Pagina 1 van 1
Wordt het allemaal minder?
Geplaatst: 16.05.2005 - 22:12
door volvorider
Geplaatst: 16.05.2005 - 22:23
door volvorider
Geplaatst: 16.05.2005 - 22:30
door volvorider
Geplaatst: 16.05.2005 - 22:34
door bart simpson
Zet dat eens af tegen BMW, Mercedes en Audi.
Geplaatst: 16.05.2005 - 22:47
door volvorider
Dan steekt Volvo er erg goed af. Maar kijk eens longitudinaal. Dat wordt het bij Volvo minder. Dit zal vooral te maken hebben met de toenemende elektronika in de auto's. Dat is helaas niet het sterkste punt van Volvo.
Geplaatst: 17.05.2005 - 07:59
door bart simpson
volvorider schreef:Dan steekt Volvo er erg goed af. Maar kijk eens longitudinaal. Dat wordt het bij Volvo minder. Dit zal vooral te maken hebben met de toenemende elektronika in de auto's. Dat is herlaas niet het sterkste punt van Volvo.
Electronica is van geen enkel (Europees) merk een sterk punt.
Als er een computer sneuvelt op een 15 jaar oude auto is deze in principe total loss.
Geplaatst: 17.05.2005 - 13:37
door thuuR
bart simpson schreef:volvorider schreef:Dan steekt Volvo er erg goed af. Maar kijk eens longitudinaal. Dat wordt het bij Volvo minder. Dit zal vooral te maken hebben met de toenemende elektronika in de auto's. Dat is herlaas niet het sterkste punt van Volvo.
Electronica is van geen enkel (Europees) merk een sterk punt.
Als er een computer sneuvelt op een 15 jaar oude auto is deze in principe total loss.
Ik wil dat nog wel wat breder trekken: Alleen de japanners hebben de elektronica redelijk onder controle en iedere defecte computer wordt per direct weggeknikkerd. Je vindt toch geen specialist die voor een redelijke prijs kan vaststellen wat het defect is, of het zelfs kan oplossen? Vervanging is goedkoper (breng je tv of video maar eens weg als er iets aan mankeert!).
Eigenlijk waanzin, want een slechte soldering kan al voor de meeste vreemde vertoningen zorgen (ABS controller 850/x70!!)
Overigens is die extrapolatie wel heel kort door de bocht! Net als de stip weer omhoog duikt zie je dat de lijn er al ver onder zit. Ook de 2, 7 en 9 serie worden niet goed weergegeven. De 2 en de 7 duiken omlaag in 93/92, terwijl de 9 vrij hoog begint in 91. Je zou ook kunnen denken dat idlv 91 de 7 eruit is gegaan en vervangen door de 9 wat het totaal weer in het gemiddelde brengt! Dan de oplopende lijn van de 9 laat mij toch zien dat ze juist beter worden.
De 2 wordt ook benadeeld, volgens mij omdat 93 het laatste productiejaar was. Als je maar 3 auto's verkoopt en 1 gaat er stuk, dan heb je 33,3% kans dat een 2-serie van '93 stuk gaat. Ik kan nergens teruglezen dat deze verschijnselen zijn meegenomen in de statistieken.
(En ik hoop dat ze overal het brandstofpomprelais hebben vervangen voordat ze meededen aan de cijfers :twisted: :twisted: )
Gr

Geplaatst: 17.05.2005 - 16:28
door Reitse
klopt geen hout van die grafieken.
Percentranks vergelijken met percentrankmedians... twee verschillende grootheden??
De lineaire verbanden die Excel produceert zijn wel geinig maar ik ben er nog niet achter op basis van welke formule ze opgesteld worden...
Maar zoals altijd, als je iets te verbergen hebt of je wilt iets bewijzen wat eigenlijk niet kan, gebruik statistieken en het lukt je wel...
Geplaatst: 18.05.2005 - 13:14
door thuuR
Reitse schreef:klopt geen hout van die grafieken.
Percentranks vergelijken met percentrankmedians... twee verschillende grootheden??
De lineaire verbanden die Excel produceert zijn wel geinig maar ik ben er nog niet achter op basis van welke formule ze opgesteld worden...
Maar zoals altijd, als je iets te verbergen hebt of je wilt iets bewijzen wat eigenlijk niet kan, gebruik statistieken en het lukt je wel...
Nee, dat zijn geen verschillende grootheden. Wel (wederom) erg kort door de bocht want je neemt de gemiddelde Chevrolet (van alle modellen dus!) en zet dit af tegen b.v. een Volvo 240. Overigens heeft iemand bepaald dat je niet minder zou willen rijden dan de gemiddelde Chevy als je niets om auto's geeft ??? Nee, een Chevrolet Camaro of Surburban is inderdaad geen bijzonder auto, gelijk aan een Astra : :? Kom op zeg! En met gevoel bepalen dat een Honda de beste auto is om in te rijden?

Dan heb je pas geen smaak :evil:
Maar ik heb al genoeg statistisch verantwoorde en onverantwoorde rapporten gemaakt, en de waarde van deze grafieken is bijna nul. Het zegt niets :!:
Gr

Geplaatst: 18.05.2005 - 13:16
door thuuR
Toevoeging: Dan had je net zo goed Maurice de Hond kunnen vragen, die komt ook met grootste BS! :evil: :?
Gr :roll:
Geplaatst: 18.05.2005 - 14:07
door Reitse
Thuur: als de grootheden gelijk zijn dien je ze ook gelijk te benamen.
Een percentrank kan een willekeurig getal zijn, en percentrankmedian is het middelste getal van alle percentranks verzameld en op volgorde geplaatst. (voorbeeld: getallenrij 1, 3, 5, 7, 9; median is 5).
Verder is inderdaad de vergelijkingsbasis volkomen ongegrond, zet er een lada en een yugo bij en je krijgt een heel ander beeld.
Geplaatst: 18.05.2005 - 16:48
door Battlecruiser
Een percentrankmedian.
Was dat vroeger niet gewoon een voortschrijdend gemiddelde?
Geplaatst: 18.05.2005 - 18:48
door Ben
Zijn we inmiddels bij de hogere statistica beland?
Ik kan er met mijn 9 voor statistiek op de MULO (jaja) in ieder geval geen touw meer aan vastknopen. Maar dat geeft niet hoor. Als jullie er maar lol aan beleven

Geplaatst: 18.05.2005 - 19:31
door Battlecruiser
O, maar een voortschrijdend gemiddelde is statistisch erg handig hoor: je spreekt met jezelf af over een bepaalde reeks een gemiddelde te berekenen en laat dat telkens bv. een jaar opschuiven. Zo worden incidentele pieken uit de grafieken gehaald.
Als 3Vo dat eindelijk eens zou doen met de ongevalstatistieken, dan zouden ze niet zo schrikken (of doen alsof ze schrikken) van incidenteel lagere of hogere cijfers. Onze Ned. ongevalcijfers zijn immers zó laag dat kleine toevalligheden, zoals een schrikkeljaar (door de extra dag), een extra motorrace 9de bezoekers willen wel eens stunten) e.d. voor een incidentele afwijking kan zorgen, waar structureel weinig aan te doen is.
Geplaatst: 18.05.2005 - 20:25
door volvorider
There 3 kind of lies....
Lies, Damn Lies, and Statistics
Maar niet alleen uit deze bovenstaande gegevens blijkt dat Volvo minder betrouwbaar is dan de bijv. Toyota en Suzuki end.
Dat neemt niet weg dat Volvo als jaren bovenaan staat als het gaat overlevensduur.