Pagina 1 van 2

Ruitenwisser voor koplamp inbouwen!

Geplaatst: 13.06.2007 - 19:56
door Jaco S
Is het moeilijk om ruiterwissen voor de koplampen in te bouwen??en heeft er ieman hier ervaring mee??

Geplaatst: 13.06.2007 - 22:32
door Kai
ik ben benieuwd ik zat er ook al aan te denken om ze erop te zetten. Wat moet een Volvo zonder koplamp ruitenwissertjes?

Geplaatst: 21.06.2007 - 08:06
door STS-135
Ik heb op mijn volvo geen ruitewissers maar wel de uitsparingen hiervoor in de bumper, heb er zelf ook aan zitten te denken, maar die unit erop zetten lijkt me niet zo´n uitdaging, zit alleen met de vraag hoe ik moet doorlinken naar mijn dashboard en of hier ook al een standaart optie ofzo verwerkt zit in mij dashboard of dat ze alleen constant meedraaien metn de gewone ruitenwissers.

Dus mensen schroom niet om uw kennis te delen :)

Groeten

Geplaatst: 21.06.2007 - 11:25
door rev
De draden zitten er normaal gezien al, kan zijn dat het bij het oud model niet is. De koplamp wissertjes draaien normaal gezien mee met de normale ruitenwissers als de schakelaar voor de lichten opstaat (dus als je de de groot lichten kunt vast opzetten) wil ze ook wel maar zo zijn er wel meerdere dingen die ik ook nog wil :P wil er miscchien iemand sponsoren :D

cheerz Rev

Geplaatst: 21.06.2007 - 16:30
door STS-135
Haha Rev als ik kon zou ik je sponsoren, maarja als ik kon had ik geen 440 en was ik waarschijnlijk niet op dit forum beland omdat ik toch alles door de garage liet doen ofzo :P

Maargoed bedankt voor je handige tip zeg!

Geplaatst: 21.06.2007 - 18:39
door V70ORD5
Waarom niet gelijk proberen een hoge druk reiniging in te bouwen. Als je toch bezig bent....
Minder bewegende delen en minder vandaal gevoelig en naar ik begrepen heb is het resultaat ook beter........

Geplaatst: 21.06.2007 - 20:59
door 440GL
Kérim schreef:Ik heb op mijn volvo geen ruitewissers maar wel de uitsparingen hiervoor in de bumper, heb er zelf ook aan zitten te denken, maar die unit erop zetten lijkt me niet zo´n uitdaging, zit alleen met de vraag hoe ik moet doorlinken naar mijn dashboard en of hier ook al een standaart optie ofzo verwerkt zit in mij dashboard of dat ze alleen constant meedraaien metn de gewone ruitenwissers.

Dus mensen schroom niet om uw kennis te delen :)

Groeten
jouw type 440 heeft nooit wissers gehad, maar wel hogedruk sproeikoppen op de bumper (die moeten in die gaten). die zijn wel zeldzaam, evenals de extra hogedrukpomp (heel duur nieuw) het t-stukje met veertjes erin en het extra grote sproeireservoir met montagemogelijk heid voor de hogedrukpomp. Eventueel past een reservoir van een oud type 480 ook, maar die heeft wel (veel) minder inhoud dan een specifiek 440/460 koplampsproeierreservoir. De sproeikoppenset voor de oude type is veel zeldzamer dan de koplampwissers van het nieuwere model, omdat op een aantal uitvoeringen koplampwissers standaard waren, en de sproeikoppen nooit. Ook heb je nog een extra tijdrelais nodig.

de wissers op het oude type zetten is eigenlijk onmogelijk (meer bedrading nodig plus geen ruimte voor de motortjes)
rev schreef:De draden zitten er normaal gezien al, kan zijn dat het bij het oud model niet is. De koplamp wissertjes draaien normaal gezien mee met de normale ruitenwissers als de schakelaar voor de lichten opstaat (dus als je de de groot lichten kunt vast opzetten) wil ze ook wel maar zo zijn er wel meerdere dingen die ik ook nog wil :P wil er miscchien iemand sponsoren :D

cheerz Rev
ze werken alleen wanneer je de ruitensproeier activeert en dan alleen nog met dim of grootlicht, het heeft niets te maken met de stand van de ruitenwisser bij een volvo (bij een heel oude saab wel, daar wissen ze nu en dan wanneer de ruitenwisser op de snelste stand staat)

koplampwissers zijn een manier om de koplampen lichtdoorlatend te houden op zweedse onverharde wasbord wegen. de motivatie is, wanneer het nodig is om ruiten te sproeien is het ook nodig om koplampen te sproeien. ze zijn gedurende een bepaalde periode volgens mij verplicht geweest op elke nieuw verkochte zweedse auto. (waarschijnlijk wel in meer scandinavische landen)

Geplaatst: 21.06.2007 - 21:04
door STS-135
Zozo dat is nog eens een antwoord zeg :)

Ik heb weer een hoop bijgeleerd over de basis en het was nog interresant ook!

Ik ga maar eens kijken of er nog spulletjes voor te vinden zijn en ben benieuwd of het nu echt zo daadwerkelijk veel scheelt, wat ik wel weet is dat ik vind dat de verspreiding van licht niet echt goed is bij de 440/460 (oude model,nieuwe weet ik zo niet)

Leek me dan ook een leuk projekt om te kijken of er een verschil te bemerken is en het is natuurlijk een mooie extra optie :)

Groeten en bedankt voor je antwoord.

Geplaatst: 21.06.2007 - 21:07
door STS-135
V70ORD5 schreef:Waarom niet gelijk proberen een hoge druk reiniging in te bouwen. Als je toch bezig bent....
Minder bewegende delen en minder vandaal gevoelig en naar ik begrepen heb is het resultaat ook beter........
Dat zal het wel gaan worden inderdaad, ik dacht dat het voor ruitewissers was maar zat er blijkbaar behoorlijk naast :)

Qua vandalisme woon ik gelukkig goed en heeft de auto zijn portie al gehad heb een hele dikke kras over bijna heel de lengte van de auto lopen :( zo heb ik hem gekocht.

Geplaatst: 21.06.2007 - 21:51
door Rob
ik ga dit topic even volgen. Ik heb mijn 440 uit 91 omgebouwd zodat hij er uiterlijk uitziet als een uit 95. Onder de koplampen zit ook de uitsparing voor de wissers, met aan de koplamp het nokje waar de wisser op rust. Ik ben al tevreden als de wissers zouden werken, maar dan zal ik ze toch eerst moeten vinden. De hoge druk reiniging lijkt me op het eerste gezicht wat te hoog gegrepen, maar wie weet.....

Geplaatst: 21.06.2007 - 22:30
door STS-135
Ben wel benieuwd naar foto's van je projectje zeg, klinkt vrij interresant.

Heb trouwens geen flauw idee of he te hoog gegrepen is, mijn instelling nu nog is dat als er al een uitsparing zit ik het zo moet kunnen aansluiten (mits ik aan de hoge druk reiniging weet te komen dan)

Geplaatst: 21.06.2007 - 23:18
door AndorabLe
koplampwissers plaatsen op een 440 phase 2 is niet zo heel veel werk als ik destijds heb gezien mij michel440sports (nu is dat michel740sports meen ik)

Geplaatst: 23.06.2007 - 17:04
door johanrobben
haha , interresant topic . weet iemand ook waar je nieuwe wissers kan halen . want die heb ik nie meer laat maar wat horen .

Geplaatst: 23.06.2007 - 17:22
door Rob
die wissers heb ik ook nog niet kunnen vinden!

Geplaatst: 24.06.2007 - 03:43
door Michel740Turbo
Ik heb ze van marktplaats gehaald.
Ik weet in rotterdam/capple ad ijssel een sloop waar een 460 staat met wissers, als ze er nog op zitten, Populier heet hij.

Het is niet zo moeilijk om het in te bouwen. Je moet alleen wel even je koplampen ver wijderen de rest wijst voor zich. alles is voor bewerkt en de stekker zit er al (alleen modellen na'93).
je moet alleen even de slangen voor het sproei gedeelte even regelen als ze er niet bij zitten. En koop een nieuw T stukje met drukveertje tussen de koplampen ivm vaak verstopt. En kijk of je stekkers niet groen uitgeslagen zijn of erger weg gerot dan is afknippen of vervangen de beste optie.
Nieuwe wissertje zijn wel erg prijzig :roll:
440GL schreef:koplampwissers zijn een manier om de koplampen lichtdoorlatend te houden op zweedse onverharde wasbord wegen. de motivatie is, wanneer het nodig is om ruiten te sproeien is het ook nodig om koplampen te sproeien.
Nou niet alleen onverhard. In de winter is het zelfz zo erg met pekel dat alles vast koekt aan je koplampen dat je dank zijn mijn koplampen stuk.
Er vervolgens 2mm pekel afschaapt. Ik kan het weten vandaar dat ik er na ook gelijk een paar aangeschaft heb op de 440, nu nog op de 745 :razz:

Geplaatst: 29.06.2007 - 23:36
door mightyspawn
Ik heb laatst een setje gekregen. Compleet, behalve de slangen e.d. Die voor een paar euro bij Volvo gehaald.

Maar kreeg het niet passend. Je moet beide koplampen uitbouwen. Onder de koplampen zit een beugel. Daar die motoren opgeschroeft. Toen wilde ik die plastic kap die onder de koplamp zit weer terug plaatsen. Maar die kreeg die kap niet op zijn plaats door die uitstekende koplampwisser stang die in de verkeerde hoek stond. Aan dat metaalwerk is ook niet veel te hameren of wat dan ook. Is behoorlijk stug. Heb het maar opgegeven en weer dr af gehaald.

Ga het binnenkort nog eens proberen, heb namelijk nu een nieuwer type 460. modeljaar 95 ipv 94.

Geplaatst: 29.06.2007 - 23:50
door Kai
mightyspawn schreef:Ik heb laatst een setje gekregen. Compleet, behalve de slangen e.d. Die voor een paar euro bij Volvo gehaald.

Maar kreeg het niet passend. Je moet beide koplampen uitbouwen. Onder de koplampen zit een beugel. Daar die motoren opgeschroeft. Toen wilde ik die plastic kap die onder de koplamp zit weer terug plaatsen. Maar die kreeg die kap niet op zijn plaats door die uitstekende koplampwisser stang die in de verkeerde hoek stond. Aan dat metaalwerk is ook niet veel te hameren of wat dan ook. Is behoorlijk stug. Heb het maar opgegeven en weer dr af gehaald.

Ga het binnenkort nog eens proberen, heb namelijk nu een nieuwer type 460. modeljaar 95 ipv 94.
Als je het nog een sopgeeft wil ik het setje wel van je overnemen, Het lastigste aan het inbouwen van de koplampsproeiers is volgens mij het vinden van koplampsproeiers :roll:

Geplaatst: 29.06.2007 - 23:55
door mightyspawn
Je mag wel helpen inbouwen. Als beloning mag je het setje even vasthouden en aaien :P

Geplaatst: 01.08.2007 - 22:30
door sok460
Heb vandaag mijn setje koplampwissers binnen gekregen, ziet er idd niet al te moeilijk uit, alhoewel... mijn twee linkerhanden zullen me wel weer in de steek laten, ben benieuwd hoe ik het er af breng, tips nog steeds welkom!!
weet er overigens iemand of je nog ergens nieuwe wisserbladen kan krijgen voor die dingen?? die van mij lijken hun beste tijd wel gehad te hebben..

Geplaatst: 01.08.2007 - 23:58
door rev
Denk wel dat je die kan krijgen in elke auto zaak, vandaag de dag worden er toch ook nog auto's verkocht met koplampwissers voor xenon is dit verplicht dus moet je ze nog kunnen krijgen

cheerz Jan