Pagina 1 van 2
aanschaf V40
Geplaatst: 08.06.2007 - 14:53
door jericho
Hallo iedereen!
Naar aanleiding van mijn zoektocht naar een andere auto dit bericht.
Ik heb nu een Mazda 323f bg uit 1990. Altijd met plezier mee rond gereden maar nu wordt het toch tijd voor iets groters en iets meer comfort. Aangezien we een Bordeauxdog hebben (die nu 6 maanden is en nog groter wordt) die nogal zwaar en groot worden, ben ik op zoek naar een wagon/estate/station etc. Ik heb ondertussen de keuze beperkt tot 3 merken/types:
Mazda 626 wagon bj 98/99,Subaru impreza plus bj 98/99 of een Volvo V40 uit dezelfde bouwjaren. Nu heb ik zelf helemaal geen verstand van Volvo maar wil er toch graag wat meer over weten. In mijn jeugd vond ik de 850 t5-R altijd een geweldige wagen, maar die is niet echt te onderhouden voor mij. Dus toch maar eens kijken of een V40 voor mij is weggelegd.
Aan jullie de vraag: Waar moet ik op letten bij de V40 uit 98/99, wat zijn de sterke/zwakke punten en wat moet ik weten over dit type??
Alvast bedankt voor jullie reacties!!
Groeten , Maarten
Geplaatst: 08.06.2007 - 15:00
door NOS
Weet je zeker dat je uit dat bouwjaar een auto wil?
Vanaf midden 2000 werd de Phase II geleverd, welke duidelijk beter is dan de (door jou genoemde) Phase I.
Geplaatst: 08.06.2007 - 15:03
door jericho
Dat wist ik dus al niet. Wat zijn de verschillen dan?
Geplaatst: 08.06.2007 - 15:04
door NOS
Het grootse verschil is een sterk verbeterd onderstel.
Verder zijn er minieme uiterlijke verschillen. De diesels van de Phase II zijn ook veel beter dan de Phase I, zoek je een benzine of diesel?
Geplaatst: 08.06.2007 - 15:06
door jericho
Eigenlijk een 1.8 benzine. Een 2.0 heb ik niet echt nodig en ik rijdt zo weinig dat een diesel echt overbodig is. Is het onderstel dan zo slecht van de Phase 1?
Geplaatst: 08.06.2007 - 15:10
door V480-S60
Nee, het onderstel van een Phase I (tot en met mei 2000) is niet echt slecht.
Het is zelfs beter dan het onderstel van je huidige 323F.
Het is alleen voor de "verwende" automobilist wat "zoekerig" en slap etc.
Als je een rustige rijder bent dan valt het allemaal wel mee. (Behalve als je ook nog een caravan hebt. Dan is het niet aan te bevelen)
Geplaatst: 08.06.2007 - 15:10
door menjo
Het grootste verschil is de elektronica, en het onderstel is ook veel verbeterd ja. De phase 2 is gewoon een veel modernere auto qua elektronica.
Geplaatst: 08.06.2007 - 15:16
door jericho
En zijn er ook echt "slechte" punten, die vaak kapot gaan bij dit type?
Geplaatst: 08.06.2007 - 15:40
door Summum
Het hangt natuurlijk van je budget af, maar als het mogelijk is moet je zeker voor een phase 2 gaan. Die zien er ook een stuk gelikter uit, los van de technische verbeteringen t.o.v. phase 1.
Overigens heeft mijn broer nog een erg fraaie V40 1.9D uit 2001 (phase 2) in de aanbieding met alle denkbare opties als navigatie, xenon en climat control. Mocht je interesse hebben dan kun je me een PM sturen.

Geplaatst: 08.06.2007 - 15:45
door menjo
Mijn V40 is ook te koop

Geplaatst: 08.06.2007 - 15:55
door V480-S60
menjo schreef:Mijn V40 is ook te koop

Maar zal te duur worden om te importeren
Zonder enige gekheid. Wat heb je er aan geld voor over jericho. Oftewel wat is je budget.
Wij zullen natuurlijk proberen je in een V40 te praten. Daar zijn we Volvo-rijders voor. En hij heeft z'n looks natuurlijk mee.
Maar een Impreza plus (ook al is die spuuglelijk :oops: ) heeft natuurlijk het voordeel van 4wd en betrouwbare japanse techniek. En ook de wegligging is goed.
Die Mazda is maar gewoontjes maar wel degelijk/storingsvrij etc.
Ga je op gevoel dan neem je de Volvo ga je op je ratio ga je voor een japanner.
Die zal door de bank genomen goedkoper kunnen zijn dan een Volvo.
Geplaatst: 08.06.2007 - 15:58
door menjo
Rest BPM valt erg mee, ik denk dat ik voor een nederlander een hele mooie aanbieding kan maken

maar misschien niet voor iemand die een V40 van 98 zoekt.
Geplaatst: 08.06.2007 - 16:18
door jericho
Tja, het budget, dat is het grootste probleem lijkt me. Daarom kwam ik ook bij deze types uit. Een V40 uit 98 moet zo'n 4500/5900 euro kosten, daar zit veel verschil in. Het budget hier ook naar. Dus als jullie nog een goeie weten te staan...Oja, er moet wel airco in zitten! Even ter info: een Mazda is erg betrouwbaar, maar als er iets kapot is dan betaal je ook meteen de hoofdprijs! Hoe zit dat bij Volvo eigenlijk? Zijn de onderdelen redelijk betaalbaar en is zelf iets vervangen goed te doen? Ik doe bv zelf de schijven/blokken/uitlaat/oliefilter/bougies etc vervangen, maar is dit bij een V40 ook te doen?
@Summun: een diesel is echt niet aan mij besteed, maar toch bedankt!
@ Menjo: een V40 T4 lijkt me wel wat, maar ik denk niet dat die dan in mijn budget past..
@V480-S60: een Subaru is idd niet al te mooi (de lelijkste van de 3!) een mazda is idd degelijk maar wel redelijk compleet: standaart airco, airbag,electrische ramen etc. Toch vind ik de Volvo wel de mooiste van de 3...
Geplaatst: 08.06.2007 - 23:11
door Theo V70
jericho schreef: Toch vind ik de Volvo wel de mooiste van de 3...
Bespeur ik hier een lichte besmetting met het Volvo-Virus? Volg je hart!

Geplaatst: 09.06.2007 - 15:25
door jericho
Het Volvo virus heb ik wel al in enige mate...Nu de portemonnee nog!! Maar ik wil natuurlijk graag weten waar ik aan zou beginnen, dus als jullie wat meer info hebben, dan zou dat natuurlijk heel fijn zijn!
Geplaatst: 10.06.2007 - 10:15
door J
volvo heeft in mijn opinie ook de beste build quality, en alles zit op plekken waar ik het ook verwacht.
Geen knoppen op rare plekken, voelde mij meteen thuis.
zo'n impreza heeft alleen voordeel met de 2.0T motor, anders is hij te zwaar om er lekker mee te kunnen rijden (jaja, mijn mening, ik weet het)
mazda, tja, het is wel betrouwbaar....
Geplaatst: 11.06.2007 - 14:27
door jericho
Wat ik van Volvo weet is dat het betrouwbare en veilige auto's zijn. Ik dacht eigenlijk dat het ook redelijk dure auto's zijn in onderhoud. De vraagprijzen voor 2de hands vallen we iig reuze mee. Maar waar ik bij een V40 op moet letten: Geen idee!!! Van een Mazda 323f weet ik ondehand wel bijna alles, maar het is geen optie om weer zo 1 te kopen.
Als ik een V40 zie dan valt het me wel op dat ze er nog zeker mogen zijn, het uiterlijk is nog zeker niet verouderd! Hmmmm, ik zal eens bij de Volvo dealer gaan informeren wat hij over de V40 te melden heeft. Iemand enig idee waar die in Eindhoven zit en hoe de service daar is?
Groeten!!
Geplaatst: 11.06.2007 - 17:26
door marcelg
rond eindhoven heb je de Beemd groep. aardige mensen maar in helmond iniedergeval niet de meest V40 deskundige.
paar punten van de V40
-draagarmen spelling
-uitgezakte achterveren
-bestuurders ruitenwisser die niet lekker loopt
-lekkage achterlicht/kofferbak
Geplaatst: 11.06.2007 - 18:29
door MDA
Nog een beetje advies dan: Neem de 2.0! Hij verbruikt nauwelijks meer dan de 1.8, en als je kijkt naar het topic met de hoogste kilometerstanden zie je dat ie het erg goed doet (en het rijdt ook nog eens lekkerder). De "1.8i" is ook geen aanrader (is een GDI motor van mitsubishi, en zonder een hele discussie op te willen starten staat ie wel bekend als minder betrouwbaar).
Verder: Ik vind bij Volvo de aanschafprijs tweedehands een van de beste van de markt, maar de onderhoudsbeurten bij de dealer zijn wel erg aan de prijs.
Tenslotte: de kofferbak van de V40 is wel een stuk kleiner dan die van een 626...
En dan nu de positieve punten: De stoelen zijn geweldig, het rijdt heeeeerlijk (zeker op de grote weg): rustig, goed geveerd etc... En ze gaan veel kilometers mee. Oftewel: Je rijdt als een koning voor een hele goede prijs.
Geplaatst: 13.06.2007 - 03:08
door Guestuser
Ik zou voor de 626 gaan. Top Auto`s, beter kan niet! En de 626 met vernieuwing (laaste uitgebrachte 626 met antenne op de achterkant) heeft zelfs mee sturende achter as. Een veel betere ligging dat de x40.