Pagina 1 van 1
Motorolie voor 2.5 TDI (diesel)
Geplaatst: 30.05.2007 - 17:40
door Skywalker
Over olie is natuurlijk al heel veel gezegd en geschreven.
Graag zou ik van mensen met TDI ervaring eens horen wat voor motorolie zij in hun "high mileage" TDI gebruiken.
Ik heb de indruk dat mijn TDI nog maar net is ingereden met 173K op de teller, altijd dealer onderhouden.
Eigenlijk heb ik geen idee wat voor olie de dealer in de auto stopt....
Iemand??
Geplaatst: 31.05.2007 - 10:00
door V480-S60
Ik weet niet wat je met de rekeningen doet, maar mijn dealer specificeert op zijn rekening altijd het type motorolie. (en zet dat ook nog op het kaartje van de onderhoudsbeurt.)
Dan kan je dus in ieder geval zien wat hij er in gooit.
Geplaatst: 01.06.2007 - 08:53
door Volmar
Ze hadden eerst alleen maar Shell Helix 5w40 die ze overal in
gooiden, maar na de overname door Ford, is dat hier en daar
veranderd....
Ik gooi in mijn V40 TD uit '98 Shell helix 0W40 en dat rijd formidabel.
Geen olieverbruik, heel soepel en geen problemen met koudstart in
de winter. Loopt dan direct goed rond. Omdat de olie ook dan dun is
heb ik vrijwel direct smering.
Velen hebben geschreeuwd dat dat niet goed is voor een oude diesel,
maar gelukkig luister ik weinig naar anderen.
Gaat namelijk heel erg goed.
Geplaatst: 01.06.2007 - 09:06
door V70ORD5
De specificatie van de motorolie staat in je instructie boekje en nog eens onder je motorkap.
Volgens mij adviseert Volvo olie van Gastrol.
Ik dacht eigenlijk dat de dealers zich dan ook aan dat merk zouden houden, maar blijkbaar gebeurt dat niet. (gezien het Shell helix verhaal)
Houd de garage zich dan wel aan de ??W?? specificatie uit het boekje?
Zelf denk ik dat de "0" een beetje veel van het goede is in het warme winter klimaat hier in NL. Een "5" zou het ook best kunnen doen. (denk ik)
Geplaatst: 01.06.2007 - 09:36
door V480-S60
De mijne gooit er bij mijn 480 Helix Ultra 0W40 in.
Overigens deed ie dat bij de V40 diesel ook.
Nu is het wel zo dat ik bij de Shell wel Diesel en Benzine olie Helix Ultra tegenkom. Denk dat de dealer daar ook wel rekening mee houdt.
Geplaatst: 01.06.2007 - 11:53
door V70ORD5
V480-S60 schreef:
Nu is het wel zo dat ik bij de Shell wel Diesel en Benzine olie Helix Ultra tegenkom. Denk dat de dealer daar ook wel rekening mee houdt.
Zelf denk ik dat de dealer in bulk olie laat komen en overal hetzelde ingooit...... Daar bedoel ik dus niet mee dat het slechte olie zou zijn!
Geplaatst: 01.06.2007 - 23:20
door Swedishsteel4life
Hema 5w40 supersynth. uitstekende olie voor nog geen €5 per liter.
Heb het jaren in mijn Yamaha FZ750 gbruikt, gaat tegenwoordig tussen de grote beurten ook in mijn TDI..
Geplaatst: 08.06.2007 - 21:26
door Rogier64
Mijn dealer gebruikt 5,8 liter Castrol 5W40. Niet goedkoop die olie, kost een kleine € 100,- per beurt.
Geplaatst: 09.06.2007 - 18:10
door Skywalker
Er zijn nogal wat verschillende ideeen en toepassingen. Het is lastig om hieruit een conclusie te trekken....
Geplaatst: 11.06.2007 - 12:42
door MDA
Mijn broer heeft jarenlang bij een garage gewerkt en zweert bij Castrol... En hij houdt ook bij hoog en laag vol dat je vooral niet moet bezuinigen op je olie...
Geplaatst: 02.07.2009 - 13:14
door Veezeventig
TIP!!!
Ga eens kijken op de site van Kroon olie!!! Daar kun je het merk, type, e.d. van jou auto invoeren en men geeft op welke olie voor wat voor JOU auto het beste volgens die firma is!
Succes.
www.kroon-oil.com
p.s. NEEEEE ik heb GEEN aandelen van die firma en werk er ook niet! Kreeg het als tip van een collega.
Geplaatst: 02.07.2009 - 16:35
door euerw
wel grappig want volgens mij zit er nu op 5w40 (volgens volvo moet dat).
kroon-oil.com geeft juist weer 0w40
Geplaatst: 03.07.2009 - 20:23
door denkweb
Over dit topic heb ik ooit een artikel geschreven op de website van de volvo850club.nl. We hadden het over een aantal vragen:
- Is HEMA-olie net zo goed als merk-olie?
- Waarom moet er in een bedrijfsdiesel andere olie als in de 2.5 TDI met dezelfde motor?
- Hoe lang kun je doorrijden zonder oliewissel?
- Welke olie is in theorie het beste?
De reacties:
Hema-Olie voldoet aan alle eisen die aan motorolie worden gesteld (en dat is niet veel), maar bestaat uit gerecyclede olie waaraan nieuwe zogeheten 'dopes' zijn toegevoegd om deze op te waarderen. Kwalitatief goed, maar op termijn MOGELIJK minder duurzaam.
Volgens de verpakkingen van enkele oliemerken zou er verschil zitten in de bedrijfs-diesel-olie en personenwagen-diesel-olie. Ook hier blijkt het verschil in de 'dopes' te zitten. Bij normaal gebruik is er geen verschil merkbaar.
Oliewissel dient te gebeuren volgens opgave van de fabrikant. Hier is bij de oliehandelaren geen discussie; de leverancier bepaald deze termijn. Altijd ook het filter vervangen luidt wel het advies.
Er kan geen 'best of' aangewezen worden zonder specifieke eisen aan de oliën. Omdat de waarde 10w40 of 5w40 niets zegt over de kwaliteit van de olie, hangt de smering en frictie-werendheid samen met de toegevoegde 'dopes' van de leverancier. Deze doen ik de regel niet voor elkaar onder. Het enige echte onderscheid is te meten in de duurzaamheid van de olie. Welke gaat het langste mee of is het snelst verzadigd? Dit is niet eenvoudig te meten, waardoor er nooit een antwoord op is gekomen. Wel is er een plan bij ADAC en ANWB om gezamelijk ooit een dergelijke test te ontwikkelen. Er is immers geen kwaliteitslabel in deze branche.
Al met al zijn er 2 dingen belangrijk en die staan allebei in het serviceboekje:
- Oliewissel/filter vv interval
- Soort olie voor de desbetreffende motor
Wanneer men zich daar aan houdt moet het goed komen. Te dunne olie levert lekkages op, deze kan zich tussen de pakkingen wringen. Te dikke olie levert een zwaarder draaiende motor op met storingen, foutmeldingen en andere risico's tot gevolg. Dunnere olie kan ook een lapmiddel zijn voor slecht startende voertuigen in de winter.