Pagina 1 van 1
automaat met een schok.
Geplaatst: 13.06.2007 - 22:09
door stampertje
ik heb zin's kort een volvo 440 automaat 1.8 1 uit 96 maar hij schokt als ik weg rij. als ik een 60 a 80 km rij en ik geef flink gas dan slipt de koppeling.mijn vraag is is het makkelijk te vervangen (de koppelingsplaat)en hoe zit dat .please help ik heb hem net een week.
frank
Geplaatst: 14.06.2007 - 13:21
door avdlee
Welkom op het forum :hello2:
Oliepeil van je versnellingsbak al gecontroleerd?
Dit moet je overigens doen met draaiende motor, auto in P.
Bij het slippen, schiet dan ineens je toerental omhoog?
Dan zit het slippen waarschijnlijk in je versnellingsbak, heb ik bij de mijne ook gehad. Is te repareren, maar gaat veel geld kosten. Heb er zelf mee 'leren' rijden.
Succes!
Geplaatst: 14.06.2007 - 22:48
door arjen-440
een 1.8 is met cvt bak...
dus ik denk niet dat je koppeling slipt is gewoon een beetje een maffe bak....
tenminste dat is mijn ervaring.
En dat schokken even je olie peil na kijken.
evetueel laten flushen en olie verversen.
Geplaatst: 20.12.2007 - 13:31
door Gustaf Larson
DAT is nou een variomatic, de koppeling slipt niet, dat is de kickdown. Vol in de toeren (5000) en dat houdt de cvt vol tot je het gas weer minderd.
Geweldig toch? Best NL uitvinding ooit!
De 440 heeft in tegenstelling tot de 66 en 340 geen koppelingsplaten maar een hydraulische koppeling.
Schokken; oliepeil of vacuumslang met een lek. eventueel de stappenmotor die schommeling in het toerental veroorzaakt en dit speelt door in de bak.
Geplaatst: 22.01.2008 - 20:17
door Gijsiejjj
hoi,
ik heb ook een 1996 1.8i automatic. maar in het volvo 440 onderhoudsboekje kan ik niks vinden over de variomatic, en wat is stand L? groet Gijs
Geplaatst: 22.01.2008 - 20:44
door rdk_nl
Gijsiejjj schreef:hoi,
ik heb ook een 1996 1.8i automatic. maar in het volvo 440 onderhoudsboekje kan ik niks vinden over de variomatic, en wat is stand L? groet Gijs
Bij een 440 met een CVT automaat bak hoort er een extra CVT-boekje bijgeleverd te zijn. Deze heeft een zwart/witte kaft. Staat werkelijk alles in wat je behoord te weten over deze automaat-bak.
L staat dus voor Low gearing (denk ik dat de L betekend); in ieder geval is het voor betere trekkracht.
Geplaatst: 23.01.2008 - 13:11
door 440s
L is de versnelling die je gebruikt bij afdalingen in de bergen. Om met een cvt toch af te kunnen remmen op de motor. Je mag niet sneller dan 60 in de L.
Heet ook wel stadsversnelling omdat dat makkelijker zou rijden, maar ik ken niemand die hem daarvoor gebruikt. In de file kun je er ook soms 'normaal' mee inhouden ipv. steeds te moeten remmen.
Geplaatst: 23.01.2008 - 13:20
door rdk_nl
440s schreef:L is de versnelling die je gebruikt bij afdalingen in de bergen. Om met een cvt toch af te kunnen remmen op de motor. Je mag niet sneller dan 60 in de L.
Bovenstaande lijkt me onjuist; als ik mij goed herinner uit de CVT-handleiding; is de L echt om te "trekken" en kun je zowel in de
L als
D de topsnelheid halen van de auto (in geval van een 1.8i CVT is dat 175KM/U). Ik ga het vanmiddag om 1630 uitzoeken in de CVT handleiding want dan heb ik die ter beschikking.
Geplaatst: 23.01.2008 - 13:26
door 440s
rdk_nl schreef:440s schreef:L is de versnelling die je gebruikt bij afdalingen in de bergen. Om met een cvt toch af te kunnen remmen op de motor. Je mag niet sneller dan 60 in de L.
Bovenstaande lijkt me onjuist; als ik mij goed herinner uit de CVT-handleiding; is de L echt om te "trekken" en kun je zowel in de
L als
D de topsnelheid halen van de auto (in geval van een 1.8i CVT is dat 175KM/U). Ik ga het vanmiddag om 1630 uitzoeken in de CVT handleiding want dan heb ik die ter beschikking.
Echt, heb er zelf een. Voor zwaar optrekken zal het ook wel werken, omdat je dan vast in een lage 'versnelling' staat. Maar primaire functie is toch dat je hem gebruikt waar je normaal terugschakelt bij een lange steile afdaling (anders zou je km's lang op je remmen moeten blijven staan)
Geplaatst: 23.01.2008 - 14:17
door rdk_nl
440s schreef:rdk_nl schreef:440s schreef:L is de versnelling die je gebruikt bij afdalingen in de bergen. Om met een cvt toch af te kunnen remmen op de motor. Je mag niet sneller dan 60 in de L.
Bovenstaande lijkt me onjuist; als ik mij goed herinner uit de CVT-handleiding; is de L echt om te "trekken" en kun je zowel in de
L als
D de topsnelheid halen van de auto (in geval van een 1.8i CVT is dat 175KM/U). Ik ga het vanmiddag om 1630 uitzoeken in de CVT handleiding want dan heb ik die ter beschikking.
Echt, heb er zelf een. Voor zwaar optrekken zal het ook wel werken, omdat je dan vast in een lage 'versnelling' staat. Maar primaire functie is toch dat je hem gebruikt waar je normaal terugschakelt bij een lange steile afdaling (anders zou je km's lang op je remmen moeten blijven staan)
Kijk eens

zo leren we van elkaar. Ik zal vanavond even proberen wat scans/foto's van het CVT boekje te maken; wellicht kan ik jullie er mee helpen.
Geplaatst: 23.01.2008 - 15:17
door 440s
Graag, want dat heb ik niet.
Geplaatst: 23.01.2008 - 17:34
door rdk_nl
Even geen tijd om scans te maken; ik doe dat wel een keertje op het gemak zodat het meteen netjes is.
Uit de handleiding:
L Low
De transmissie behoudt (of kiest) een lage overbrengingsverhouding. L kan gebruikt worden voor rijden in de bergen, een "sportief" rijgedrag en voor extra afremmen op de motor. De toerentallen zullen minder variƫren tijdens gas geven en terugnemen.
De topsnelheid kan zowel in D als in L bereikt worden. Schakelen tussen D en L kan bij elke snelheid.
Een eindje verder:
Afremmen op de motor
Omdat de transmissie zo lang mogelijk in zijn overdrive wil blijven (comfort en laag brandstofverbruik) is het effect van afremmen op de motor beduidend lager dan bij een gewone automaat. Zet de keuzenhendel in de stand "L" voor meer afremmen op de motor.