De acceleratie met 4 man / vrouw in de auto valt me altijd zwaar tegen. Had eigenlijk niet gedacht dat, dat nog zo goed merkbaar was met een V40 2.0T.
Je kunt duidelijk merken dat het in de toeren klimmen meer tijd kost. Ben ik de enige die dit zo merkbaar en als storend ervaart?
Auto niet vooruit te branden met 4 inzittenden
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik zit zelf nooit met 4 man in de auto. Maar 4 keer zeg 80 kilo maakt wel 320 kilogram. Dat op een ledig autogewicht van zeg 1300 (ik zeg maar wat) kilo. Dat is dan wel ca 25% extra gewicht! Ik zou het raar vinden als dit niet van invloed zou zijn op de prestaties van de wagen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- gertsan
- 3rd Gear member
Ga eens na als je een auto zou hebben die 320 kg lichter zou zijn. Dan zou hij werkelijk enorm snel worden. Er zijn een paar opties: een T4 of chippen
of het voor lief nemen. Ik heb een T5 met 250 Pk en een koppel van 330 Nm en ik merk het al.
sterkte
of het voor lief nemen. Ik heb een T5 met 250 Pk en een koppel van 330 Nm en ik merk het al.
sterkte
S60 T5 Comf/Prem/Mobi Geartronic
- Hang-oor
- 3rd Gear member
Dat de auto trager wordt met meer massa is mij volkomen duidelijk (heb een tech. natuurkundige achtergrond). Het gaat meer om het verschijnsel dat het trager worden zeer duidelijk is waar te nemen. Blijkbaar is het vermogen om dit te kunnen onderscheiden goed ontwikkelt bij de mens (wat de autofabrikanten natuurlijk allang weten :razz: )
Niet zo vaak bewerkt als hieronder aangegeven (mogelijk wel zo vaak op opslaan geklikt) . De site valt zo af en toe weg
Niet zo vaak bewerkt als hieronder aangegeven (mogelijk wel zo vaak op opslaan geklikt) . De site valt zo af en toe weg

- MDA
- 5th Gear member
Ik heb exact hetzelfde (met een 2.0 zonder turbo). Sterker nog: ik merk zelfs dat ie sneller is met een bijna lege tank tov met een volle tank!
Dus ja, het is jammer dat het zo duidelijk merkbaar is, maar het is wel normaal...
p.s. Met je natuurkundige achtergrond had ik toch wel verwacht dat je dit zelf al zou opmerken: F=m*a... en als je dat even uitrekent voor 3 extra mensen in de auto (tov in je eentje), dan is m toch al snel 20% hoger. Voor hetzlefde toerental, en dus dezelfde koppel (~F) is a dus omgekeer evenredig lager. Met vier man in de auto is a dus 20% lager. Dat lijkt me inderdaad merkbaar. Dat komt overeen met in je eentje zitten in een auto met 20% minder koppel (of pk's). Dat is toevallig exact het verschil tussen een 2.0T (160 pk) en een T4 (200 pk). Exact zoveel scheelt dat dus, 3 man in de auto erbij...
Dus ja, het is jammer dat het zo duidelijk merkbaar is, maar het is wel normaal...
p.s. Met je natuurkundige achtergrond had ik toch wel verwacht dat je dit zelf al zou opmerken: F=m*a... en als je dat even uitrekent voor 3 extra mensen in de auto (tov in je eentje), dan is m toch al snel 20% hoger. Voor hetzlefde toerental, en dus dezelfde koppel (~F) is a dus omgekeer evenredig lager. Met vier man in de auto is a dus 20% lager. Dat lijkt me inderdaad merkbaar. Dat komt overeen met in je eentje zitten in een auto met 20% minder koppel (of pk's). Dat is toevallig exact het verschil tussen een 2.0T (160 pk) en een T4 (200 pk). Exact zoveel scheelt dat dus, 3 man in de auto erbij...

V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
- trompetje
- 5th Gear member
- Contacteer:
MDA schreef:Ik heb exact hetzelfde (met een 2.0 zonder turbo). Sterker nog: ik merk zelfs dat ie sneller is met een bijna lege tank tov met een volle tank!
Dit effect wordt nog versterkt omdat je alleen het vermogen mag meetellen dat gebruikt kan worden om te versnellen, en niet het totale vermogen (bij een gegeven toerental). Je hebt hoe dan ook een deel nodig voor de snelheid die je al hebt: rol- en luchtweerstand......

Groet, Rik.
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
- RoberT2.0
- 2nd Gear member
Ja alleen of met zij vieren erin dat is een groot verschil.
Niet alleen in trekkracht maar ook in het totale weggedrag
Maar dat is voor mij nog acceptabel, maar met een 2.0 T en dan zelfs nog merken dat je airco aanslaat dat is voor mij onacceptabel
Ik had hiervoor een renault clio 1.6 16V en met of zonder airco dat ding liep altijd als de brandweer je merkte niets van de airco.
En nu heb ik al enige tijd een Volvo V40 2.0T en die schokt als de airco aanslaat.
Niet alleen in trekkracht maar ook in het totale weggedrag
Maar dat is voor mij nog acceptabel, maar met een 2.0 T en dan zelfs nog merken dat je airco aanslaat dat is voor mij onacceptabel
Ik had hiervoor een renault clio 1.6 16V en met of zonder airco dat ding liep altijd als de brandweer je merkte niets van de airco.
En nu heb ik al enige tijd een Volvo V40 2.0T en die schokt als de airco aanslaat.
Live begins at 8.000 rpm....maar een Turbo is ook leuk!!!
- Oceanracer
- Geartronic member
Een Volvo V70 R (ik noem er zo maar eentje) schokt ook als de airco aanslaat. Hikje van Volvo. Hoort er bij...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
- DeNNiS_
- 4th Gear member
airco voel je op elke auto...
dit vraagt gewoon vermogen...
alleen verschilt het per auto hoe goed je het voelt.."
en betreft mensen er in tjah blijft een benzine.. minder koppel
een diesel zal beter blijven trekken...
maar gewicht merk je altijd net als dat je een aanhanger er achterhangt..
dit kan allemaal seconden of tienden schelen in je optrekken
dit vraagt gewoon vermogen...
alleen verschilt het per auto hoe goed je het voelt.."
en betreft mensen er in tjah blijft een benzine.. minder koppel
een diesel zal beter blijven trekken...
maar gewicht merk je altijd net als dat je een aanhanger er achterhangt..
dit kan allemaal seconden of tienden schelen in je optrekken
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
- marsm104
- 5th Gear member
- Contacteer:
Het sloom zijn, als je er met meerdere mensen in zit. Ik merk het ook wel. Mijn auto 'pakt' lekker bij 1500 toeren, maar als m'n vader naast me in de auto zit, is dat effect weg. 

Groeten, Rick Marsman

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

- J
- 3rd Gear member
\merk je duidelijk dat je airco inklapt? bij warme motor?
Zelf heb ik climate, maar als t blokje warm is merk is zo goed als niet of hij aanslaat.
Koud wel, zeker als t warm is (airco moet hard werken) en je blok koud.
Maar airco pakt max 8 pk heb ik mij laten vertellen.
http://www.autoweek.nl/vumdisp.php?id=1 ... Ventilatie
dus procentueel valt t nog al mee (wij hadden ooit een 106 1.0 waar een airco in zat, geloof mij 8 pk op 55 pk is een hoop!)
en dat gewicht, tja, vermogen is statisch (vast staand gegeven) en hoeveel kg hij in beweging moet zetten niet.
Dus hoe meer kg's in beweging, hoe meer moeite hij moet doen
Zelf heb ik climate, maar als t blokje warm is merk is zo goed als niet of hij aanslaat.
Koud wel, zeker als t warm is (airco moet hard werken) en je blok koud.
Maar airco pakt max 8 pk heb ik mij laten vertellen.
http://www.autoweek.nl/vumdisp.php?id=1 ... Ventilatie
dus procentueel valt t nog al mee (wij hadden ooit een 106 1.0 waar een airco in zat, geloof mij 8 pk op 55 pk is een hoop!)
en dat gewicht, tja, vermogen is statisch (vast staand gegeven) en hoeveel kg hij in beweging moet zetten niet.
Dus hoe meer kg's in beweging, hoe meer moeite hij moet doen
Black Sheep: There's always one crazy motherfucker in the family