Pagina 1 van 2

Olieprobleem

Geplaatst: 23.05.2007 - 22:27
door Kanaleneiland_zuid
HULP:

Ik heb gisteren dus een 440 GL uit '91 gekocht. 102.970 op de teller.

Gisteravond 80 km mee gereden. Via mijn ouders naar huis. De beste man had hem aan een accculader gehad, vertelde hij, mar de accu was niet slecht maar gewoon dood: want nu start ie niet meer en staat mijn EUR850,- dus ongebruikt en verzekerd op mijn parkeerplaats.

En nu lekt ie ook nog eens heel erg snel olie. Er ligt een kleine vlek onder, maar het peil daalt gewoon. Van boven ontdek ik helemaal niets en al voelend lijkt het alleen maar rond de dop te komen helemaal onderin het blok... laten we het hopen. De koppakking is recent vervangen, door een klusjesman maar daarna is er nauwelijks mee gereden. Waarschijnlijk ben ik de eerste die hem weer echt helemaal warm heeft gereden.

Is er iemand die een contact persoon in Utrecht heeft die er zo snel mogelijk even met mij naar kan en wil kijken om te bepalen of ik gewoon pech heb en dat het een kwestie is van die bout aandraaien en een nieuwe accu of dat ik genaaid ben en nog eens met de vorige eigenaar moet gaan praten???

Bedankt,

Berry

Geplaatst: 23.05.2007 - 22:33
door gertsan
Voor wat de accu. Kan het ook niet de dynamo zijn?

Geplaatst: 23.05.2007 - 23:06
door johanrobben
of allebij klinkt allemaal nie zo hoop vol maja veel succes

Geplaatst: 23.05.2007 - 23:25
door Kai
aj dat is ernstig vervelend, is het niet zo dat de aftapbout in je karter niet goed aangedraaid is en dat de olie daardoor wegvloeit? Dat zou in ieder geval een probleem minder zijn. Even navraag doen bij de vorige eigenaar kan sowieso geen kwaad denk ik.
In ieder geval veel sterkte er mee!

Geplaatst: 24.05.2007 - 10:06
door YannickvanRooyen
via de vuldop zal ie nooit veel olie lekken, hooguit een paar druppeltjes, wanneer je hard rijdt. Beste dat je kunt doen om uit te vinden waar de auto lekt, is een groot stuk karton er onder leggen, uurtje laten liggen, en dan aan de hand van de plaats van de oliedruppels de plaats bepalen, als je het weet dan kun je het fixxen :-)

Start je auto even met startkabels en meet daarna met een multimeter, laadvoltage moet ongeveer 14 volt zijn. Als er geen verhoogd voltage is, is je dynamo kapot, anders je accu.

Geplaatst: 24.05.2007 - 10:57
door Kanaleneiland_zuid
Hij druppelt precies op het punt waar je de olie af kunt tappen. Voor zover ik kan beoordelen. Of ergens anders en dat het dan langs het blok naar dat punt loopt. Als het zo snel wegloopt, moet het bijna wel een pakking hier of daar zijn.... toch???

Bedankt voor de multimeter tip. Ik vermoed dat het de accu is, maar zal hem iig even doormeten. Heb de vorige eigenaar gebeld, dat van de olie had hij nooit meegemaakt, dat van de slechte accu, dat wist ie gewoon.... eikel. Hij heeft hem gewoon telkens een ochtend aan de oplader gehad toen ik kwam proefrijden en toen ik hem kwam halen.

Wat kost een accu? Wat kost een dynamo?

Geplaatst: 24.05.2007 - 13:55
door YannickvanRooyen
toch ietsje beter kijken naar waar de olie vandaan komt.. dan weet je meer.. kan zomaar zijn dat de plug lekt, of eventueel de oliefilter die lekt (ik gok dat dat uiteindelijk ook pas bij de plug weglekt)

Accu en dynamo.. accu kost een paar tientjes bij een willekeurige automaterialen zaak, 45aH is voldoende volgensmij (gewoon zelfde spec kopen als je al hebt)

Als je geen airco hebt dan heb ik nog een dynamo voor je liggen, als ie het doet (is werkend uit mn auto gekomen, maar wel ff buiten gelegen) kost ie je drie tientjes. nieuwe dynamo begint bij 160 euro.

Geplaatst: 24.05.2007 - 16:48
door Kai
Oliefilter vervangen lijkt me sowieso geen slecht idee en zo'n plug is ook wel ergens te vinden voor wat kleingeld. T zou misschien kunnen zijn dat de oliefilter heel recentelijk is vervangen en dat men vergeten is de pakking ertussen te zetten of dat de pakking niet van te voren ingesmeerd is met olie. Ik noem maar wat 't blijft een beetje gissen.

Geplaatst: 24.05.2007 - 17:00
door Kanaleneiland_zuid
Morgen komt de klusser die de koppakking heeft vervangen aan die wagen. En hem de laatste jaren heeft onderhouden. De plug bedoelen jullie toch de dop helemaal onderin? Ik zal hem dat allemaal ook even vragen.

En er moet daarna dan dus ook weer nieuwe olie in en het lijkt me verstandig om in zo'n oude motor de juiste, hoge kwaliteit olie te gooien. Welke olie is dat?

Geplaatst: 24.05.2007 - 22:21
door YannickvanRooyen
gaat iig 15w40 of 10w40 in, gewoon niet de goedkoopste olie kopen, sommige olie staat aangegeven voor oudere auto's te zijn, dit kan schelen

Geplaatst: 25.05.2007 - 10:50
door Kanaleneiland_zuid
thnx yanninck,

het merkt maakt dus niet zo heel veel uit? ik las ergens in dit forum dat je goede olie in een oude motor moet gooien. maar het is dus eigenlijk andersom: je moet geen slechte olie erin gooien?

trouwens eerst maar even goed het lek vinden...

Geplaatst: 25.05.2007 - 12:00
door Jeroentje
Ik woon wel in nieuwegein en kan je misschien wel ff helpen. Maar die olie lekkage is wel apart. Ff onder de auto kruipen en wat ik dan doe is kijken waar vooral de grootste druppels hangen. ( ik rij vooral veel ford en houden wel van een slokje vandaar :D ) Kwa stroom kan het OF je accu zijn OF je dynamo. Ik had laatst de dynamo van de 850 naar de knoppe. Wat ik heb gedaan was het volgende:


Lang wachten op de ANWB. Die heeft vervolgens eerst de bus aan mijn accu gehangen en opgeladen. Vervolgens auto gestart. Kon je gewoon zien dat er weinig tot geen laadstroom was. Of te wel dynamo kapot.

Probeer een multimeter te vinden en probeer alles even na te meten. Scheelt de helft aan gis en gok werk. 8)

Geplaatst: 25.05.2007 - 16:59
door Kai
Kanaleneiland_zuid schreef:thnx yanninck,

het merkt maakt dus niet zo heel veel uit? ik las ergens in dit forum dat je goede olie in een oude motor moet gooien. maar het is dus eigenlijk andersom: je moet geen slechte olie erin gooien?

trouwens eerst maar even goed het lek vinden...
Je hebt Hema olie voor 2 of 3 euro per liter maar dat is niet echt een aanrader :roll:
Elf is erg goed en zeker voor Renault motoren (volgens mij zit er een Renault motor in je 440 maar ik kan me vergissen) maar kost ook wel een paar duiten. Probeer een middenweg te vinden.

Geplaatst: 25.05.2007 - 17:19
door YannickvanRooyen
Zitten inderdaad Renaultblokken in :-)

Goede olie zei ik ook, en ik meen, serieus, dat Hema toch wel heel erg goed uit de test kwam bij de consumentenbond.. maarja, die testen ook breimachines...

Castrol, Elf, etc zijn goede merken, maar shell, texaco oid is ook prima.

Geplaatst: 25.05.2007 - 17:42
door 440GL
Kanaleneiland_zuid schreef:Hij druppelt precies op het punt waar je de olie af kunt tappen. Voor zover ik kan beoordelen. Of ergens anders en dat het dan langs het blok naar dat punt loopt. Als het zo snel wegloopt, moet het bijna wel een pakking hier of daar zijn.... toch???

Bedankt voor de multimeter tip. Ik vermoed dat het de accu is, maar zal hem iig even doormeten. Heb de vorige eigenaar gebeld, dat van de olie had hij nooit meegemaakt, dat van de slechte accu, dat wist ie gewoon.... eikel. Hij heeft hem gewoon telkens een ochtend aan de oplader gehad toen ik kwam proefrijden en toen ik hem kwam halen.

Wat kost een accu? Wat kost een dynamo?
kan ook heel erg meevallen hoor, met die olie.

misschien is de koperen afdichtring niet geplaatst (tussen het carter en de plug) of op de kop, of is de gebruikte er weer tussen gezet. Je kunt ook de carterplug even aantrekken (niet lomp vast doen) dit moet met een vierkante sleutel.

kan ook zijn dat de olie gelekt is toen het vilter vervangen is vloeibaar geworden is door de lange rit en nu op de onderplaat lekt en vandaaruit via het gootje op straat.

ik meld deze dingen even omdat je eerder meldde dat de kop vervangen is, logisch is dan dat er ook nieuwe olie is in gegaan en daarbij kan het volgende fout gaan.

mvg

Geplaatst: 25.05.2007 - 19:41
door johanrobben
er is in iedere geval door een prutser aan gemuikt

lek gevonden

Geplaatst: 27.05.2007 - 14:40
door Kanaleneiland_zuid
er lekt olie bij die buisjes die aan de achterkant onderaan het blok lopen, dus niet bij de plug. het lijkt te lekken bij de koperen ringetjes aldaar... kan dit iets ernstigs zijn?

het leek mij niet, al heb ik er weinig verstand van, maar ik kan het zelf niet repareren dus ga woensdag bij de dichtsbijzijnde garage, garage goylaan, zetten we hem daar op de brug om te kijken. maar ik zou graag van tevoren een beetje willen weten wat het kan zijn.

suggesties?

ps zijn er ergens tekeningen te vinden van de renault 1.7 motor, zodat ik er ook iets meer van kan gaan begrijpen?

Geplaatst: 27.05.2007 - 23:36
door Kai
ik heb mijn volvo vraagbaak even doorgebladerd maar er staan geen duidelijke afbeeldingen/beschrijvingen van het cartergedeelte in.

Geplaatst: 28.05.2007 - 15:32
door Kanaleneiland_zuid
balen. een zoekactie op het wereldwijdeweb leverde alleen een kaft van een Haynes boekje op...

Geplaatst: 28.05.2007 - 22:59
door wpee
Als het de aftapplug is , nieuwe koperring erin zetten. Zowieso nieuwe olie, je weet niet wat erin zit. Koop gewoone 10W40, 4 liter (geen synth of halfsyntetische, niet nodig).

Busjes onderaan blok achterzijde ken ik niet. Zakt je oliepeil of zakt je stuurbekrachtiging olie?

Fototje?

Wim