Pagina 1 van 1
Bandenspanning 480
Geplaatst: 30.05.2007 - 19:29
door Kerel480
Hallo beste liefhebbers,
Ik heb een vraagje.
Het lijkt wel of mijn voorbanden wat aan de zachte kant zijn maar zijn toch gevuld met 2,5 bar.
Op het portier aan de binnenzijde staan wel drukken in PSi en KPa maar ik kom er niet echt uit. bij de pomp hebben ze alleen een drukschaal met bar.
Kan iemand mij vertellen wat nu de meest ideale druk is (in bar's aub.) voor de voor en achterbanden..
Alvast hartelijke dank.
Grtz. Kerel480
.
Geplaatst: 30.05.2007 - 19:35
door Kerel480
Of even een handig omrekentabelletje natuurlijk...
Grtz. Kerel480
Geplaatst: 30.05.2007 - 20:14
door sjoerdb
voor de 480 is het vrij gewoontjes: ik doe 2.2 voor en 2.1 achter. bij banden 195/55R15.
Geplaatst: 30.05.2007 - 20:18
door Ron440Fleet
Ik heb alle 4 op 2,4bar staan, rijdt iets lekkerder dan op 2,1 of 2,0.
Ron
sjoerdb schreef:voor de 480 is het vrij gewoontjes: ik doe 2.2 voor en 2.1 achter. bij banden 195/55R15.
Geplaatst: 30.05.2007 - 20:33
door Jaco S
ik heb de mijne ook altijd op de 2.4bar!
en dat rijd super!
Geplaatst: 30.05.2007 - 20:48
door Ron440Fleet
mijn 850 stond zelfs op 2,7 a 2,8......lekker stugge wegligging en snoeihard de bochten door.
Geplaatst: 31.05.2007 - 17:37
door Kerel480
Het zit zo, ik ben vorrige week bijna uit de bocht gevlogen, welliswaar met 40km/u en een nat wegdek.
Ik vroeg mij dus af of ik de spanning van de voorbanden niet te laag heb gehouden ondanks de 2,4bar en de nogsteeds zacht lijkende voorbanden.
Ik hoor ook verhalen over het feit dat ze wel eens verdroogd en oud kunnen zijn, maar dan moet je ze toch gewoon hard op kunnen pompen lijkt mij.
Dat de voorbanden iets harder moeten zijn is natuurlijk omdat die de motor immers dragen. ( een zware 1,7L multipoint injectie hahaha)
Ik probeer er gewoon nog wat bij te pomen en dan kijk ik wel..
Bedankt voor de tips dusver...
Grtz. Kerel480
Geplaatst: 01.06.2007 - 08:40
door avdlee
1 bar = 100 kPa (kilopascal)
maar vaak staat op de band zelf wat voor druk die aan kan.
je kunt beter deze aanhouden.
de druk die in de deur vermeld staat is van de standaard fabrieksbanden, vaak willen door de jaren heen de banden wel eens veranderen van maat (breedte, hoogte) door bv andere velgen.
Ik heb ze op mijn 480 rond de 2,5 staan, rijdt prima
Geplaatst: 01.06.2007 - 09:44
door V480-S60
Bandenspanning van rondom 2,4 is goed, niets bijpompen.
Ik denk eerder dat je het in de kwaliteit van je banden zelf moet zoeken.
Ik weet niet welke je hebt maar ik heb goede ervaringen met Pirelli P6000 onder de 480. (Niet onder een V40 overigens. Dat ging niet samen)
Geplaatst: 01.06.2007 - 13:48
door JRS2K3
Ik rij zelf ook altijd op 2,5 bar. maar dan met band maatje 195/45/15. Bevalt prima. En idd op natwegdek "uitglijden" heeft ook te maken met de hardheid van het rubber. Hoe zachter het rubber des te meer grip (winterbanden zijn ook van een zachter rubber)
Geplaatst: 05.06.2007 - 19:36
door AndorabLe
Ik heb mijn Michelin's (ik meen Pilot SX) rondom op 2.3 staan. Als je de bandenspanning te hoog zet, krijg je ballonbanden.
Te hard of te zacht kun je zien aan het slijtagepatroon van de band.
- aan de buitenkanten meer slijtage als in het midden van het loopvlak betekent te zachte banden.
- alleen slijtage op het midden van het loopvlak betekent dat je bandenspanning (veel) te hoog is.
Geplaatst: 31.05.2009 - 16:38
door Kerel480
Beetje laat maar goed...
Nieuw rubber was de uitkomst. de oude waren gewoon uitgedroogd ondanks dat dat ze in de jaren gelijkmatig zijn gesleten.
Maar ik moet zeggen dat het nog steeds een beetje zwemt op de weg en dat ligt niet aan de banden ..
De ophanging of de veerpoten soms??
Het is volgens mij een rubber probleem, ook versleten maar welke precies.
Grtz. Kerel480
Geplaatst: 31.05.2009 - 19:20
door Auk
Ophangingsdelen zoals de stabilisatoren van de auto zijn vaak de oorzaak van het zwabberen.
30/40mm omlaag met veren en je hebt totaal geen last meer van dat weggedrag
