stuurkogels vervangen

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
edb
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 02.09.2005 - 20:13

Op de brug bleek dat er bij het bewegen van de wielen een kleine speling te voelen is. Dit merk je ook in het stuur, met name vanuit de centraal positie.
Wie heeft er ervaring (of tips) met het vervangen van de stuurkogels (buitenkant stuurhuis). Ik ga er vanuit dat het probleem daar vandaan komt.
Thanks,

Ed
edb
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 02.09.2005 - 20:13

Is uitlijnen van de auto na vervanging ook nodig? of kunnen we dit voorkomen?
Gebruikersavatar
tommytommy
4th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: 03.07.2006 - 18:51

Ed

Ik heb het zelfde probleem aan 1 kant. Je weet dat je stuurgel stuk is als je l+r speling op het wiel voelt...maar onder-beneden niet.

Ik laat hem volgende week vervangen. Onderdeel Kost volgens mij 40e p.s. (weet niet of dit Volvo is of ander goed spul)


Daarna laat ik hem uitlijnen..voor optimaal resultaat.

Ik denk niet echt dat uitlijnen in jou geval nodig is..ik zou zeggen..ga na montage een weekje rijden..en dan merk je het wel mocht hij naar 1 kant trekken.

Meestal kost uitlijnen iets van 70e en dan heb je een rapport uit een computer erbij..zie je tenminste wat er scheef stond.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Welke stuurkogel gaat het om? Mijn wielen hebben een geringe speling (gaf de dealer ook aan), maar ik kan echt niet voelen waar het vandaan komt. Zijn het de binnenste of buitenste stuurkogels?
Buitenste zijn overigens erg makkelijk zelf te vervangen, maar voor de binnenste heb je speciaal gereedschap nodig.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
tommytommy
4th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: 03.07.2006 - 18:51

Ed.

Krik je auto op...als je boven-beneden geen speling voeld..maar link-rechts wel...zal dat voorste ding stuk zijn.

M`n garage gaf aan dat meestal alleen de voorste worden vervangen.

Gr Tommy
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Er kan ook speling in het stuurhuis zijn.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Tommy,

Wat bedoel je met de voorste en bovenste enzo. Er zijn zowel links als rechts twee stuurkogels, een binnenste en een buitenste. Of heb je het over de fusee kogel?

Frumpy,

Bedoel je met speling op het stuurhuis, speling op de binnenste stuurkogels? Als er echt speling op het stuurhuis zelf zit is ie echt stuk denk ik.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
tommytommy
4th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: 03.07.2006 - 18:51

Ed

Als je je wiel vastpakt... met 1 hand boven je wiel en 1 hand aan de onderkant..en dan voelen of er speling is.


Die speling zal je wel voelen als je die beweging maakt met je ene hand links op het wiel en de andere rechts.

Het punt is volgens mij dat als je speling hebt in je lager dat je het dan aan alle kanten voelt.

Gr Tommy
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

edraket schreef: Frumpy,

Bedoel je met speling op het stuurhuis, speling op de binnenste stuurkogels? Als er echt speling op het stuurhuis zelf zit is ie echt stuk denk ik.
Hi Ed,
Het kan meerdere oorzaken hebben. Opkrikken en het wiel bewegen is leuk, maar het effectiefst is toch dat je de wagen op de brug hebt. Laat iemand het stuur zonder draaiende motor een beetje heen en weer bewegen, dan kan je meestal op basis van akoustiek en optiek e.e.a al vaststellen.

O.a.
1) De kogelgewrichten, de buitenste kogel zoals jij schrijft;
2) De spoorstang, met de binnenste kogel;
3) Het stuurhuis zelf: ophanging, of inwendig lagers en/of assen, montagebussen (duur grapje bij Volvo, een ander stuurhuis. Mocht het nodig zijn, dan kan men beter gereviseerde/ruil nemen, net zo goed als een nieuwe !).

N.B. Van een revisiebedrijf heb ik begrepen dat er af fabriek ook enige speling in stuurhuizen kan zitten, maar dan wel minimaal.
edb
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 02.09.2005 - 20:13

Ga er dit weekend naar kijken, denk dat het de buitenste stuurkogels zijn (deze zitten toch aan de buitenkant van het stuurhuis als je de rubberhoesjes weghaalt ?)
De s60 begint nu (160.000km) wel wat rammeltjes en speling te geven ook bij de wielophanging, het wordt tijd om ales eens goed na te lopen.

ik hou jullie op de hoogte
thanks!

Edb
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Buitenste stuurkogels zitten aan de wielzijde. De binnenste zitten aan het stuurhuis.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
tommytommy
4th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: 03.07.2006 - 18:51

aUW

SPELING IN M`N STUURHUIS..

Wat kost een revisie onderdeel..en waar te koop????




GR Tommy
edb
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 02.09.2005 - 20:13

Nog eens goed bekeken waar het zit, ik vermoed de binnenste kogels aan het stuurhuis. Volgens vadis heb je daar speciaal gereedschap voor nodig om deze uit het stuurhuis te trekken.
Moet daarvoor het stuurhuis gedemonteerd worden? of kan het ook onder de auto gedaan worden?
Iemand ervaring met deze klus? of weet er een goed adres voor?

Gr,
Edb
Gebruikersavatar
tommytommy
4th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: 03.07.2006 - 18:51

Als het de binneste zijn heb je het zelfde als ik heb.

Je kan die volgens mij niet zomaar laten vervangen..moet een ander stuurhuis in..revisie onderdeel 470e en dan nog erin zetten.

Dus bij een universele garage zal het zomaar 550-650 E kosten als je gelukt hebt.


Gr Tommy
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Volgens Vadis kun je wel de binnenste stuurkogels vervangen zonder ander stuurhuis te monteren!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
tommytommy
4th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: 03.07.2006 - 18:51

Hi ED

Post eens een plaatje...daarvan uit Vadis

Gr Tommy
Gebruikersavatar
arjen
4th Gear member
Berichten: 739
Lid geworden op: 21.11.2005 - 18:56
Locatie: Leiderdorp

Ik kreeg laatst bij de dealer waar mijn s60 een grote beurt kreeg dat er een beetje speling op de sturkogels zat. Maar een en ander zou nog binnen de apk normen vallen. Dus voorlopig niets aan doen.

Maar kan het verder kwaad? Ik bedoel is het wijzer om het preventief te laten vervangen of zal het nog een tijd duren voordat zoiets vervangen moet worden.

Weet iemand wat de vervangingskosten zijn of dat het makkelijk zelf te doen is. (Ik heb een handige broer......en een goede dealer)

Ik weet het niet zeker maar vermoed dat het de buitenste zijn. Was dat vergeten te vragen bij de dealer.

Gr Arjen.
1e Citroen BX 1.4 uit sept 1988
2e Honda Civic 1.5 3drs uit mei 1986
3e Honda Civic 1.5 5drs uit jun 1995
4e Volvo s40 1.8 uit okt 1997
5e Volvo s60 2.4 140 pk uit okt 2001
6e Suzuki Alto uit 1998
7e Honda Accord 2.0 uit 2009
8e Honda Logo uit 1999
9e Toyota yaris uit 2008
10e Peugeot 108 uit 2014
11e Volvo S60 Nordic+ 2017
12e Volvo xc40 -2021
13e S60 B3 Inscription 2021
———-
14e Hyundai i10 2018
15e Volvo s60 T6 2024
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Meestal zijn het inderdaad de buitenste. Is niet veel werk. Kan in een half uurtje gedaan zijn. De auto moet wel uitgelijnd zijn. Als je een beetje handig bent kun je dit allemaal zelf. Stuurkogel zelf kost 40 euro.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Het zijn nagenoeg altijd de BINNENSTE die defect gaan zijn ook zonder speciaal gereedschap te vervangen maar wat je dan wel nodig hebt is een pijptang (moordenaar) om de kogel uit het stuurhuis te draaien.
Uitlijnen is na vervangen van de kogels ALTIJD nodig het tellen van schroefdraad of opmeten werkt niet dus ga op safe en laat hem uitlijnen na vervangen van deze delen , of je loopt het risico dat je een set banden verpest omdat je sporing niet goed staat.
Vervang ze hierom ook altijd per paar dat scheelt je dan weer een keer uitlijnen.
Als er bij de dealer over binnenste kogels word gesproken zijn dit dus de kogels die op het stuurhuis zitten, met de buitenste word bedoelt degene die aan het fuseestuk vastzitten.
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Vanochtend een buitenste stuurkogel bij de dealer gehaald, kostte met 20% korting nog altijd 68 Euro.
Op de site van AutoMaster even gecheckt, en daar kost ie maar 40 Euro.

Is er kwaliteitsverschil, of komen beide uit dezelfde fabriek?
S80 2,5T AUT5 2004
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”