Pagina 1 van 2
Voorstellen van Volvo 240 GL
Geplaatst: 01.06.2007 - 14:38
door Klak
Ik heb hier al even lopen "searchen" voor antwoorden maar vond niet direct veel.
dus laat ik de wagen even voorstellen eerst,
zoals hier te verwachten,
ik rijd met een Volvo 240 GL 2.3 Benzine uit 1986.
De wagen heeft slechts 76995 km gelopen...
1 keer ongeluk gehad, volledig hersteld geweest, zonder problemen,
en dan nu een paar van mijn vragen natuurlijk.
1: Er zit geen radio in deze oude jongen, maar op de deur zijn wel roosters voorzien (die ik er niet afkrijg) heeft iemand hier tips voor om deze zonder iets te breken eraf tehalen?
2: wat is het normale verbruik? (ik rijd rustig, ventilatie op stand 1, meestal overdag dus lichten zijn uit, en met ruitje open)
3: qua radio aansluitingen, past een moderne radio direct op de voorziene kabels? of wordt het knip en plakwerk?
tot zover de vragen, er staan foto's in mijn album (jullie raken daar wel op zeker? ik ben nog niet zo wegwijs op dit forum)
groeten
Klak
Geplaatst: 01.06.2007 - 17:20
door oudegroen
Dag Klak,
Wat betreft de radio en de speakers kan ik je helaas niet verder helpen. Bij mij zaten er originele Volvospeakers in en ook de radio zat er al in toen ik 'm kocht. Het is een moderne Sony, dus ik kán me voorstellen dat het zou moeten passen.
Wat betreft het gebruik haal ik, met de lampen aan, de linkervoorruit op een kier en de ventilatie op stand 1 ongeveer 1:11. Ik rijd ook (zeer) rustig. Als ik BP Ultimate tank haal ik zelfs 1:12.
Geplaatst: 01.06.2007 - 17:22
door Klak
Hey thx voor de antwoorden al,
dan zal ik toch de volvo is moeten controleren...
280km gereden met volle tank en wijzer hangt al ver onder zijn helft...
dus 1:11 zal dat niet worden denk ik. (tenzij alles nu heeeel traag zakt... )
Geplaatst: 01.06.2007 - 19:04
door oudegroen
Van die wijzer zou ik me niet teveel aantrekken...
Gewoon klokken hoeveel km's je rijdt, dan aftanken en uitrekenen.
Let daarbij wel op of je kilometerteller het wel goed doet. Bij mij hapert 'ie af en toe waardoor ik volgens mijn teller minder rijd dan in werkelijkheid. Op die manier lijkt het soms alsof die van mij ook zuipt als een tempelier (maar zo blijft 'ie wel mooi op z'n kilometers

)
Succes!
Geplaatst: 01.06.2007 - 22:02
door Fat Rat
Radio zal je waarschijnlijk zelf eea inelkaar moeten klussen om aan te sluiten, bij mijn 740 uit dat zelfde jaar was dat zo en er waren ook geen Volvo -> ISO stekkers te krijgen.
Heb je misschien een foto van de roosters, dat is misschien iets handigers met tips geven.
Enuhm lichten uit in een Volvo?????? wat is dat nou voor mentaliteit joh.

Dat minime beetje brandstof wat je daar mee bespaart verdien je heel snel terug als iemand je NIET over het hoofd ziet doordat je met licht aan rijdt en je daardoor een aanrijding vermijdt (Ja ik ben een diehard fan van het fenomeen lichten aan).
kwa verbruik.
je bandenspanning al eens gecheckt, onsteking netjes op orde enzo. In geval van een carburateur moter de boel netjes een keer af laten stellen.
Voor de 740 hoor ik verbruikscijfers van 1 op 7.5 tot 1 op 11 ongeveer, en dit zijn vrijwel gelijke wagens kwa motoren en versnellingsbak enz.
Geplaatst: 02.06.2007 - 08:46
door Klak
Zal eens een foto versieren van die deur-roosters.
bedankt voor de meerdere antwoorden al,
maar ik zal jullie gerust stellen,
er zullen wel nog vragen bijkomen hoor

Geplaatst: 02.06.2007 - 10:25
door Klak
Dit is het rooster dat ik bedoel,
dat ik er niet af krijg...
(ik durf er niet veel macht op zetten omdat ik niet goed weet wat voor systeem er achter zit)
Geplaatst: 02.06.2007 - 15:52
door geestschrijver
Ik zit met mijn 240 - 2 liter injectie - na ruim een jaar op 1:9 gemiddeld, en met de vorige was het ook zoiets. Dat is rustig rijdend met de lichten aan, heel soms de airco aan, af en toe een raampje open (of twee, drie, vier), meer korte dan lange afstanden.
Geplaatst: 02.06.2007 - 16:14
door Klak
hmmm, vandaag bij het oprijden van de oprit stilgevallen.
kreeg hem niet meer gestart, jerrycan benzine erbij en het was opgelost...
volle tank, 280km gereden...
als ik mij niet mis reken, iets van 1:4,5 moet dus beter kunnen he...
iemand tips hiervoor (ik rijd rustig, heb géén airco)
Geplaatst: 02.06.2007 - 16:25
door geestschrijver
Hoe heb je dat uitgerekend?
Geplaatst: 02.06.2007 - 16:29
door Klak
goh, jah, tis een gok eerder er naartoe...
60 liter getankt
280 (beetje meer gereden)
en stilgevallen en niet meer willen starten, dus ik schat dat er ofwel praktisch niks, ofwel enkele onbereikbare liters inzaten...
dus jah, dan gok ik dat het ergens rond 1/4,5 of 1/5 moet zijn...
natuurlijk met dat ik er nu 10 liter (iets meer) heb bij gegoten zal het wss iets wat moeilijker zijn het bij een volgende tankbeurt uit te rekenen (vooral omdat ik in mijn haast niet gekekne heb hoeveel het was

)
Geplaatst: 02.06.2007 - 16:55
door geestschrijver
Maar was hij wel vol toen je aan die 280 kilometer begon? Je hebt hem toch net?
Geplaatst: 02.06.2007 - 17:02
door Klak
geestschrijver schreef:Maar was hij wel vol toen je aan die 280 kilometer begon? Je hebt hem toch net?
toen we hem de 1e dag hadden zijn we gaan tanken,
zo vol als we maar konden,
en de teller op nul gezet.
dus ja hij was vol toen we aan de 280 begonnen...
Geplaatst: 02.06.2007 - 17:14
door geestschrijver
Doet je teller het wel goed?
Geplaatst: 02.06.2007 - 17:15
door Klak
daar heb ik natuurlijk nog niet echt op gelet,
(je bedoelt de dagteller he? )
Geplaatst: 02.06.2007 - 17:22
door geestschrijver
Als je op je dagteller af bent gegaan, dan bedoel ik de dagteller. Heb je geen kilometerstand opgeschreven, toevallig?
Geplaatst: 02.06.2007 - 19:12
door oudegroen
En eeh, 60 liter tanken???
Ik krijg er zelden meer dan 45 liter in.
Hoe groot is jouw tank?
Geplaatst: 02.06.2007 - 19:20
door Klak
naar wat in het boekje staat 60 liter.
maar wat ik hier nu lees,
b230k motor (is wat wij hebben)
octaangetal minimaal 93,
wij tanken euro 98,
zou het dan eigelijk niet beter zijn om 95 te tanken?
of is hier een andere uitleg aan
Geplaatst: 02.06.2007 - 20:10
door geestschrijver
Koen, ik zou maar even precies de kilometerstand opschrijven, de volgende keer dat je tankt, en dan de keer daarna kijken hoeveel je hebt gereden en hoeveel benzine je erbij hebt gegooid. Ik vermoed dat je verbruik dan ineens heel erg meevalt, en dat het stilvallen een andere oorzaak had.
En je kunt gerust 98 tanken, maar 95 kan ook.
Geplaatst: 02.06.2007 - 20:15
door Klak
zal ik eens doen, ik hoop dat het allemaal meevalt,
want de ouders zijn er niet over te spreken als zijn verbruik werkelijk zo erg is...
ik hou jullie op de hoogte als er dingen niet kloppen of meer vragen heb
