Pagina 1 van 2
v50 1.6D verbruik van 8,6 liter per 100 km
Geplaatst: 01.06.2007 - 08:45
door Guestuser
Beste Volvo(t)isten
Ik heb bijna 5.000 km op mijn volvo v50 met 1.6 lieter diesel motorisatie en zit met een gemiddeld vebruik boven de 8,5.
Voor de goede verstandhouding; ik rijd als een bompa, anticipeer op alles, rijd defensief en sinds 2.000 km probeer ik amper mijn gaspedaal te raken maar toch niet onder de 8,5 lieter per 100 km te krijgen.
Ter aanvulling; ik rijd wel 80 % stad en 20 % snel en rijksweg.
In de garage zeggen ze wachten tot minstens 10.000 km dan zal het verbuik wel zakken MAAR ik vind dat zever in pakskes.
Waaraan kan het hoog verbuik liggen?
Andere ervaringen met de 1.6 D ?
Advies ?
Dank bij voorbaat
Geplaatst: 01.06.2007 - 09:29
door Maarten
is volgens mij wel vaker bij nieuwe auto's,na verloop van tijd daalt het verbruik.
als dat niet zo is verbruikt hij voor een 1.6 wel erg veel,zelfs als je bijna alleen stadsverkeer rijdt...
Geplaatst: 01.06.2007 - 09:52
door V480-S60
Verhaal van de garage klopt.
Maar ga alsjeblieft je rijstijl wat aanpassen. Als je als een Bompa rijdt, en zeker in de stad, dan verknoei je het voor de toekomst.
Goed warmrijden is het devies en dan eens op z'n "falie" geven.
Maar rij er eerst maar eens een 10.000 mee. Daarna gaat het verbruik echt zakken. (Door testrijders ook geconcludeerd)
Geplaatst: 01.06.2007 - 10:59
door Pritchard
Ze raden toch aan om de eerste 3000km niet hoger te gaan dan 3000 toeren? Of heb ik mijn auto al lui gemaakt door dat te doen? Je hoort zo veel verschillen over hoe je een wagen moet inrijden, je wordt er gek van...
Geplaatst: 01.06.2007 - 13:23
door Lex
Ik heb de mijne gekocht met bijna 30.000 km op de teller. Inmiddels ruim 1.000 km gereden. Volgens boordcomputer een gem. verbruik van 5,4 ltr. Het kán dus wel. Overigens rijd ik van alles wat. 50 km/u wegen, 80 km/u wegen, snelweg ( niet harder dan 130 km/u ) en, uiteraard in dit volle kleine landje, stapvoets in de file. Wel, zo veel als mogelijk, op de cruise control.
Geplaatst: 01.06.2007 - 14:52
door marsm104
En als je de boordcomputer op een 80km weg 'reset', wat geeft hij dan voor gemiddeld verbruik?
Geplaatst: 01.06.2007 - 17:10
door Bart
Tja, als je je boardcomputer nog nooit gereset hebt op gemiddeld verbruik, en je rijdt dan ook veel in de stad, dan zou het te verklaren zijn. Hij telt dan ook nog dat hoge verbruik van de eerste 100 km's mee. In het begin stond de BC bij mij ook op 16,4l per 100km, dat ging al redelijk rap naar de 10l per 100km. Toen na de eerste tankbeurt eens gereset, gemiddeld 7,2l per 100km.
Gewoon eens resetten, en dan nog eens kijken zou ik zo zeggen...
Geplaatst: 01.06.2007 - 18:31
door Guestuser
voor de goede orde beste vrienden: ik reset alle parameters van de boordcomputer bij elke tankbeurt en hou in een excel sheet een eigen berekening bij
Geplaatst: 01.06.2007 - 22:12
door lancer
Ik heb er net 3000km op zitten en doe nu 5.8l/100km. Het is me wel opgevallen dat een hogere versnelling kiezen voor b.v. 80km per uur niet goed uitpakt. De 4e is tot nu toe in alle gevallen zuiniger.
Geplaatst: 01.06.2007 - 23:19
door liana002
Rond de 2000 toeren rijdt de 1.6D het zuinigste. Ik gebruik zelden de 5de versnellilng alleen op de snelweg. Het verbruik bij stadsverkeer ligt rond de 6.5l/100km.
Geplaatst: 02.06.2007 - 00:22
door Daanh78
Zelf heb ik ook de 1,6D en mijn verbruik ik nu 6,1l, maar dan ben ik ook aardig wat snelweg km's gereden. Verder zit ik wel eens wat hoger, maar nooit hoger dan 6,7l. Ik heb ondertussen 23.500 km met de wagen gereden en nog nooit de BC gereset. Alleen de T1.
Maar zelfs toen ik de auto nieuw had (stond 23km op) had ik geen hoger gebruik dan 7l/100km. Wat hierboven door Liana gezegd is, is waar. Hou hem zo rond de 2000 toeren. Liever erboven dan eronder. Ik probeer zelf zo tussen de 2000 en 2500 te blijven.
Ik zou het zeker wel in de gaten blijven houden als ik jou was. Succes ermee!
Geplaatst: 02.06.2007 - 11:10
door Hayke
Ik had tot zo'n vierduizend kilometer geleden een verbruik van 6,4l/100 km, met 90% snelweg (125 km/h op CC), een klein beetje file (3 km/dag) en een klein beetje stadsverkeer. Dat kleine beetje stadverkeer was trouwens funest voor het verbruik: langdurig rond de 13l / 100 km was geen bijzonderheid bij optrekken / remmen / optrekken /remmen.
Wanneer je heel veel stadverkeer rijdt kan ik me dat verbruik van meer dan 8 liter enigszins voorstellen, zeker omdat de auto nog vrij nieuw is. Bij mij is rond de 13000 km het verbruik vrij plotseling gekelderd van 6,3 naar 5,7 liter / 100 km.
Geplaatst: 02.06.2007 - 12:02
door JW71
Ik heb nu zo'n 70.000 km gereden en zit nu op gemiddeld 5.2 ltr/100 km op de BC over de laatste 10.000km. Gisteren getankt, vol tot de vulopening, en kom dan op die tank op een gemiddelde van 5.3 ltr/100km. (aantal km's gedeeld door aantal liters) In mijn geval is het wat hogere verbruik te verklaren doordat we op de laatste tank meer dan gemiddeld korte ritjes hebben gereden ca. 150km, het afgelopen dinsdag een drame op de weg was, dus veel file en ook daardoor veel binnendoor rijden.
Het zuinigst rijdt de auto tussen de 90 en 110 km/u. Dat is inderdaad ergens rond de 2000 tpm in de vijfde versnelling. Stads verkeer en binnendoor rijden kosten veel brandstof vooral optrekken of in ieder geval niet constant rijden. Ik trek eigelijk altijd vrij fors op en schakel snel door, ergens in de buurt van de 2500 tpm naar een andere versnelling, dan valt de motor niet te ver terug onder de 1800/2000 tpm en trekt ie het best. (gebruik dan volgens de BC ergens in de buurt van 20ltr/km) Af en toe eens wat verder doortrekken, tot ca. 3000tpm, komt maar een paar keer voor. Eigelijk alleen maar als je ergens nog tussen moet (korte invoegstrook) of om even wat roet uit de pijp te blazen (ondanks roetfilter). Ik heb volgens mij nog nooit meer dan 3500 tpm gedraaid.
Verder rij ik 90% snelweg, zelden harder dan 130km/u en in ieder geval nog nooit boven de 160km/u geweest. Meestal 's ochtend als het wat rustiger is gem. 10 km/u harder dan eigelijk mag, 's middags terug als het een stuk drukker is en harder rijden ook niet heel veel zin lijkt te hebben rij ik 110 waar 120 mag en echt 100 waar 100 mag. Als er weer eens sprint en rem wedstrijden en op de linkerbaan zijn blijf ik gewoon 90 op de rechterbaan rijden en dat kan je dan tijden lang volhouden. Meestal is de rechterbaan gewoon leeg en rijdt er pas een km verderop iets wat inghaald moet worden. Dan even gas geven en vaart maken, mee met de stroom en weer terug naar rechts.
Verder klopt het ook dat het verbruik in het begin hoger ligt. Ik zat de eerste 5000 km op een gemiddelde van 5.8/5.9 ltr/100 km, de eerste tank op 6.3.
Hou het in de gaten en rij eens een keer een flink stuk snelweg. Bovendien wat flotter rijden is veel beter voor het verbruik dan met een ei onder je gas pedaal rijden.
Geplaatst: 02.06.2007 - 18:42
door sanco
Hoewel ik geen 1.6 heb sluit ik me aan bij een aantal keren genoemd punt hierboven: de motor moet loskomen, zeker als je in het begin ook nog eens extra rustig hebt gereden (wat op zich een goede zaak is volgens mij). Ik heb echter gemerkt hoe heilzaam mijn eerste echte lange vakantierit naar de Franse Alpen door Duitsland is geweest. Wat dat betreft zou ik je aanraden eens een lange trip te maken met flink toeren en boven modale snelheid. Het zou me niet verbazen dat de motor nadien wat losser is. Hoe dan ook, ik kan me je zorgen wel voorstellen. Als ik zo'n verbruik zou hebben dan ging ik ook verhaal halen. Rij nu zelf sinds 2 maanden veel meer stadsverkeer en file. Ik was gewend met mijn 2.0D aan een gemiddelde van 1 op 17,5. De laatste maanden ben ik echter gezakt naar 1 op 16, puur en alleen vanwege de andere route. De diesel houdt niet van file en stad, dat is wel duidelijk, maar boven 8,5L / 100km heb ik afgelopen 3 jaar nog nooit een tank leeggereden, ook niet 1 tank bijv tijdens 700km door Duitsland met snelheden tussen de 130 en 160 constant op weg naar de wintersport.
Sterkte en ik hoop voor je op een spoedige verbetering en anders mee terug!
Geplaatst: 03.06.2007 - 00:03
door Daanh78
In aanvulling op mijn bovenstaande verhaal wil ik nog vermelden dat ik volgens BC een gemiddelde snelheid heb van 57km/h. Ik rij veel binnen de bebouwde kom en in files. Ik probeer waar mogelijk de CC te gebruiken om de snelheid constant te houden, maar je weet ook wel hoe het gaat soms....
Geplaatst: 04.06.2007 - 13:33
door Guestuser
Mijn gemiddelde snelheid ligt rond de 37 km/u ; wordt telkens gereset bij het tanken maar blijft ongeveer 37 à 38 km/u.
Geplaatst: 04.06.2007 - 13:43
door trompetje
Ik heb geen idee wat een bompa is, maar kijk eens op de site van
www.Hetnieuwerijden.nl (die stomme eerste pagina moet je snel overslaan :oops: ): Géén eitje onder het bedaal (dat is uit de carburateur tijd) maar gaspedaal meteen half intrappen, en tussen 2000-2500 toeren schakelen. Banden goed op spanning ( er wordt elders op dit forum beweerd dat het best iets harder kan dan voorgeschreven, gewoon eens uitproberen of het niet te veel stuitert :razz: )
Je moet zelf ervaren dat dit geen truttig weggedrag tot gevolg heeft (dat is dat eitje wel!)
Geplaatst: 04.06.2007 - 14:00
door V50 BRILLIANT BLEU
Heb zelf in 11 maanden tijd 60000 km gereden, rijd redelijk fors. Maar ook veel op de snelweg en rij dan gem 6/100 km/100.
Geplaatst: 04.06.2007 - 16:08
door V480-S60
trompetje schreef:Ik heb geen idee wat een bompa is
Een bompa is een "ouwe opa" op z'n Bels.
Naar Topic-Starter:
Ga je auto nu eens op de autostrada in Duitsland losrijden. Dat verbruik is echt het gevolg van jouw korte ritjes in de stad.
En het feit dat de auto nog geen 10.000 gereden heeft.
Dat sprookje over niet boven de 3000 toeren komen geldt trouwens specifiek voor een koude motor. Als de motor warm genoeg is, (en dan met name olie) na ongeveer een 10 minuten tot een kwartier rijden in de zomer, kan de motor echt wel boven de 3000 toeren aan.
Geef de motor eens van katoen. Als een Bompa rijden is funest voor elke moderne motor!
Geplaatst: 04.06.2007 - 23:30
door MarcT5R
Hey,
Mijn ouders hebben ook een 1.6 D. Zij hebben hem ook nieuw, maar hebben dit echt nooit zo gehad. Wij hebben vanaf het begin geen hoog verbruik gehad. Als wij dit verbruik (8,5 / 100 ) willen halen zou ik niet weten hoe we moeten rijden, ook niet alleen in de stad.
Wij rijden er best veel km mee zowel snelweg als stad/dorp. Maar gemiddeld halen wij 5.1/100. Bij alleen snelweg willen we nog wel eens 4.8/100 halen. En dan rijden we echt niet bijzonder rustig en exact 120 e.d. maar wel gewoon vloeiend en anticiperen.
Rijdt heerlijk trouwens, al is het een 1.6d.
In wat voor versnelling en toeren rij je over het algemeen?? Rij je niet te vaak in een te hoge versnelling bij lagere snelheden?(in z'n 4 ofzo)
(niet dat ik ga twijfelen aan je rijeigenschappen or...)
Mvg
Marc