Pagina 1 van 2

schokkend stilstaan voor stoplichten

Geplaatst: 07.06.2007 - 16:02
door Menno85
Hallo allemaal,

Ik rijd een S60 D5 automaat en als ik voor een stoplicht stil sta, dan staat mijn auto te schudden.
Ik heb mijn rem ingetrapt (helemaal onderin om het zo maar te zeggen) en toch lijkt het of hij weer graag weg wil :P

Wat kan dit zijn?
Zit het in de automaatbak, of is het een software probleem??
Het is mij opgevallen dat als de airco op volle kracht blaast (dus na net gestart te hebben) dat dan het schokken op zijn ergst is.

Ik ben benieuwd!

Geplaatst: 07.06.2007 - 23:18
door Frumpy
Hoeveel rpm maakt jouw motor bij stilstand in de versnelling en bij stationair?

Geplaatst: 08.06.2007 - 09:30
door tommytommy
De airco pakt kracht van je motor..dat is idd erg lastig...dan voel je een schok als je pomp gaat meedraaien.

Daarna zal de motor z`n kracht weer terug krijgen..is dit je probleem?

Gr Tommy

Geplaatst: 08.06.2007 - 13:31
door Menno85
Ja, dat zal het wel zijn Tommy, vandaag weer opgelet (en het is echt airco weer vandaag :P ) en hij deed het weer bij flink blazen van de airco.

De garage wist ook niet precies wat het was, dacht ook aan airco, maar het kon ook zijn dat er update gedraaid moest worden voor de automaat. Maar ze hadden het erg druk, dus ze konden dat niet zo snel vaststellen.

En Frumpy, ik zal moeten kijken hoeveel toeren hij maakt, niet veel, dat weet ik wel. Hoezo wil je dat weten?

Gr.
Menno

Geplaatst: 08.06.2007 - 18:50
door Frumpy
Met een warme motor en een automaat is zo'n 550 a 600 toeren normaal. Bij bijv. een defect of vervuild gasklephuis kan het zomaar zijn dat de motor stationair veel hoger draait en op het moment dat hij in de versnelling staat dus in feite ook vooruit wil, als het ware gasgeeft met de rem er op. Het effect van een schokkende/trillende motor kan dan ook optreden.

Geplaatst: 08.06.2007 - 18:55
door Menno85
Okay, ik zal het morgen eens in de gaten houden, maar hij komt zowiezo niet boven de 1000 toeren uit, dat weet ik zeker, want dat zou ik gelijk merken.
Ik laat het je weten.

Geplaatst: 08.06.2007 - 18:56
door Frumpy
Menno85 schreef:Okay, ik zal het morgen eens in de gaten houden, maar hij komt zowiezo niet boven de 1000 toeren uit, dat weet ik zeker, want dat zou ik gelijk merken.
Ik laat het je weten.
Bij een koude start is 1.000 of iets meer geen probleem, dat moet wel vrij snel terugvallen.
Een warme motor met 1.000 toeren stationair is in ieder geval niet goed.

Geplaatst: 10.06.2007 - 10:09
door tommytommy
Ik zou idd in ieder geval 1 keer per jaar je gasklepbuis schoonmaken.

Je haald die dikke slang van je luchtfilter en gasklepunit met 2 slangenklemmen, dan 4 boutjes op de gasklep unit. Haal niet te veel los..gewoon de unit kantelen en een doek eronder plaatsen.

Let me even op dat je de pakking niet stukmaakt. Deze zit tussen je sprijtstuk en gasklep unit.

Spuit lekker veel remmenreiniger op de zwarte prut..en poets het restant weg met een tandenborstel.

Gr Tommy

Geplaatst: 10.06.2007 - 14:01
door gertsan
ik heb een s60 t5 geartronic en die heeft zelfs 850 tpm maar geen schokken.

Geplaatst: 11.06.2007 - 09:26
door Menno85
ik heb afgelopen weekend even opgelet, en zowel in N als in D met een warme moter draait hij met 750 tpm.
Lijkt mij vrij normaal, de motor draait ook mooi rustig.

Geplaatst: 11.06.2007 - 10:09
door plim
Als je auto al iets ouder is, zou ik geen software update meer laten uitvoeren. Alle benodigde updates zouden dan toch al moeten zijn geladen. En software is iets dat niet slijt, dus als de auto het wel goed gedaan heeft moet het aan iets anders liggen.
Misschien dat de airco idd. even moet worden bijgevuld oid.

Let trouwens even op bij het schoonmaken van het gasklephuis. Nadat je die hebt schoongemaakt wordt het stationair toerental weer automatisch ingeregeld. Het kan dus zijn dat de motor na het schoonmaken wat meer stationaire toeren maakt dan daarvoor. Maar dat gaat vanzelf goed komen (althans bij mijn benzine gestookte S60).

Geplaatst: 11.06.2007 - 11:59
door Gast
tommytommy schreef:Ik zou idd in ieder geval 1 keer per jaar je gasklepbuis schoonmaken.
Gr Tommy
plim schreef: Let trouwens even op bij het schoonmaken van het gasklephuis. Nadat je die hebt schoongemaakt wordt het stationair toerental weer automatisch ingeregeld. Het kan dus zijn dat de motor na het schoonmaken wat meer stationaire toeren maakt dan daarvoor. Maar dat gaat vanzelf goed komen (althans bij mijn benzine gestookte S60).
Hallo....... hij heeft een D5 (diesel)

Geplaatst: 11.06.2007 - 13:25
door plim
Ik snap dat hij (de originele vraagsteller) een diesel heeft. Ik reageer alleen op de schoonmaak tip van Tommytommy. Wanneer je dit doet met een benzine versie kun je bovenstaande in ieder geval tijdelijk verwachten.(een diesel heeft geen gasklep, dus kun je ook geen gasklephuis schoonmaken)


lees net mijn bericht terug. Ik snap je reactie AlexV70. :D :oops:

Geplaatst: 11.06.2007 - 14:10
door Menno85
Hahaha,
Okay, dus wat is het nu:D??
Ik ben niet zo'n techneut, dus pas op met wat je me wijsmaakt.:P

Ik was niet van plan om het zelf te gaan doen, maar kan het nu wel of niet aan mij gasklephuis (of buis)?

Ik ben de draad ff kwijt mensen!

Geplaatst: 11.06.2007 - 19:01
door plim
Nope, een diesel heeft geen gasklephuis.

Geplaatst: 11.06.2007 - 20:07
door Gast
De diesels hebben een motorsteun (achter) die werkt op vacuum of zoiets.
Ik heb hier wel eens gelezen als die defect is de motor er in ligt te schudden/rammelen of iets wat er op lijkt. :P
Neemt niet weg dat je het idee hebt dat "hij graag weg wil", dus lijkt mij meer iets met de aut. bak.
Is dit trouwens iets wat zo maar is gekomen?

Geplaatst: 11.06.2007 - 21:00
door Menno85
Nou, ik weet niet of mijn motor ligt te schudden hoor:P
Maar het is wel opeens gekomen ja. De garage had mijn remblokken en schijven vervangen en daarna is het volgens mij gekomen.... Daarna hebben ze ze weer vervangen en is het een tijdje goed gegaan, maar kwam het schokken gewoon weer terug!
Voor een maand of 3 geleden is de automaatbak ook gespoeld (zo noem je dat toch??:D) dus ja, daar kan het ook niet aan liggen....toch :?:

vind maar uit wat het is!

Geplaatst: 11.06.2007 - 21:14
door Gast
Je maakt het niet makkelijker.
Maar als ik het goed begrijp, hebben ze de remblokken en schijven opnieuw vervangen omdat hij schud????

Wat was eerder blokken/schijven vervangen of flushen?
En waarom flushen? advies garage ivm schudden?

Gaat de garage ook mee in je verhaal, dat het schudden na het vervangen van blokken/schijven is ontstaan??

Geplaatst: 11.06.2007 - 21:22
door Menno85
Nee, ik maak het niet makkelijker, maar het is ook niet makkelijk blijkbaar...

D'r was een of ander tandwiel kapot in de motor. Om daar bij te komen moest de hele bak er onder uit. Toen hebben ze hem gelijk maar gespoeld (je bent toch bezig).
Daarna zijn de blokken en schijven vervangen.

En de garage dacht eerst ook dat het aan de remmen lag, maar weet het nu ook niet meer zo....
Pfff, laten we nou gewoon hopen dat het de airco is.....

Stoten bij stilstaan

Geplaatst: 11.06.2007 - 21:49
door mpvdpijl
[b][quote="Menno85"]Nee, ik maak het niet makkelijker, maar het is ook niet makkelijk blijkbaar...

D'r was een of ander tandwiel kapot in de motor. Om daar bij te komen moest de hele bak er onder uit. Toen hebben ze hem gelijk maar gespoeld (je bent toch bezig).
Daarna zijn de blokken en schijven vervangen.

En de garage dacht eerst ook dat het aan de remmen lag, maar weet het nu ook niet meer zo....
Pfff, laten we nou gewoon hopen dat het de airco is.....[/quote]

Ik heb ook een D5 Automaat, had/heb hetzelfde probleem.Volgens de dealer moest er maar een nieuwe bak onder. Na vele automaten gereden te hebben heb ik een goedkoop en goed adres gevonden, A&R in Eck en Wiel. Gewoon een nieuw "breintje"eronder en klaar! Koste een kleine 500 euro. Bak weer als nieuw.