Pagina 1 van 1

volvo v70 r map sensor probleem

Geplaatst: 01.06.2007 - 23:02
door jorden2000
probleem met de v70r 1998
tijdens het rijden sloeg de auto ineens uit niet meer aan de praat te krijgen even gewacht weer starten even aanslaan en weer uit

anwb laten komen en geeft aan dat de map sensor vervangen moet worden
kan iemand mij vertellen waar de map sensor zit zelfs de anwb kon m niet vinden. ik hoorde bij het spruitstuk ergens

en kan het wel de mapsensor zijn
naar een uurtje of 2 stilstaan reed ik weer en na 10 minuten net toen m`n turbo in werking ging hielt de auto in en sloeg weer uit ik heb weer gewacht en geprobeerd te starten maar kreeg m niet aan
na 5 min weer geprobeerd en na even starten sloef die weer aan en kon ik weer een stukje rijden maar daarna toch weer afslaan
als iemand een oplossing weet of weet waar precies de map sensor zit hoor ik het graag

gr pat :(

Geplaatst: 01.06.2007 - 23:28
door Ludo
als je nou eens eerst de foutcodes laat uitlezen sta je al een stap verder.

Geplaatst: 02.06.2007 - 09:10
door Ben
Verplaatst naar de juiste rubriek

Geplaatst: 02.06.2007 - 22:14
door edraket
Heb ik ook gehad. Ik zou eerst je masapunten eens nalopen en schoonmaken. Nadat de kop er bij mij af was geweest (massapunten moeten dan los) heb ik er nooit meer last van gehad. De echte oorzaak heb ik nooit kunnen achterhalen, maar dit is de meest logische.

Geplaatst: 03.06.2007 - 10:27
door jorden2000
bedankt voor de reacties

maar ik heb m gister weer geprobeerd te starten en hij liep weer normaal ik ging een rondje rijden en begon weer in te houden en uit te slaan en bij het starten kwam er zwarte roedrook uit de uitlaat en moeilijk starten
als de auto dan liep dan was het even goed en geen zwarte rook meer
maar zodra hij weer ging inhouden zag ik weer zwarte roed uit de uitlaat komen

ik denk zelf toch iets met de turbo wat niet goed zit
maar het gekke is dat hij het af en toe goed doet maar als ik dan 20 meter rijdt gaat hij inhouden en uitslaan waarnaar hij weer moeilijk te starten is
dus misschien een klep van de turbo of iets dergelijks
ik kan wel naar de volvo maar die trekken je gelijk een poot uit
maar als het niet anders kan is dta me laatste stap als ik er niet meer uitkomt

iemand nog suggesties ik hoor ze graag

Geplaatst: 03.06.2007 - 11:41
door Aantje
Lijkt me sterk een map sensor, deze bestaat namelijk uit een membraam welke dicht bij de ECU zit. Een map sensor werkt dacht ik met een onderdruk. Een turbomotor is geblazen dus overdruk. Ik dacht dat het bij turbomotoren niet aanwezig was.

Het kan zijn, met de nadruk op KAN dat de waste-gate van de turbo vast zit. Hierdoor blijft de turbo toeren draaien zo hard als deze maar kan. De electronica zal hierbij een foutmelding geven en zorgen dat de motor geen tot nauwelijks geen toeren kan maken om schade aan de turbo te voorkomen. Veel SAAB's hebben hier last van gehad. De klep kan namelijk openspringen als er eventjes goed toeren word gemaakt tijdens het rijden. Stationair toeren trappen heeft geen zin (motor onbelast). Werkt alleen rijdend.

Geplaatst: 03.06.2007 - 15:55
door jorden2000
ik neem aan dat bij het evt uitlezen bij de volvo dit er wel uit komt dan?
dat de wast-gate vast kan zitten

Geplaatst: 03.06.2007 - 16:06
door edraket
V70R heeft inderdaad geen MAP sensor maar een MAF meter. Deze meet dus de hoeveelheid lucht (F van flow vs P van pressure).

Geplaatst: 03.06.2007 - 18:01
door Aantje
Denk wel dat het bij het uilezen naar voren komt. Verder weet ik het ook niet.

Geplaatst: 04.06.2007 - 00:57
door jorden2000
edraket schreef:V70R heeft inderdaad geen MAP sensor maar een MAF meter. Deze meet dus de hoeveelheid lucht (F van flow vs P van pressure).
ook raar de anwb heeft m uitgelezen en gaf aan dat de map sensor storing had
nou begrijp ik het helemaal niet meer
ik laat m eerst wel uitlezen kijken of de volvo kan zien wat het is

alvast bedankt

Geplaatst: 04.06.2007 - 11:39
door edraket
De termen worden wel door elkaar gehaald, maar de werking is principieel anders. Een MAP sensor meet de (onder)druk in het inlaatspruitstuk, wat een maat is voor de gasstand. Als het toerental bekend is weet de motor hoeveel brandstof er moet worden ingespoten. Een MAF sensor meet de hoeveelheid lucht die door het inlaatkanaal de motor in gaat. Bij de V70R wordt zoals gezegd een MAF gebruikt, net als bij de 850 20 kleppers. De 10 klepper heeft dan weer wel een MAP.
Overigens denk ik niet dat het de MAF is, deze doet het of niet. Wat nog wel eens voorkomt is dat de aansluiting op de MAF niet lekker is. Hierover is zelfs een bulletin geweest. De stekker moet worden schoongemaakt, ingevet met vaseline, en het kabeltje vastgezet met een tie-wrap zodat hij een klein beetje onder spanning staat en beter contact maakt.

Geplaatst: 04.06.2007 - 21:14
door jorden2000
bedankt

waar zit die maf schakelaar precies ik heb al gekeken maar kan m niet vinden ik heb al rond het spruitstuk gekeken maar zie niks

Geplaatst: 04.06.2007 - 22:59
door edraket
Zit op de inlaatbuis richting gasklep. Er zit een stekkertje aan met een draadje, en daar gaat het om.

Geplaatst: 04.06.2007 - 23:33
door wim300
volgens mij er daar een schrijven van bij volvo. Je zou met een trekbandje de kabel van je maf sensor(luchtmassa meter) vast moeten zetten.
Dus je laat de kabel vanaf de stekker met een boogje naar beneden lopen en zet hem dan met een trekbandje vast aan de voet van de sensor.

Geplaatst: 05.06.2007 - 16:01
door edraket
Dat had ik toch ook al geschreven :wink:

Geplaatst: 05.06.2007 - 19:28
door wim300
sorrie overheen gelezen! :(

Geplaatst: 06.06.2007 - 08:33
door jorden2000
ik heb het

als ik m`n stekker van de maf meter afhaald loopt m`n auto en rijden ook goed
okee de turbo werkt niet goed maar dat is logisch
in ieder geval hij loopt en als ik de stekker er weer op doe slaat de auto uit
dus het kan niet anders zijn of de luchtmassameter is kapot
kan ik zo.`n meter ergens laten testen ?

alleen ik zag dat deze meters best een aardige duid kosten
hebben ze deze meters ook elders ipv alleen de vovlo ik zag dat ze rond de 400 euro kosten

ieder geval hartelijk bedankt voor jullie kennis en het uitleg

klasse

Geplaatst: 06.06.2007 - 09:44
door edraket
Gewoon even naar de dealer rijden en vragen of je even een LMM mag proberen. Blijft de auto lopen is dat het probleem geweest. Je hoeft er niet eens het terrein voor af. Overigens kun je ook meten of een lmm nog goed is. Of de dealer dat ook kan weet ik niet, maar een chiptuner in elk geval wel.

Geplaatst: 06.06.2007 - 21:03
door jorden2000
het is gelukt

inderdaad m`n luchtmassameter was kapot
bij de dealer was deze meter 308 euro ex de btw. nu heb ik een bedrijf gevonden in nijkerk www.a28autocombinatie.nl die had dezelfde liggen nieuw voor 95 euro ex de btw
is een aardig verschil dus daar had ik vandaag wel 2 uurtjes extra voor over om er even naartoe te rijden
ik heb m gemonteerd en hij is weer als nieuw

probleem weer opgelost en gelukkig voor niet al te veel geld
dankzij het forum

bedankt