
Vloeistof bijvullen en ontluchten door een aantal malen in de langen te knijpen terwijl de motor stationair loopt.
Tip druk de slangen in de motorruimte weer op de buijes van de radiator en druk ze zo ver mogelijk door en gebruik NIEUWE slangenklemmen (anders loopt het zo je interieur in en dan ben je klaar......)
Wil je nu je vloerbedekking droog hebben....koop een zak kattenbakkorrels en strooi die over de vloer...een paar dagen inwerken en weghalen. Niet die witte gruis maar die bruine korreltjes...werkt uitstekend.
Succes ermee.
PS het vervangen van de radiator bij de Volvo dealer....730,-
Daar kun je zelf best voor sleutelen
Geplaatst: 28.05.2007 - 16:51
door S80D5
Ik heb ook de kachelradiateur vervangen bij mijn 480 (bj 86), was inderdaad een hels karwei, had een goede ruilradiateur gekocht bij Autorima, echter de buisjes liepen iets anders. ER schenen een flink aantal fypes te zijn voor mijn auto, elke had wel een ander verloop in de buisjes...Ik had tijdens het karwei de slangen doorverbonden (was gelukkig in de zomer, had toch geen verwarming nodig) en kon dan toch nog rijden.
Het heeft wel een boel geld gescheeld, ik was voor 100 GULDEN en een vriend met een brander om de buisjes te vormen klaar.... was ook wel erg interessant om te doen, leer je weer wat van...

Geplaatst: 29.05.2007 - 14:51
door John440
@ v440: Bedankt voor de beschrijving:D ik krijg weer moed om er zelf aan te beginnen!