Pagina 1 van 1
t4 met spetters
Geplaatst: 02.06.2007 - 14:19
door t4tje
hallo volvo vrienden:
ik gister mijn mijn t4tje even gewassen, en dacht laat ik hem even droog rijden op de snelweg met ongeveer 200 kph (doe ik anders nooit) even een blokje om maar kijk ik even in mijn binnen spiegel zie ik dat mijn auto toch best wel rookt met zo"n snelheid blauw/grijs walmen achtervolgen mij dus ga ik maar weer met gewone snelheid naar huis met toch enige zorgen parkeer ik hem voor mijn deur en loop even een rondje om mijn schone auto, tot mijn verbazing zitten er op de achterkant allemaal kleine olie spetters , slik das niet zo mooi, kijk ik even later even onder de auto zie ik ook toch best wel wat olie zitten , heb veder nog nooit eeder olie lekage gehad,dus weet ik nu niet wat er aan de hand is, wie weet hier meer van of heeft zelf eens een keer zoiets gehad, ik hoor het graag
groetjes
Geplaatst: 02.06.2007 - 14:43
door Maarten
kan een lekke krukaskeerring zijn,als er maar genoeg olie lekt loopt het via de onderkant van de auto door de snelheid naar achteren en verder.
denk dat het belangrijk is om eerst uit te vogelen waar precies de olie vandaan komt.dat zal betekenen dat je alle olie aan de buitenkant van je auto en motorblok zal moeten schoonmaken,dan proefstukje rijden en kijken waar de olie vandaan komt.
succes.
ps. welk bouwjaar en welke km stand heeft je T4?
Geplaatst: 02.06.2007 - 16:45
door t4tje
tja de auto is van 98 en heeft 150.000 km op de teller en altijd netjes zijn beurtjes gehad:--
bedankt voor de tip
Geplaatst: 02.06.2007 - 17:05
door bleuriders
hebben wij bij een smart gehad (natuurlijk niet te vergelijken)
maar denk zelf aan de volgende dingen die het bij ons ook waren!
Te dikke olie (komt dan via de pijlstok naar boven en via de uitlaat naar buiten )
rubber in de oliedop defect !
na vervanging was het probleem weg.
Geplaatst: 02.06.2007 - 21:07
door marcelg
bij mij lekt er een beetje olie bij de grote (rubbere) dop(links) tussen de kleppendeksel en de cilinderkop.
genoeg om de onderkant van het blok vettig te maken maar ik hoef maar 1liter per 10dkm te vullen.
ik heb gehoord dat de leidingen naar de turbokoeler weleens kunnen gaan lekken.
Geplaatst: 03.06.2007 - 17:26
door t4tje
hmm die olie lekkage vind ik nog niet het grootste probleem dat zal met een pakking of een nieuwe slang wel op te lossen zijn , het is meer die grijse rook bij het vol gas optrekken wat ik zorgelijk vind ,hoop niet dat het iets met de turbo is want dan is het $$$$$$$ KASSA $$$$$$$$

Geplaatst: 08.06.2007 - 10:07
door Robbocop
Check ook eens je olie peilstok! Misschien dicht die niet goed af! Had ik ook namelijk....druppels olie op het blok en olie ronde de peilstok toen ik het terug traceerde.
Ojee, dacht ik: overduk in de carter. Maar niet de peilstok afbrak bij het eruit pakken wist ik voldoende...dit ding zat er gewoon niet goed in en was versleten. Nieuwe gekocht en geen lekkage meer!
Geplaatst: 08.06.2007 - 10:38
door V480-S60
Als het iets is met de Turbo gaat ie in de noodloop en heb je geen vermogen meer. Dat merk je echt wel.
Die blauw/grijs walmen duiden eerder op een kapotte koppakking, en versleten afdichtingsrubbers.
Geplaatst: 08.06.2007 - 10:42
door Ludo
is het een automaat?.
Geplaatst: 11.06.2007 - 18:45
door t4tje
ja het is inderdaad een automaat maakt dat wat uit dan ???????????
Geplaatst: 11.06.2007 - 19:17
door EricT4
9 van de 10 keer is het de olieretourleiding of de krukaskeering. Die laatste is een dure reparatie omdat de bak eraf moet.
Geplaatst: 11.06.2007 - 19:40
door Maarten
EricT4 schreef:9 van de 10 keer is het de olieretourleiding of de krukaskeering. Die laatste is een dure reparatie omdat de bak eraf moet.
maar daar gaat ie toch niet (grijs)van roken bij vol doortrekken?
Geplaatst: 11.06.2007 - 21:37
door Ludo
t4tje schreef:ja het is inderdaad een automaat maakt dat wat uit dan ???????????
dan moet je even uitzoeken of je auto volhangt met motorolie of bakolie. (én versnellingsbak oliepeil controleren!)
te hoge temperatuur in de bak, en hoge snelheid kan de druk in de bak érg hoog laten oplopen.
dan gaat er een overdrukventiel open.
dat verklaart wellicht ook de rook. (olie op de uitlaat)
Geplaatst: 13.06.2007 - 02:55
door Guestuser
bleuriders schreef:hebben wij bij een smart gehad (natuurlijk niet te vergelijken)
maar denk zelf aan de volgende dingen die het bij ons ook waren!
Te dikke olie (komt dan via de pijlstok naar boven en via de uitlaat naar buiten )
rubber in de oliedop defect !
na vervanging was het probleem weg.
Lol Smart, dat is heel wat anders...en is een motor al bij 40.000 aan vervanging toe.
Geplaatst: 16.06.2007 - 09:42
door Bart Giesen
Ik weet niet hoe groot de oliedruppels / -spetter waren, maar het kan heel goed dat er roet uit je uitlaat komt en op je achterbumper slaat. Zeker als je hem net hebt gewassen...
Geplaatst: 16.06.2007 - 22:01
door EricT4
Die spetters zitten keurig verspreid over de gehele achterkant van de auto toch ?.
Komt niet specifiek uit de uitlaat ?... dan is het: olieretourleiding of de krukaskeering.
Anders weet ik het ook niet.