Pagina 1 van 3
Aanschaf Amazon
Geplaatst: 07.06.2007 - 07:55
door AR
Ik wil naast mijn V40 graag een Amazon gaan aanschaffen voor erbij.
Hier zal +/- 10.000 km/j mee door mijn vriendin mee gereden worden.
Mijn prijscatagorie is +/- 2000 euro, hiervoor hoeft/kan hij er uiteraard niet spik en span uitzien, maar het gaat er meer om dat hij technisch in orde is. Het Optische verhaal is voor een later moment.
Nu heb ik de volgende vragen:
- Is bovenstaande prijs reeel om te gaan zoeken?
- Loopt een Amazon op "Normale Benzine" of moet dit loodhoudend zijn?
- Stuurbekrachtiging zal niet aanwezig zijn, maar rembekrachtiging wel?
Ik heb de volgende Amazon gevonden:
1967 P13134 2 Deurs B18 Motor met +/- 15.000 op de teller en NAP voor het bovenstaande bedrag.
Kan dit kwa jaar/model een auto zijn voor dagelijks gebruik (weinig kilometers) Kwa onderhoud kan ik redelijk wat zelf verwacht ik en anders zit
http://www.volvo140klassiekers.nl/ hier in het dorp voor wellicht wat technische kennis/onderhoud/onderdelen.
Geplaatst: 07.06.2007 - 08:24
door v700r
Nou AR wat verwacht je nou dat de mensen gaan zeggen?
Geplaatst: 07.06.2007 - 08:39
door geestschrijver
Ik denk dat ze ergens - bij de prijs of bij de kilometerstand - een nulletje zijn vergeten. Of twee.
Geplaatst: 07.06.2007 - 09:17
door Weesje
Hoi AR,
Een beetje goede Amazon zit rond de 3500,- en hoger of je moet natuurlijk een buitenkansje tegen komen.
Verder loopt de motor op benzine met loodvervanger of er moet een gereviseerde motor ingezet zijn (let op dat er ook de rekeningen dan bij de verkoop zitten).
Stuurbekrachtiging zit er zeker niet op nee, je moet dus iets harder werken om de bochten te nemen maar het valt opzich reuze mee hoor.
Wat betreft de rembekrachtiging die is pas standaard op de amazons in 1968 gekomen, maar ook hier kan een vorige eigenaar hem er al opgezet hebben. Als je de motorkap opentrekt dan zie je snel genoeg of ie er wel of geen heeft.
En tja die kilometerstand die zegt niet zo heel veel, vooral als er een orginele of oudere motor in zit, dan mag je gerust een 1 of een 2 voor de 15.000 km zetten.
Hoop dat je vragen zo een beetje zijn beantwoord.
gr. R.
Geplaatst: 07.06.2007 - 16:37
door AR
@ Weesje bedankt voor je antwoord, daar kan ik wat mee!
v700r schreef:Nou AR wat verwacht je nou dat de mensen gaan zeggen?
Iets zoals Weesje heeft gezegd.... of iets als:
- Nee
- Loodhoudend
- Beide niet aanwezig
Had ook al voldoende geweest.
Kwa kilomterestand zal het best kloppen, de kilometerteller heeft maar 5 cijfers, echter zal 215.000 echte kilometers of iets dergelijks meer in de richting zitten.
Bedankt voor de info, ik ga morgen eens kijken en een proefritje maken.
Geplaatst: 07.06.2007 - 19:30
door ps-amazon
als je niet zeker weet of de kop geschikt is gemaakt voor loodvrij is er nog niets aan de hand, de originele B18/20 motoren kunnen veel hebben en nog duizenden kilometers met loodvrij rijden, tenzij je gaat tunen en racen of rallyrijden; wel regelmatig kleppen stellen; als de kleppen/zittingen dan eenmaal versleten zijn is een ruilkop zo geregeld; loodvervanger helpt meestal niet en is weggegooid geld
stuurbekrachtiger: vergeet het maar, niet te brede banden monteren en gewoon ouderwets sjorren
een goede probleemloze Amazon voor 2000 euro is op een hoogst zelden uitzondering na niet te vinden; dat 15.000km niet de juiste stand is hadden we al ontdekt
ik geef liever wat meer uit en verdien dat altijd terug doordat ik in de exploitatie goedkoper uit ben en weinig sores meemaak
neem een kenner mee als je gaat proefrijden
rembekrachtiger was vanaf 1962 leverbaar, maar vele Amazons zijn later voorzien van rembekrachtigers, is met het huidige verkeersbeeld zeer aan te bevelen en relatief makkelijk te modificeren; graag wel in combinatie met schijfremmen voorop
Geplaatst: 07.06.2007 - 20:32
door AR
Ik ga in eerste instantie eens even kijken of hij goed start, schakelt, niet te vet is etc, en of het plaatwerk niet overdreven beschadigt, slecht is.
Het mag een hobby project worden, maar een beetje betrouwbaarheid is wel een prettige bijkomstigheid.
Hij heeft een paar maanden stilgestaan maar is 3 maanden geleden nog wel APK gekeurd.
Ik heb gevraagd of ze de accu ff bij willen laden en hem vervolgens niet willen starten, zodat ik toch nog een beetje de "koude start" meemaak.
Ik laat morgen ff horen wat mijn bevindingen zijn, en wordt het met deze niets, dan ga ik opzoek naar een andere.
Geplaatst: 08.06.2007 - 12:15
door admiral
Heb zelf een combi gekocht met optisch werk, dus geen laswerk maar wel spuitwerk en interieur. Gas onderbouw en een dinitrol behandeling gehad bij J. van Egmond. De aanschaf van de auto was 4500 euro. Dus voor 2000 euro een auto met heel veel werk.
Geplaatst: 10.06.2007 - 08:48
door AR
Ik heb hem gekocht, optisch zag alles er van buiten goed uit, binnen in het interieur mist de voormat, en de zijbekleding onder het dashboard.
Van buiten zijn er geen slechte stukken onder de deuren/wielkassen. de dorpels waren ook nog goed, althans zoals ik kon zien door met een hamertje en schroefendraaier op de slechte punten te tikken/kloppen.
Van de week gaat hij op de brug om te kijken of hij toch nog ergens bijgewerkt moet worden aan de onderzijde.
Ik ga vandaag de inventarisatie maken die moet gebeuren en zal ook meteen wat foto's schieten.
Geplaatst: 10.06.2007 - 17:44
door Weesje
Gefeliciteerd met de aanschaf!
Ben zeer benieuwd naar de foto's.
gr R
Geplaatst: 10.06.2007 - 21:39
door AR
De foto's zal morgen worden.
Ik ben al 2 dagen aan het sleutelen geweest om alles een beetje naar mijn zin te krijgen.
Tot nu toe heb ik de volgende kleine problemen verholpen:
- Richtingaanwijzer (er was geen relais meer aanwezig).
- Remvloeistof bijgevuld.
- Speling op de stuurstang verholpen.
- Ramen bijrijdersportier weer toegankelijk gemaakt (ze kunnen weer open).
- Afdichtrubber kofferbak opnieuw vastgelijmt.
- Auto in de Rode Autowasgezet (daar is hij behoorlijk van opgeknapt.)
- Gesmolten bekabeling onder de motorkap vervangen (had tegen de radiateur gelegen).
- Interieur schoongemaakt.
- Accu + accuklemen vervangen.
- Kroonsteentjes door heel de auto heen vervangen door AMP verbindingsstukken.
- Carburateur schoongemaakt.
- Raamhendel bijrijderskant gemonteerd.
Nog te doen:
- Lekkage langs de voorruit (Is al gelokaliseerd, moet nog dichtgekit worden).
- Aanschaffen voorste rubber vloermat.
- Noppenschuim/isolatie voor onder de motorkap.
- Bekleding kofferbak.
- Repareren enkele scheurtjes in het interieur.
- Vervangen rubber afdichting rond de tankdop.
- Opnieuw vastlassen steun stabalisatiestang + vervangen rubbers.
- Grootlicht signaal schakelaar aan het stuur nakijken (bekabeling probleem, voetbediening werkt wel)
- Velgen zandstralen / vervangen.
- Asbak zoeken (het bakje mist)
- Oud deurslot zoeken (het stangetje dat het palletje omhoogbeweegt is afgebroken)
- Reflectoren Achter zoeken.
- Antenne vervangen.
Al met al nog voldoende te doen, met de stabilisatiestang als hoogste prioriteit. We hebben er al wel 150 km mee gereden en ik vind het nu al heerlijk.
Kan iemand mij vertellen wat er rechts achter naast de tankdop hoor te zitten? ( er zit een rond gat in de carasorrie wat nu afgedicht is met een stuk tape)
Geplaatst: 10.06.2007 - 22:19
door pieter007
ik denk dat hier een gas aansluiting zat ofzo ?
zou niet weten wat er hoort te zitten anders ...
bij mij zit er gewoon niets ....
Geplaatst: 11.06.2007 - 00:29
door ps-amazon
er hoort niets speciaals te zitten; lpg aansluiting lijkt inderdaad waarschijnlijk;
dit zou een origineel nederlandse auto zijn uit 1967, een groene P131, en de vorige eigenaar heeft hem pas in januari jl op zijn naam gezet en in maart de auto laten keuren
Geplaatst: 11.06.2007 - 07:18
door AR
ps-amazon schreef:er hoort niets speciaals te zitten; lpg aansluiting lijkt inderdaad waarschijnlijk;
dit zou een origineel nederlandse auto zijn uit 1967, een groene P131, en de vorige eigenaar heeft hem pas in januari jl op zijn naam gezet en in maart de auto laten keuren
Hij is in januari bij de autohandelaar terecht gekomen en was in principe in maart verkocht (toen is hij ook APK klaar gemaakt, vandaar de APK datum tot 22 maart 2008), vervolgens is die koop om financiele redenden toen niet doorgegaan.
Dat vertelde de autodealer mij toen ik hem kocht.
Tijdens de APK zijn o.a de gordels volledig vervangen.
Geplaatst: 11.06.2007 - 07:25
door ps-amazon
vergeet je niet aan te sluiten bij de V44 vereniging, kan je ook gebruik maken van de regio bijeenkomsten en het onderdelen magazijn
Geplaatst: 11.06.2007 - 07:35
door AR
ps-amazon schreef:vergeet je niet aan te sluiten bij de V44 vereniging, kan je ook gebruik maken van de regio bijeenkomsten en het onderdelen magazijn
Ga ik zeker doen, ik ga nu eerst even "plan de campagne" maken om alles in goede staat te krijgen.
Zodra de stabilisatorstang gerepareerd is gaan we de rest al rijdend opknappen, het is immers de bedoel dat hij dagelijks bereden gaat worden.
Geplaatst: 11.06.2007 - 07:39
door ps-amazon
als je nou toch met de stabilisatorstang bezig bent, overweeg dan een dikkere te monteren (gesteld dat er nu een standaard dikte in zit), dit voorkomt overmatig overhellen in de bochten en stuurt gewoon stukken strakker
Geplaatst: 11.06.2007 - 07:45
door AR
ps-amazon schreef:als je nou toch met de stabilisatorstang bezig bent, overweeg dan een dikkere te monteren (gesteld dat er nu een standaard dikte in zit), dit voorkomt overmatig overhellen in de bochten en stuurt gewoon stukken strakker
Dat zal ik zeker bekijken!
Ik moet alleen even kijken hoe ik die balk weer netjes krijg, de plek waar de beugel zit vastgeschroeft is volledig losgerot uit de balk, dus daar zal ik eerst eens een nieuw stukje staal in/over moeten zetten voordat ik uberhaupt weer een stang kan vastzetten.
Bedankt voor de Tip!
Geplaatst: 11.06.2007 - 07:50
door ps-amazon
en twee maanden geleden nog apk gekeurd?
Geplaatst: 11.06.2007 - 09:40
door AR
ps-amazon schreef:en twee maanden geleden nog apk gekeurd?
Jup, beats me...
Ga hem van de week op de brug zetten om te kijken of ik nog andere "onvolkomenheden" tegen kom.