MOTOROLIE POLL
Geplaatst: 31.05.2007 - 15:10
Motorolie.
Iedereen heeft er een mening over. Als je andere forums bekijkt, is er heel veel over te doen. In een andere topic roerde ik het ook al even aan, en ik probeer me goed in te lezen in de materie. Ik begrijp er al aardig wat van.
De getallen staan op z'n simpel nederlands voor de dikte. Waarbij het eerste getal staat voor de koude dikte (Winter) en het tweede getal voor de dikte als de olie op bedrijfstemperatuur is.
5W30 is bijvoorbeeld eerder op de goede dikte, maar kan bij te hoge temperaturen (veel duitse snelweg en in de bergen) te dun worden en daardoor z'n werk niet meer goed doen
15W40 daarentegen is prima voor de duitse snelweg en in de bergen, maar kan in scandinavië in de winter voor problemen zorgen.
toch zeggen die getallen niet alles, want een semi-prof-olie-man vertelde me dat een 5W60 meer een circuit olie is (temperaturen ver boven de 100 graden), omdat het voor normaal gebruik te stroperig is, dus ondanks de 5W.
standaard in NL daarom 10W40 of 15W40.
Dan de vraag Mineraal? Half-synthetisch? Synthetisch? Merk of geen merk?
Hierover vind ik absoluut geen bevredigend antwoord, maar iedereen vindt iets. De API codering zegt iets over kwaliteit, maar Lidl olie (2,- p.l.) en de duurste Merk olie (ontzettendveel,- p.l.) kunnen dezelfde API code hebben. Terwijl geen enkel professioneel bedrijf Lidl olie gebruikt en er 100-en plaatjes van verknalde motoren te vinden zijn als je zoekt op: "goedkope motorolie". Verder zou volledig synthetische olie het brandstof verbruik 3-5% terug kunnen dringen.
Dus vandaar mijn vraag:
Wie gebruikt welke motorolie? welk merk? welk type?
en uiteraard:
Wat zijn je bevindingen?
Iedereen heeft er een mening over. Als je andere forums bekijkt, is er heel veel over te doen. In een andere topic roerde ik het ook al even aan, en ik probeer me goed in te lezen in de materie. Ik begrijp er al aardig wat van.
De getallen staan op z'n simpel nederlands voor de dikte. Waarbij het eerste getal staat voor de koude dikte (Winter) en het tweede getal voor de dikte als de olie op bedrijfstemperatuur is.
5W30 is bijvoorbeeld eerder op de goede dikte, maar kan bij te hoge temperaturen (veel duitse snelweg en in de bergen) te dun worden en daardoor z'n werk niet meer goed doen
15W40 daarentegen is prima voor de duitse snelweg en in de bergen, maar kan in scandinavië in de winter voor problemen zorgen.
toch zeggen die getallen niet alles, want een semi-prof-olie-man vertelde me dat een 5W60 meer een circuit olie is (temperaturen ver boven de 100 graden), omdat het voor normaal gebruik te stroperig is, dus ondanks de 5W.
standaard in NL daarom 10W40 of 15W40.
Dan de vraag Mineraal? Half-synthetisch? Synthetisch? Merk of geen merk?
Hierover vind ik absoluut geen bevredigend antwoord, maar iedereen vindt iets. De API codering zegt iets over kwaliteit, maar Lidl olie (2,- p.l.) en de duurste Merk olie (ontzettendveel,- p.l.) kunnen dezelfde API code hebben. Terwijl geen enkel professioneel bedrijf Lidl olie gebruikt en er 100-en plaatjes van verknalde motoren te vinden zijn als je zoekt op: "goedkope motorolie". Verder zou volledig synthetische olie het brandstof verbruik 3-5% terug kunnen dringen.
Dus vandaar mijn vraag:
Wie gebruikt welke motorolie? welk merk? welk type?
en uiteraard:
Wat zijn je bevindingen?