Pagina 1 van 1

Roest wielkast

Geplaatst: 07.06.2007 - 22:14
door gvanminnen
Ik heb een volvo 460 heb onder een van mijn achter wielkast roest zitten.

Voor zitten mooie plastic schermen zodat de lak niet kan beschadigen en dus niet roest.

Nou kan ik dit misschien zelf ook maken voor achter.....
of heb je ook soort van spul wat je erop kan smeren soort van teer, tektiel of pasta?

Hoe kan ik mij roest het beste weg halen en als er veel weg moet waarmee vul ik dit dan aan?

Alvast bedankt.

Geplaatst: 08.06.2007 - 00:02
door Caerbannog
Goedkoopste is: Wielkastranden heel erg goed uitspuiten met een tuinslang en goed uitborstelen. Maak het ECHT schoon (dat je er uit zou durven eten).
Spuit nu evt de rand vol met goede beschermende was. Verder niets doen, en goewd schoon houden. Zo kan je nog lang plezier van je wielkasten hebben.

Als je gaat schuren/breken is de roest vaak al snel erger dan het in eerste instantie leek. Dan is lassen en spuiten de enige goede optie = duur.
Noverox/Valma/andere middeltjes zijn helaas maar zéér tijdelijk. Roest komt er uiteindelijk toch weer doorheen.

Geplaatst: 08.06.2007 - 16:48
door gvanminnen
Wat bedoel je met was. Olie of vet zoiets. Heb je dat in een spray en waar koop je dat?

Alvast bedankt.

Geplaatst: 08.06.2007 - 20:12
door De Nachtkoerier
De hogedrukspuit is ook een goed preventiemiddel ;).

Geplaatst: 09.06.2007 - 08:08
door laheije
Ik heb een volvo 460 heb onder een van mijn achter wielkast roest zitten.

Dit is een bekend probleem bij de 4 serie van na het bj. 1994
Het is helaas te laat voor nog een actie te kunnen ondernemen, de roest zit er al in en vreet alleen maar verder.
De beste methode is om er een nieuwe rand in te laten lassen of wat ze tegenwoordeig veel doen er in lijmen, maar dan moet er geplamuurd en geschuurd en gespoten worden en is nogal duur.
De spatbordranden nu schoonmaken is mosterd naar de maaltijd smeren, zoiets moet je als de auto nieuw is geregeld doen dan is de kans dat de randen doorroesten een heel stuk kleiner.
Je kan het natuurlijk nu toch nog doen als een beetje proventie misschien voor de andere kant.

Ik heb eens van een oudere man gehoord dat hij als de olie in de motor vernieuwd moest worden hij altijd een gedeelte in een spuit o.i.d. deed en de onderkant van de carrosserie en onder de spatborden er mee inspoot, en hij had geen last van roest. Dit is geen fabeltje.
Gr. Huub

Geplaatst: 09.06.2007 - 11:44
door Kai
dat zal best werken gebruikte olie heeft dezelfde werking als tectiel, tectiel is alleen wat dikker en plakkerriger en zal langer blijven zitten.

Geplaatst: 09.06.2007 - 20:55
door YannickvanRooyen
doen ook veel mensen met hun brommertjes, afgewerkte olie op hun uitlaat zodat ie niet roest :)

Geplaatst: 10.06.2007 - 20:26
door V480-S60
laheije schreef:Ik heb een volvo 460 heb onder een van mijn achter wielkast roest zitten.

Dit is een bekend probleem bij de 4 serie van na het bj. 1994
Pas op! Dit geldt voor alle typen en bouwjaren 400 series. Een beruchte constructiefout.
In principe zouden de Phase II modellen er minder last van moeten hebben maar niets is minder waar.

Geplaatst: 10.06.2007 - 21:28
door Michel740Turbo
Als je de auto altijd goed afspuit met hogedruk zal het zich bijna niet voor doen.
Echter komt de roest vaak van binnen uit door dat het plaatwerk wel eens iets kiert en de kit er tussen weg gesleten is.
Beste is als er nog geen roest zit de hele binnen rant van een dikke kit laag te voorzien, zodat er geen vuil en water in kan blijven liggen en daar door het vuil zich niet in de lak vreet.

even een schets gemaakt om te laten zien wat ik bedoel.
kit is in het blauw
Afbeelding

roest voorkomen

Geplaatst: 29.08.2007 - 22:20
door reininga
´K heb afgelopen weekend de wielkasten van mijn 460 uitgebreid getectyleerd.Aaan de buitenkant met de kwast een dikke laag aangebracht, vooral op de spatbord rand. Verder in de kofferbak de wielkastpanelen verwijderd en met een spuitbus met flexibele slang tectyl tussen in de naad van de wielkast gespoten totdat het er onder de auto weer uitliep. Hetzelfde ook met de dorpels gedaan via doppen bij de achterportieren...

pekel, kom maar op!