Pagina 1 van 2

Vreemde trillingen bij 1850-1950 toeren

Geplaatst: 18.05.2005 - 09:23
door roever
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over mijn 440 1.8i uit 1993 (oud model). Ik had hem al stiekem in een topic van reitse gestopt, maar ik probeer het nu even zo met wat meer informatie.

Ik merk de laatste tijd tijdens het rijden dat de motor vreemd begint te vibreren als ik op de motor afrem, of rustig gas geef. Hij doet dat alleen in het toerenbereik rond de 1900 toeren, en alleen als de motor warm is... Tijdens snel ( :P voor een 440 dan) acceleren merk je het niet, dan ben je te snel voorbij het toeren gebied.

De trilling is zo sterk dat je t dashboard ziet mee trillen, en je hoort het ook erg goed. Ik heb zelf eigen niet echt een idee wat het zou kunnen zijn, mijn enige gok: een motorsteun die zijn beste tijd heeft gehad misschien (je voelt trillingen van de motor ook goed tijdens stationaire loop en acceleren)?

Als het niet erg is laat ik het voorlopig zoals het is, het is gewoon vervelend. Wanneer het kwaad kan zal ik de overall maar weer uit de kast halen, of even bij een garage op bezoek gaan. Graag jullie ideeën!

Geplaatst: 18.05.2005 - 09:47
door Reitse
Sterke trillingen van de motor zijn niet zo goed voor je uitlaatspruitstuk en uitlaat...

Geplaatst: 02.06.2005 - 22:31
door volvoruud
Hallo Roever,

Heb jij misschien al een oplossing gevonden?

Ik heb namenlijk precies hetzelfde.

Vooral op een 70 kilometerweg rijden in z'n 5 is een ramp. Het trilt dan heel vervelend.

Ik heb trouwens wel het nieuwe model, maar qua techniek zal dat vast niet veel schelen.

Geplaatst: 02.06.2005 - 23:05
door roever
Heb nog geen oplossing gevonden, maar het is idd erg irritant bij 70 in 5, en ook bij het afremmen op de motor heb je t de hele tijd.

Ik heb een tijdje V-Power getankt, en bedacht me dat het daar misschien iets mee te maken zou kunnen hebben. Ik heb er vandaag weer 95 ingedaan, en ga het nu even afwachten of het minder wordt. Ik zal je op de hoogte houden.

Geplaatst: 02.06.2005 - 23:09
door volvoruud
Ik tank zelf altijd gewoon 95 en heb er last van, dus daar zal het waarschijnlijk niet aan liggen.

Mijn auto breng ik 1 van deze weken in ieder geval weer naar de Volvo-garage. Wellicht dat hun er iets aan kunnen vinden.

Ik zal hier in ieder geval iets weg zetten wanneer ik meer weet.

Geplaatst: 03.06.2005 - 19:25
door tijne
hoe is het gestelt met de demper van jullie blokken (zit aan de bovenkant bij de distrubutie) is deze nog wel goed?

gr tijne

Geplaatst: 04.06.2005 - 00:04
door roever
Wanneer is die nog wel / niet meer goed, dan?

Je kunt het blok bij mij amper op en neer bewegen met de hand.... Als je in de vrij gas geeft zie je het blok wel een beetje op en neer bewegen. Maar ik weet dus niet hoeveel dat die demper mee moet geven?

Geplaatst: 04.06.2005 - 07:36
door tijne
als je hem met de hand heel zwaar een beetje kan bewegen is hij goed.
gr tijne

Geplaatst: 03.07.2005 - 20:02
door sebaswijk
heey ......




Heb nog geen oplossing gevonden, maar het is idd erg irritant bij 70 in 5, en ook bij het afremmen op de motor heb je t de hele tijd.

Ik heb een tijdje V-Power getankt, en bedacht me dat het daar misschien iets mee te maken zou kunnen hebben. Ik heb er vandaag weer 95 ingedaan, en ga het nu even afwachten of het minder wordt. Ik zal je op de hoogte houden.
_________________
Trotse 440 1.8i bezitter!







ik heb een vraag heb je een katalysator onder ??
zoja als je met v-power rijd want daar kunnen katalysator niet tegen die gaan dan kapot dus je kan dan alleen maar met euro 95 tanken want met v- power gaat de katalysator kapot engaat het dicht zitten dan kan ie zijn druk niet meer kwijt.
Dan zou ik maar even naar de katalysator kijken.
dat kan de reden zijn dat de auto zo trilt ..dat ie de druk inhoud en kijk dan ook vor de zeker heid de filter ik heb met saaab gehad dat mijn filter helemaal kapot is die was helemaal ingezogen .

ik heb zelf saab 9000 2.3 16v gehad en had zelfde probleem en bleek dat vorige eigenaar v-power in heeft getankt en daardoor is de katalysator kapot gegaan en ik heb dan bij de saab dealer even andere katalysator eronder gezet om te kijken wat dan de auto deed en toen deed ie weer goed . en volgens saab dealer ook de saab 9000 kan alleen maar met euro 95 tanken want anders gaan de katalysator kapot. :(

en ik heb nu een volvo 440 1.7 turbo en er zit ook een katalysator eronder en las het gebruikersaanwijzing en ik mag alleen met euro 95 tanken als ik met alle andere soorten brandstof tankt dan gaat de katalysator kapot dan houd ie de druk in en raakt dan vol met vuiligheid.

Groet sebastiaan

altijd fluitend naar je werk met je turbo erop :D :D

Geplaatst: 03.07.2005 - 20:19
door volvoruud
Ik denk dat als je katalysator kapot zou gaan aan V-power, dat ze bij Shell een probleempje hebben 8)

Geplaatst: 03.07.2005 - 21:01
door sebaswijk
haha

jaah dat zou kunnen ...

maar jah als je een katalysator heb dan zou ik dan wel in het boekje kijken wat voor soort brandstof je mag gebruiken.

Niet iedereen weet het.... de vorige eigenaar van de saab die wist het ook niet. die dacht dat in alle saabs 9000 een v - power in moest maar goed volgens de gebruikersboekje en dealer mogen ze alleen maar euro 95 tanken.


nou ja mijn eigen volvo 440 turbo mag ook alleen maar met euro 95 getankt worden vanwege katalysator.
helaas heb ik er nu niet veel aan want ik heb een lekke koppakking :( kwam vandaag achter met buurman nou ja achteraf al eergister.

dus deze week komt compleet nw pakkingen op dus word tegelijk alles ververst en nw distrubitieriem op enzo enzo


groet sebastiaan


altijd fluitend naar je werk met turbo erop !! :D :D

Geplaatst: 03.07.2005 - 21:03
door Reitse
Tank al meer dan een jaar V-power en heb er ook een katalysator onder hangen... geen enkel probleem hoor :D

Geplaatst: 03.07.2005 - 21:10
door sebaswijk
het zou kunnen reitse :D

maar het kan altijd het geval zijn .
De enige wat ie kan doen even bij de dealer een andere goede katalysator eronder zetten ( nou ja om te kijken of de auto dan goed loopt) als het blijkt dat het verhaal nog zelfde is...... dan is het niet de katalysator dan kun je eigen katalysator eronder zetten . en dan ergens anders ernaar kijken.

ik heb ook gedaan met mijn oude saab ..ik ben dan even naar de dealer geweest en heb het verhaal verteld nou ja bijna zelfde verhaal met trillende motor .. en dealer zeide dan moet je even andere katalysator onder zetten om even te proberen of het dan weer goed liep en bleek dat het wel goed liep en dat andere katalysator kapot te zijn door dat vorige eigenaar verkeerde benzine in heeft getankt de v-power en ikl las het in het boekje dat ie maar op euro 95 mag rijden en niet andere brandstofffen vanwege katalyator.



groet sebastiaan

altijd fluitend naar je werk met turbo erop !! :D :D

Geplaatst: 03.07.2005 - 21:10
door Johan Braziltraveller
Reitse schreef:Tank al meer dan een jaar V-power en heb er ook een katalysator onder hangen... geen enkel probleem hoor :D
Ook mijn prinssesje krijgt V-power, tot op heden geen problemen maar wel rustige motor en ietwat lager verbruik.

Geplaatst: 03.07.2005 - 21:18
door sebaswijk
ooh nou ja

misschien zou het toch niet aan katalysator liggen :?
ik denk dat alle volvo 440 460 480 TURBOS alleen met euro 95 mag tanken ..... en andere volvo 440 460 met normale motoren van 1,6 1,8 2,0 denk ik dat wel met v-power kan tanken .

groet sebastiaan

altijd fluitend naar je werk met turbo erop!! :D :D

Geplaatst: 03.07.2005 - 21:26
door Johan Braziltraveller
ooh nou ja

misschien zou het toch niet aan katalysator liggen
ik denk dat alle volvo 440 460 480 TURBOS alleen met euro 95 mag tanken ..... en andere volvo 440 460 met normale motoren van 1,6 1,8 2,0 denk ik dat wel met v-power kan tanken.
Ok geef hier eens een redenatie over (gewoon benieuwd)

Turbo vs Normaal ~ 95 vs V-Power

Dus niet als aanval ofzo maar 'k zou graag deze gedachtelijn willen volgen. :oops:

Geplaatst: 03.07.2005 - 21:41
door Reitse
Turbo's kunnen soms nog beter uit de voeten met echte 98 ;)

Geplaatst: 03.07.2005 - 21:56
door Johan Braziltraveller
V-Power heeft volgens hoor en zeggen een octaangehalte van 97.

Geplaatst: 03.07.2005 - 22:11
door Reitse
Octaangetal, niet gehalte... en of het echt 97 is schijnen de meningen nogal over te verschillen...

Geplaatst: 03.07.2005 - 22:40
door Denniskl
Turbo's kunnen heel goed met V-Power en 98 omgaan.
Maar mijn portomonee niet! :lol: :(