Pagina 1 van 1

Specificatieverschillen R modellen tov T5 ?

Geplaatst: 15.06.2007 - 02:46
door crackedtooth
Iemand die de specificaties van de systemen kent?
Maw: welke onderdelen worden grotendeels gedeeld en welke zijn meer gemodificeerd of zwaarder uitgevoerd, voor de R versie?
Koeling, turbo, remmen, aandrijfas etc....

(los van achterwielaandrijving)

Geplaatst: 15.06.2007 - 10:39
door v700r
Ze zijn niet allemaal even sympathiek maar stel je vragen hier nog een keer.
www.volvo850forum.nl

Geplaatst: 15.06.2007 - 13:43
door edraket
Welke modeljaar praat je over? De nieuwe R-types zijn behoorlijk anders dan de T5 modellen. Bij de classic is het voornamelijk cosmetisch en de aankleding, maar ook weer afhankelijk van het modeljaar. Iets meer info dus.

Geplaatst: 15.06.2007 - 14:15
door crackedtooth
edraket schreef:Welke modeljaar praat je over? De nieuwe R-types zijn behoorlijk anders dan de T5 modellen. Bij de classic is het voornamelijk cosmetisch en de aankleding, maar ook weer afhankelijk van het modeljaar. Iets meer info dus.
Rijd zelf een 2002 T5

dat zou je dus vergelijken dan met een 2003 R (gezien aantal jaar even geen R in program)
of kan je dan beter 2003+ T5 met 2003+ R vergelijken?
Zou beide wel interessant vinden om te horen

De pre 2000 modellen is het dus vnl cosmetisch?

Geplaatst: 15.06.2007 - 15:21
door edraket
Kijk even op autoweek.nl. Daar worden de meeste verschillen wel genoemd. Het wordt een behoorlijke waslijst anders!

De latere R-modellen zijn inderdaad behoorlijk anders dan de T5's. Motor, onderstel, remmen, stoelen, tellers, kleuren en ben vast wel het een en ander vergeten.

Geplaatst: 15.06.2007 - 15:33
door crackedtooth
edraket schreef:Kijk even op autoweek.nl. Daar worden de meeste verschillen wel genoemd. Het wordt een behoorlijke waslijst anders!

De latere R-modellen zijn inderdaad behoorlijk anders dan de T5's. Motor, onderstel, remmen, stoelen, tellers, kleuren en ben vast wel het een en ander vergeten.
bedoelde vooral technische toleranties
ie verschil remvermogen
verschil wat versnellingsbak probleemloos aankan etc
verschil in de turbo;s, groter?..of alleen meer druk?

dat soort dingen

Geplaatst: 15.06.2007 - 15:40
door menjo
Totaal andere turbo iig.

Geplaatst: 15.06.2007 - 16:56
door edraket
Remmen zijn compleet anders. Op de S60R zit een soort van big brake set. Het zijn volgens mij 4 zuiger remklauwen van iets van 320 mm schijven, terwijl de T5 het moet doen met slechts één zuiger en schijven van 305 mm. Turbo is ook anders. De R heeft een KKK turbo, de T5 een Mitsubishi.

Geplaatst: 15.06.2007 - 17:06
door NOS
De cilinderinhoud is anders en de IC ook.

Geplaatst: 15.06.2007 - 17:26
door crackedtooth
edraket schreef:Remmen zijn compleet anders. Op de S60R zit een soort van big brake set. Het zijn volgens mij 4 zuiger remklauwen van iets van 320 mm schijven, terwijl de T5 het moet doen met slechts één zuiger en schijven van 305 mm. Turbo is ook anders. De R heeft een KKK turbo, de T5 een Mitsubishi.
de remmen is misschien dan wel de moeite waard om eens naar te kijken
moet aan andere kant ook weer niet te abrupt aangrijpen

Geplaatst: 15.06.2007 - 17:32
door Aantje
De V70 T5 is een 2.3T terwijl de V70R een 2.5T is met 2 intercoolers. Daarnaast de ophanging (four-c) welke ingesteld kan worden op 3 standen.
Remmen zijn van Bremo, 4 zuigers in iedere remklauw. En daarbij de aandrijflijn, ook achterwielaandrijving.

Geplaatst: 15.06.2007 - 17:52
door bart simpson
Een T5 heeft geen (nooit) AWD, een R wel, een T5 heeft een 5 bak, een R (vanaf 2003) een 6 bak, maar een R AWD weegt iets van 100kg's meer, dus qua kg/pk verhouding is het dus best spannend...

Geplaatst: 16.06.2007 - 00:30
door Ludo
edraket schreef: Op de S60R zit een soort van big brake set. Het zijn volgens mij 4 zuiger remklauwen ...
ik ben er niet zeker van Ed, maar volgens mij geen 4 zuigers.
waarom plaatsen ze anders dan de Porsche remmen?.

als je ziet dat een ouwe 7/900 al een dubbele zuiger had, vind ik het maar een serieuze achteruitgang wat betreft de remmen, op de latere modellen met een enkele zuiger. :roll:

Geplaatst: 16.06.2007 - 00:40
door Ludo
Ludo schreef:
edraket schreef: Op de S60R zit een soort van big brake set. Het zijn volgens mij 4 zuiger remklauwen ...
ik ben er niet zeker van Ed, maar volgens mij geen 4 zuigers.
waarom plaatsen ze anders dan de Porsche remmen?.
mm even gegoogeld.
dus toch een Brembo four piston brake caliper.

Geplaatst: 18.06.2007 - 13:32
door wimwerf
De R model heeft een beschermplaat in de oliecarter zitten...zodat bij heftig bochtiggedrag de motor niet zonder olie zit...heeft het T-5 model niet..

Geplaatst: 25.06.2007 - 17:34
door Auk
Nu weten we eigenlijk nog steeds niet meer! :P

Autoweek moet je overigens niet geloven, die geeft vaak verkeerde waardes aan! Denk bijvoorbeeld aan pk's/kw's/compressieverh. en dergelijke... die kloppen vaak niet op Autoweek.nl

Ik denk dat je voor de echte gegevens en verschillen langs de Volvo dealer moet gaan om een specs lijst aan te vragen. Er zijn overigens ook boeiende boekjes over de T5 en R modellen had ik gezien. Daarin staat precies beschreven hoe en wat! ( wellicht een vraagbaak? Kun je vaak ook tot op t detail lezen/zien wat de verschillen zijn )

Geplaatst: 19.07.2007 - 12:01
door Johann
Let wel even op welke modellen je naast elkaar zet.

De 2003+ R heeft als basis de 2.5T motor welke als eerste in de S60 AWD leverbaar was.

Deze motor heeft variabele inlaat en uitlaat nokkenassen plus een tal van modificaties t.o.v. de oudere motoren. Ook de slag is 93.2 mm ipv 90 mm.

De krukas van deze motor is gebleven maar de drijfstangen en zuigers zijn aangepast voor de R motor.

De 2400CC T5 van 2005+ heeft nu ook dezelfde motor als basis. In wezen is dit een R motor maar heeft een kleinere 81 mm boring ipv 83 mm voor de R.
De turbo's zijn gelijk van de 2003 R en de 2005 T5, beide KKK-K24.

De verdere verschillen zitten in uitrusting, AWD gemis voor de T5 en de mindere remmen op de T5.

Geplaatst: 24.07.2007 - 15:28
door xc90t6
De R is Totaal anders als de T5. De T5 is gewoon een auto met veel pk's. R is meer een race (sport) auto.