Pagina 1 van 2
XC90 versnellingsbakprobleem?
Geplaatst: 27.05.2007 - 16:13
door pietxc90
Mijn XC90 T6 geeft sinds een paar weken een vreemd geluid (ruisend, schrapend, slepend?). Dit geluid doet zich alleen voor tijdens het rijden, als het gas wordt losgelaten. Zowel met pook in D, als in N.
Garage dacht aan een versleten haakse koppeling, heeft deze vervangen,, maar geluid is er nog. Garage meent nu, dat het de versnellingsbak is, maar lijkt hier niet van overtuigd. Vervanging gaat ca. 3.500 euro kosten. Heeft iemand een suggestie, voor ik deze uitgave ga doen?
Geplaatst: 27.05.2007 - 16:34
door pietxc90
Nog even voor de volledigheid: Mijn XC90 is van febr 2003, maar heeft pas 51.000 km gereden. Ik ben 2e eigenaar sinds sept 2005, ben er zuinig op.
Auto heeft voor zover ik weet, nog niet in terrein gereden.
Piet
Geplaatst: 27.05.2007 - 18:56
door bart simpson
je hebt pb...
Geplaatst: 28.05.2007 - 22:12
door theboz
ik heb gehoord dat er verlengde colange op sommige automaten xc90 zit
goed gesprek met je dealer wie leverd dat wat op
Geplaatst: 28.05.2007 - 22:35
door AGB
Piet,
Ik heb momenteel ook problemen met mijn automaatbak van mijn XC90 D5. Op de mijne krijg ik helaas geen colange vanwege de km stand... Er loopt er wel een dus met jou km stand moet dat geen probleem zijn.
Geplaatst: 05.06.2007 - 22:03
door annemarie
Ook ik herken dit heuvel ik hoor inderdaad al ikhet gaspedaal loslaat
Wel is dit altijd tussen de 1800 en 2000 toeren.
Mijn auto heeft echter nog maar 13000 km gelopen is van 1-2007
ben benieuwd of nog meer mensen dit euvel kennen
Ik ga contact met dealer opnomen auto is nog ruim binne de garantie
Geplaatst: 24.07.2007 - 01:26
door Jeedee
Zelfde probleem, D5 geartronic van mei 2007
ook rond de 1900 toeren, echter ook bij een constante snelheid rond dit toerengebied
Dealer kan niets vinden, kan geen kwaad zeggen ze
Heb echter mijn twijfels en ga weer terug (heb de indruk dat het erger wordt)
Geplaatst: 29.03.2008 - 20:38
door gjburg
Hoi veel problemen weinig antwoorden..
Een vriend van mij heeft een XC90 T6 uit 2003 met net 100000km op de teller. Echter wil is de geartronic nu defect. Hij slipt door en maakt ook herrie. Op manual is het gelukt in zijn 3 bij de dealer te komen en deze praat over een revisie wat weer duizenden euro's gaat kosten.
Zijn er meer geartronic ervaringen bekend en kan zo'n bak al versleten zijn na 100dkm?
Geplaatst: 16.05.2008 - 18:32
door XXLC90
Probleem ook ondervonden. Oplossing hoop ik binnenkort te kunnen melden.
Op zaterdag 10 mei, tijdens terugreis uit Zuid-Frankrijk met caravan erachter, hield de geartronic het 80 km onder Lyon voor gezien. Volvo-Assistance mag op de autoroute geen hulp verlenen: eerst via praatpaal sleepwagen laten komen en pas bij garage van de sleepdienst VA in werking kunnen stellen.
Om lang verhaal te vermijden, alleen de belangrijke zaken:
- zowel in manual als in automaatstand rijdt de XC90 niet
- is een T6 van eind 2003, ook met net een ton op de teller
- gelukkig heb ik er 2 jaar Stern-garantie op [Selected Used Car]
Auto komt 19 of 20 mei uit Frankrijk bij dealer aan.
Ben benieuwd wat uit de diagnose tevoorschijn komt.
[wordt vevolgd]
Geplaatst: 16.05.2008 - 18:36
door Paul
Vervelend zeg! Sterkte, "gelukkig" op de terugreis!
Kreeg je wel gelijkwaardig iets om door te rijden?
Geplaatst: 16.05.2008 - 18:52
door XXLC90
Paul schreef:Vervelend zeg! Sterkte, "gelukkig" op de terugreis!
Kreeg je wel gelijkwaardig iets om door te rijden?
Gelijkwaardig iets .. ?
De dame van de ANWB die ook Volvo-A behartigt, zei dat er geen auto met trekhaak op dat moment te leveren was [zeker geen grote/gelijkwaardige].
Zondag middag om 18.00 uur naar Nederland terug in een Opel Corsa 1.2
Alleen de belangrijkste spullen kunnen meenemen; rest in caravan gelaten.
XC90 en caravan komen samen terug.
Heb nu van de dealer een S40 te leen
Geplaatst: 16.05.2008 - 18:56
door Paul
Jeetje, een Opel Corsa ipv een XC90, wat een trieste service! pff
Geplaatst: 16.05.2008 - 21:01
door eXite
Heb je geen premium assistance genomen? Ik kreeg daar ooit een folder van en heb 't gelijk aangeschaft. Voor 60 euro per jaar krijg je gratis overnachting e.d.:
http://www.roosmalen.nl/images/stories/ ... dr1710.pdf
Had je dat gehad, dan had je met het hele gezin business class teruggevlogen op kosten van Volvo.
Geplaatst: 16.05.2008 - 22:03
door XXLC90
Heb dat over Premium Ass (na terugkomst) ook gelezen.
Gezien de huidige stand van zaken, zou ik die wel overwegen vooral omdat je dan recht hebt op max. 30 dagen vervangende auto (i.p.v. officieel 3 dagen bij normale Ass).
Vliegtuig is veel meer gedoe: tijdsduur [tijd naar vliegveld toe, wachten voor vertrek, vluchttijd] + gesjouw met bagage + ook 1 huisdier bij ons.
We waren al blij dat op 1e Pinksterdag een huurauto beschikbaar gesteld kon worden, zodat we rechtstreeks van de camping waar we gedropt waren, met onze belangrijkeste spullen (+ huisdier) naar huis konden rijden. [Nadat de caravan door het sleepbedrijf was opgehaald, naar de garage waar de XC90 staat]
Geplaatst: 20.05.2008 - 22:08
door robbierobbie
Het probleem zit niet in de bak maar in de overgang tussen de bak en de haakse overbrenging. De uitgaande as van de bak is voorzien van spiebanen welke middels een bus wordt gekoppeld aan de ingaande as van de haakse overbrenging. De spiebanen slijten waardoor de bus over de as 'slipt'. Vervangen van de uitgaande as is niet mogelijk/eenvoudig wat het vervangen van de complete bak tot gevolg heeft.
Geplaatst: 21.05.2008 - 19:52
door XXLC90
(vervolg van verslag 16 mei)
Maandag 20-05 met chef werkplaats gesproken:
- de versnellingsbak wordt vervangen (na overleg met Volvo);
- er komt een ruilbak; met kwalificatie "als nieuw"; geen bak van een revisiebedrijf want het schijnt het beleid te zijn van Volvo om alles in eigen hand te houden om te voorkomen dat deze Volvo-bakken op de vrije markt komen;
- de ruilbak komt uit Zweden; als het goed is vandaag, woensdag 21-05, bij de dealer;
- als alles meezit hopen ze de klus vrijdag 23-05 af te hebben.
Lijkt me een vlotte en soepele afwikkeling.
Zijn er nog adviezen of tips, waar ik aan moet denken of waar ik naar moet vragen, wanneer ik weer met de auto kan rijden ? :idea1:
[wordt vervolgd]
Geplaatst: 21.05.2008 - 21:34
door robbierobbie
Dan moet je de komende km's toch wel probleemloos verder kunnen

Geplaatst: 23.05.2008 - 11:12
door XXLC90
Dan moet je de komende km's toch wel probleemloos verder kunnen
Ja, ik verwacht niet anders; lijkt me logisch voor een auto die 4,5 jaar oud is. De laatste twee auto's, full-size (Amerikaanse) MPV's met motor dwars voorin en automatisch vierbak, hebben nooit de geest gegeven terwijl daarmee totaal zo'n 15 jaar caravans mee getrokken zijn.
Heb deze XC90 o.a. uitgekozen omdat zowel Caravantrekker.nl als het duitse blad Caravaning [in hun Zugwagen-Spezial] de T6 als een van de weinige benzine-auto's in de hoogste klasse zetten wat betreft krachtreserve.
Donderdag 22-05, 's middags langs de garage geweest.
- de versnellingsbak was al helemaal ingebouwd, helaas dus geen foto
- de oude bak gaat terug naar Volvo; garage doet zelf geen onderzoek naar mankement, dat is specialistisch werk
- chef werkplaats zal vandaag, vrijdag 23-05, nog laatste inspectie uitvoeren: zelf rijden + visueel
- wacht op telefoontje wanneer ik hem kan halen.
Ik zal ook nog even met hem praten over gebruik van de bak [automatisch, handbediend, op cruise-control] bij verschillende wegomstandidigheden. Heb ook maar de Prestatie- en trekkrachtgrafiek van de site van Caravantrekker.nl uitgeprint. [caravan weegt max. 1500 kg, dus ruim onder het max. van 2250 kg van de XC90 + rijden nooit sneller dan 100 km/u, bij inhalen wel tot max. 105-110 op de teller]
[wordt nog vervolgd]
Geplaatst: 23.05.2008 - 12:54
door bart simpson
@ XXLC90, zit er een oliekoeler op deze XC90?
Geplaatst: 23.05.2008 - 13:43
door XXLC90
zit er een oliekoeler op deze XC90?
Tegelijk met de trekhaak ook oliekoeler op versnellingsbak laten monteren.
Natuurlijk jammer dat daarvoor geen temperatuurmetertje in dashboard zit.
Maar gezien het feit dat deze vakantie voornamenlijk "normale" autosnelweg gebruikt is [Ned-Belgie-Frankrijk] mag een te hoge temperatuur niet het probleem zijn. Met de vorige auto's ook o.a. de Fernpas en de Brennerpas-snelweg genomen, die toch nog meer van de auto (met caravan erachter) vergen.