Pagina 1 van 2
volvo V50 2.0D als caravantrekker
Geplaatst: 14.06.2007 - 10:24
door Voolvo
Nu mijn sleurhutjes uit de winterstalling gehaald kan worden voor de zomertrip heb ik een vraag.
Dit jaar zal mijn "nieuwe" Volvo V50 2.0D als trekker dienen.
Wie heeft ervaring met de V50 2.0D als caravantrekker? Ik kom uit een 165 PK turbo benzine motor koppel 270nm.
Ik hoop vele positieve reacties te krijgen.
Geplaatst: 14.06.2007 - 10:39
door Firechief
De V50 heeft iets minder PK's maar meer koppel, en ik dacht dat het net het koppel is dat belangrijk is bij het trekken. Dus zou het geen probleem mogen zijn.
V50: 136PK - 320Nm bij 2000 RPM
Firechief
Geplaatst: 14.06.2007 - 10:52
door V480-S60
@Voolvo,
Welkom op dit forum. Stel je even voor in het daarvoor bestemde topic. Zou wel heel aardig zijn.
Nu antwoord op je vraag.
Qua topsnelheid legt je nieuwe V50 het af tegen je oude benzine stoker.
Verder trekt deze auto met gemak een caravan. Zelfs het maximale gewicht.
Je komt zeer goed mee met het verkeer.
De V50 2.0D is niet voor niets caravantrekker van het jaar geweest in zijn klasse!
En Firechief, koppel is goed om van start te gaan en is makkelijk in de bergen. Verder heeft het weinig in te brengen. Als het eenmaal rolt dan rolt het. Vermogen is belangrijk voor topsnelheid.
kijk voor een uitgebreide verhandeling en trekkracht berekening van de Volvo V50 2.0D op
www.caravantrekker.nl.
Voor caravaninformatie: kijk op
www.caravan-forum.nl
Geplaatst: 14.06.2007 - 13:40
door Voolvo
en heeft iemand ervaring met een Volvo V50 2.0D en caravan in de bergen?
Geplaatst: 14.06.2007 - 14:41
door V480-S60
Voolvo schreef:en heeft iemand ervaring met een Volvo V50 2.0D en caravan in de bergen?
Nee, niet met de V50 2.0D. Daar heb ik alleen een stuk in Nederland mee gereden.
Wel met mijn V40 1.9D 115 pk.
Deze wagen was minder gemotoriseerd dan de 2.0D V50. Deze kon makkelijk met een caravan van 1000 kg in de bergen uit de voeten.
Wat voor caravan heb je eigenlijk? Laat de combinatie eens uitrekenen door caravantrekker. Dat geeft een zeer goede indicatie.
En ik heb het al vaker gezegd. Die 2.0D kan echt meer dan een ieder denkt.
En de V50 is over het algemeen een goede caravantrekker. (op de 2.0 benzine na)
Geplaatst: 14.06.2007 - 15:02
door Voolvo
het gaat hier om een caravan met een leeggewicht van 1050kg beladen rond de 1250 kg.
Waarom ik deze vraag stel is het volgende.
Las op mijn review op autoweek.nl een review over een s40/v50 2.0D en daarin stond dat de auto zichzelf begrensd wanneer die teveel gaat verbruiken. Kortom die persoon kon met zijn combinatie niet harder dan 60 km/u de berg op. Nu reed ik met mijn vorige combinatie 100 km/u met cruise control vluitend omhoog ( ook op steile beklimmingen )
Geplaatst: 14.06.2007 - 15:24
door Peter
http://www.caravantrekker.nl/basisberek ... apport.php
Ben zelf in het bezit van een 2.4i en heb er een caravan van beladen 1350 kg achter. Ik neem de bergen inderdaad fluitend. 110 op de Franse autosnelweg is voor hem geen enkel probleem. Rij zelfs regelmatig in de vijfde versnelling.
Geplaatst: 14.06.2007 - 20:30
door sanco
Voolvo schreef:Las op mijn review op autoweek.nl een review over een s40/v50 2.0D en daarin stond dat de auto zichzelf begrensd wanneer die teveel gaat verbruiken. )
Ik kan me dat bijna niet voorstellen. Ik denk dan toch eerder aan andere randverschijnselen zoals software, EGR, vervuilde filters, iets met de verstuivers of de brandstofpomp, slechte branstof etc etc. Als je vol op het gas staat moet de motor gewoon zijn maximale vermogen leveren. Natuurlijk moet het wel in een passende versnelling, want hoewel koppel te over, werkt dat natuurlijk niet bij te lage toeren en de 6 bak D heeft nu eenmaal een vrij lange eindoverbrenging (dus relatief minder geschikt voor dit soort werk)
Zonder caravan is het echt genieten van de power. De bekende alpencols zijn dan geen enkel probleem. (alhoewel ik nog steeds niet snap hoe die Franse localen hun Clio's ook met een "1,4 tje" bij de berg opjagen ondanks sneeuw en andere ellende....)
Geplaatst: 15.06.2007 - 08:14
door V480-S60
Ik ga volledig met Sanco mee.
Bij dat verhaal in de review van Autoweek is meer aan de hand.
Als mijn vorige combinatie het al aankon dan kan de 2.0D het al helemaal aan. Dus ook fluitend 100 km/h omhoog op "steile" autoweghellingen. (Bijvoorbeeld Luik.)
Geplaatst: 15.06.2007 - 12:47
door roever
Ik denk inderdaad dat je je geen zorgen hoeft te maken dat je V50 onder gaat doen voor een Megané / Laguna turbo (tenminste daar ga ik even vanuit, zijn geloof ik de enige auto's waarin een 165 pk / 270nm turbo geleverd is). Over het algemeen zal een diesel zijn vermogen veel geleidelijker laten vrijkomen dan een (turbo)benzinemotor, waardoor het slepen van een caravan soepeler verloopt....
Geplaatst: 30.07.2007 - 22:05
door brokkaar
Ik ben net terug uit frankrijk met een 1200 kg wegende caravan achter me.
Op de heenweg met koel weer geen enkel probleem op welke helling dan ook. Rustig 120 km/h cruisen (rechte weg). Maar de terugweg was een ander verhaal: Temp was ruim 36 graden en een flinke heuvel op zag je de koelwatertemp oplopen en daarop gaat de airco automatisch uit en valt een deel vermogen weg. Als de auto weer op de juiste temperatuur is fluit je overal overheen.
Mijn collega heeft hetzelfde met een XC70 D5. Is bekend probleem bij Volvo. Iets te kleine koelfan.
Niks aan te doen, gewoon airco uit ramen open en gas geven.
Geplaatst: 30.07.2007 - 22:07
door Paul
Wat een apart verhaal joh, komt dat doordat je er iets achter hangt?
Geplaatst: 31.07.2007 - 08:04
door brokkaar
Wat denk je wat de auto moet doen om 1200kg naar boven te sleuren?
En vergeet al helemaal niet de luchtweerstand
Geplaatst: 31.07.2007 - 08:19
door Pritchard
Oplossing: huur een hotelkamer voor 2 weken

V50 T5
Geplaatst: 01.08.2007 - 20:29
door V50T5 Kinetic
Een goed alternatief is misschien wel een T5.
Toevallig staat die van mij te koop...
http://www.volvo-plaza.nl/component/opt ... Itemid,32/
Misschien mag dat niet mijn auto hier promoten, maar probeer het toch maar...
M.v.g.
Rob Geenen
Geplaatst: 22.07.2008 - 19:56
door Gummie
Net terug uit Italie (Gardameer) met onze V50 en onze tot 1500kg te :beladen Knaus caravan... via de St.Gotthardtunnel.
Na een Toyota D4D, onze eerste Volvo met onze 4e caravan sinds 1990.
Afstand zomervakantie 2008: 1120kmr dus dat viel mee deze keer.
Gemiddelde snelheid (incl pauzes en tankstops) op heen en terugreis ca. 85kmr/uur.
Ervaringen:
Zeer tevreden over stabiliteit van deze auto..(sportonderstel / 17")
In 4e versnelling bij ca.2600tpm reden wij ongeveer 85-90kmr/uur
In 4e versnelling bij ca.3000tpm reden wij ongeveer 100kmr/uur
In 5e versnelling lukte op (enigzins)vlakke weg ook wel..met een snelheid iets boven 100kmr/uur...(4e versnelling rijdt wel zuiniger en makkelijk op cruiscontrol)
Temperaturen bleven ook op lange hellingen constant / wel een auto met gezonde dorst als er het e.a gevraagd wordt... gem 1:9/1:11,...
(1:3 bij alles uit de kast...)
En sterk...Bij vol beladen caravan 1500kg in 4e versnelling bij 80-85kmr/uur plank gas geven, resulteerde in 120kmr/uur na 25 tot 30mtr.. dat is gemakkelijk maar ook oppassen want het gaat snel wat te hard..(hoera vd stabiliteit)
Geen hinder van rijwind langs vrachtwagencombinaties ed (voel je niet..)
Ook lange autobahnhellingen waren tot op zekere hoogte goed in 4e versnelling te nemen..
Verrassing 2008:
In een lekker warme tunnel (35 graden) van 9 kmr lengte met tevens een pittige beklimming viel bij enig schokken het vermogen gedeeltelijk weg ( 3500tpm in 4) waarna ook in 3 bij voldoende toeren de koek op was..
Let wel, de snelheid zakte iets terug en bleef daarna met bij 70kmr constant...
(Temp OK , ademnood ? opschonen roetfilter ?)* efin, daarna ging de vlam weer in de pijp en was alle kracht weer paraat...
Wie het weet mag het zeggen.... :?: (uit laten lezen ?)
Al met al deze V50 ed II is geslaagd en mag door naar de volgende ronde..Wij zijn best tevreden !
Geplaatst: 22.07.2008 - 20:18
door menjo
Gummie schreef:
En sterk...Bij vol beladen caravan 1500kg in 4e versnelling bij 80-85kmr/uur plank gas geven, resulteerde in 120kmr/uur na 25 tot 30mtr.. dat is gemakkelijk maar ook oppassen want het gaat snel wat te hard..(hoera vd stabiliteit)
Wow dat is wel heel hard, ik denk dat je er minstens een factor 10 naast zit met je waarneming

Geplaatst: 23.07.2008 - 00:43
door Gummie
Ja.. ik bedoelde natuurlijk de afstand van resp. achter.naast en uiteindelijk voor de ingehaalde vrachtautocombinatie... dan is enkel ruim nemen van de lengte van de vrachtauto wat kort door de bocht vrees ik...
Zelfs als de afstand van de gehele procedure 75mtr zou zijn , is de mogelijkheid om vlot vanuit kruissnelheid (85/90kmr/uur) in te halen om uiteindelijk weer in te voegen met 120kmr uur iets waar ik persoonlijk toch "voorzichtig" van wordt.. Het blijft immers een auto met caravan..
Dynamisch is de afgelegde afstand natuurlijk vele malen groter....
Geplaatst: 25.07.2008 - 18:53
door Lampie
Gummie,
Heb je niveauregeling? Sta namelijk op het punt om, net als op de foto een dissel fietsenrek te monteren. Wat gebruik je voor kogeldruk?
Ik heb ook nog twee kids op de achterbank en in de achterbak de voortent + stokken.
Ik heb geen niveauregeling en wil 'm niet te ver door laten zakken...

Geplaatst: 25.07.2008 - 19:33
door Franswa
Heb een 2.0 benzine en ben met een caravan van 1300 kg tot in de Pyreneeen geweest. Gaat goed alleen moet je hem wel af en toe op hellingen laten werken, dus als het noodzakelijk is gewoon naar zijn drie.
Ik rij ook met twee fietsen op de dissel en zit daarmee aan de max. kogeldruk van 75 kg, hij zakt wel iets in zijn veren maar niet hinderlijk.