Pagina 1 van 1

Remmen zwaar onder de maat

Geplaatst: 10.06.2007 - 13:18
door eXite
Is het iemand van jullie wel eens tegen de borst gestoten dat de remmen van je S40/V50 zwaar ondermaats presteren? Binnen de bebouwde kom is er niets aan de hand, tot je met 5 man in de auto zit welliswaar en buiten de bebouwde kom kunnen ze bij snelheden boven de 150km/h echt 'underpowered' aanvoelen.

Wat schetste mijn verbazing toen ik mijn 1.6D (topsnelheid standaard: 190km/h) inruilde voor een T5 (topsnelheid standaard: 240km/h) - ze hebben beiden exact dezelfde remmen!

Ik weet niet wie van jullie dat ook wel eens heeft ondervonden, maar remmen met een S40 van 250km/h naar 80km/h (ivm plotseling inhalende vrachtwagens bijvoorbeeld) is een RAMP. Als je bij 160km/h bent beginnen de remmen te vibreren en vermindert de remkracht substantieel door oververhitting. (voor de duidelijkheid; dit gaat ook op bij remmen van 230km/h naar 80)

Dat ze dus ondermaats presteren staat voor mij vast, want andere auto's waarin ik heb gereden en in staat zijn dergelijke topsnelheden te bereiken hebben dit soort problemen niet. (e.g. cadillac, bmw, audi)

Nu weet ik alleen niet echt een oplossing behalve grotere remschijven en klauwen laten monteren. Maar ik ben bang dat mijn winterbanden (16") dan niet meer passen.

Wie o wie heeft hier al eens bij stilgestaan en een oplossing voorhanden?

Geplaatst: 10.06.2007 - 13:31
door bart simpson
Dat is niet zo, een T5 heeft iets van 2 cm grotere remschijven dan een 1.6D (op een 1.6D passen ook 15" velgen, dat ga je gezien de schijfgrootte op een T5 niet redden)

Geplaatst: 10.06.2007 - 13:31
door corne
niet boven de 120 komen :D

Geplaatst: 10.06.2007 - 13:42
door eXite
bart simpson schreef:Dat is niet zo, een T5 heeft iets van 2 cm grotere remschijven dan een 1.6D (op een 1.6D passen ook 15" velgen, dat ga je gezien de schijfgrootte op een T5 niet redden)
Wellicht, ik heb op internet alleen het volgende gevonden:

remmen voor gev. schijven, 300 mm
remmen achter schijven, 278 mm

Maar hoe dan ook, die 2cm extra is duidelijk onvoldoende en alleen nog maar 120km/h rijden is ook niet de oplossing.

Geplaatst: 10.06.2007 - 13:47
door bart simpson
die van een T5 waren 330mm

Geplaatst: 10.06.2007 - 13:51
door Johann
Zelfde verhaal hier alleen betreft het een C30T5.

Ik heb remmen van een AWD er op laten zetten, 320 mm met iets andere klauwen met blokken welke een iets groter oppervlak hebben.

De vertraging is beter maar zelfs voor een 320 schijf valt het mij nog een beetje tegen. Fading en dergelijke weinig last meer van, performance is redelijk consistent.

Afbeelding

Geplaatst: 10.06.2007 - 13:58
door eXite
Wat heeft het gekost? En ik neem aan dat kleinere maten dan 17" er niet meer omheen passen?

Geplaatst: 10.06.2007 - 14:03
door Johann
17" is met deze schijven de minimale maat. Op de fot zie je de 17", Bebruik ook 18".

De kosten, met schijven etc. en een beetje korting was de set om en nabij de 1000 Euro. Moet er wel bij zeggen dat de 300 mm schijven voor het volle bedrag terug genomen zijn, dit omdat ze maar 1000 km voor de kiezen hadden gehad en de slijtage niet te meten was.
De klauwen kunnen via ruil systeem besteld worden.

Geplaatst: 14.06.2007 - 16:52
door BeePke
In brochure staat:

1.8 / 2.0 / 1.6D / 2.0D
Geventilleerd 15"
Solid 15"

2.4 / T5 / T5 AWD / D5
Geventilleerd 16"
Solid 16"

Dus verschil tussen 4 cyl en 5 cyl motoren.

Inderdaad vind ik ze ook ondermaats. Vrouwtje rijdt met Golf V 1.9D 95pk en de eerste keer dat ik rem plak ik bijna altijd met m'n gezicht tegen de voorruit ;-) Zo een verschil! Kan ook met de remdruk in de leidingen te maken hebben...?!

Re: Remmen zwaar onder de maat

Geplaatst: 14.06.2007 - 19:58
door @dreamer@
eXite schreef:
Ik weet niet wie van jullie dat ook wel eens heeft ondervonden, maar remmen met een S40 van 250km/h naar 80km/h (ivm plotseling inhalende vrachtwagens bijvoorbeeld) is een RAMP. Als je bij 160km/h bent beginnen de remmen te vibreren en vermindert de remkracht substantieel door oververhitting. (voor de duidelijkheid; dit gaat ook op bij remmen van 230km/h naar 80)
Ik weet niet op welke weg jij 250 rijdt, maar je mag toch maar echt 120.

Re: Remmen zwaar onder de maat

Geplaatst: 14.06.2007 - 20:17
door patrice
ik heb mijn testauto (namelijk een v50 my 2007 1.6 diesel) ook goed uitgetest, en ik moet toegeven dat ik op het eerste gezicht niks speciaal heb gemerkt aan die remmen, mijn vorige wagen was een celica 143 pk, en ik kan u wel laten weten dat de v50 zeker even goed afremde, maar bon ik zal dat later nog wel uittesten!
@dreamer@ schreef:
eXite schreef:
Ik weet niet wie van jullie dat ook wel eens heeft ondervonden, maar remmen met een S40 van 250km/h naar 80km/h (ivm plotseling inhalende vrachtwagens bijvoorbeeld) is een RAMP. Als je bij 160km/h bent beginnen de remmen te vibreren en vermindert de remkracht substantieel door oververhitting. (voor de duidelijkheid; dit gaat ook op bij remmen van 230km/h naar 80)
Ik weet niet op welke weg jij 250 rijdt, maar je mag toch maar echt 120.

Re: Remmen zwaar onder de maat

Geplaatst: 15.06.2007 - 10:40
door eXite
@dreamer@ schreef:
eXite schreef:
Ik weet niet wie van jullie dat ook wel eens heeft ondervonden, maar remmen met een S40 van 250km/h naar 80km/h (ivm plotseling inhalende vrachtwagens bijvoorbeeld) is een RAMP. Als je bij 160km/h bent beginnen de remmen te vibreren en vermindert de remkracht substantieel door oververhitting. (voor de duidelijkheid; dit gaat ook op bij remmen van 230km/h naar 80)
Ik weet niet op welke weg jij 250 rijdt, maar je mag toch maar echt 120.
In Nederland ja, maar in Duitsland word je met 250 nog vrolijk ingehaald door iemand die nog debieler is dan jijzelf.

Maar dat is allemaal ook helemaal niet relevant. Volvo biedt een auto met een constructiesnelheid van 240km/h, dan moet die auto ook van 240km/h naar 0 op een fatsoenlijke manier remmen.

Geplaatst: 15.06.2007 - 15:38
door lancer
Ik moet wel zeggen dat het remgedrag van exemplaat tot exemplaar wel verschilt. Ik rij in 2 verschillende S40's (beide MY07). Als ik van de een naar de ander overstap moet ik wel voorzichtig remmen. De een staat meteen stil, de ander moet je een behoorlijke trap geven.

Geplaatst: 15.06.2007 - 23:13
door BeePke
Was dacht ik ook een gelijkaardig probleem met oude S/V40's, weinig regelmaat en vooral de achterste remmen waren slecht afgesteld/af te stellen.

Geplaatst: 16.06.2007 - 01:25
door kennethbril
probeer de remoliegeleiders van heico sportiv. zetten niet uit, veel meer directe kracht en voor alle modellen .bij mij zitten ze goed maar andere klauwen gaat niet . zelfde probleem winterbanden voor ruimte + duur bij heico

remmen

Geplaatst: 16.06.2007 - 09:58
door suzuki
heb s40 summun van 06 2005
kmoe zegge mijn remmen zijn fantastisch
bij 120 bij 150 enz
remt zeeeer goed en direct

Geplaatst: 16.06.2007 - 10:42
door Bart Giesen
Domme vraag maybe...

Je hebt toch niet van die goedkope immitatierommel blokjes?!

Geplaatst: 18.06.2007 - 11:19
door BeePke
Johann schreef:17" is met deze schijven de minimale maat. Op de fot zie je de 17", Bebruik ook 18".

De kosten, met schijven etc. en een beetje korting was de set om en nabij de 1000 Euro. Moet er wel bij zeggen dat de 300 mm schijven voor het volle bedrag terug genomen zijn, dit omdat ze maar 1000 km voor de kiezen hadden gehad en de slijtage niet te meten was.
De klauwen kunnen via ruil systeem besteld worden.
Waar heb je dit laten doen Johann?