2.4 diesel - D5 , vraag aan alle dieselrijders S60-S80-V70
Geplaatst: 15.06.2007 - 22:55
Beste volvo-diesel rijders
ik heb toevallig gezien bij mijn D5 motor met echte 65000km dat bij een warme stationaire draaiende motor er rookvorming is wanneer je de oliepijlstok eruit haalt.
ik heb dit 3 maand geleden ook gedaan bij een collega die ook met een D5 reed met 120000km op de teller (2,5 jaar oud), idem dito,zelfs nog meer rookvorming.
Wanneer het toerental wordt opgedreven ,vermindert de rookvorming.
kunnen jullie de oliepijlstok-proef ook eens checken bij warme motor?
Met 25 jaar diesel-rij-ervaring stoort mij dit, het geeft een visuele indruk dat er compressieverlies is, Motor loopt en trekt als een zonnetje,op het eerste gezicht niks aan de hand.
Mijn collega kwam begin deze week met het droevige nieuws dat zijn motor de geest had gegeven(geen compressie meer op een cylinder), wat dus een verklaring zou kunnen zijn,omdat de verbrandingsgassen dan langs de zuigerveren in het oliecarter en bijgevolg langs de oliepijlstok verdwijnen.
luchtdruk voel je niet , enkel rookvorming...
ofwel is het bij volvo slechte carterventilatie bij deze diesel ofwel is het een sletig blokje
graag feedback !
Groeten vanuit belgie !
VikingJohn
ik heb toevallig gezien bij mijn D5 motor met echte 65000km dat bij een warme stationaire draaiende motor er rookvorming is wanneer je de oliepijlstok eruit haalt.
ik heb dit 3 maand geleden ook gedaan bij een collega die ook met een D5 reed met 120000km op de teller (2,5 jaar oud), idem dito,zelfs nog meer rookvorming.
Wanneer het toerental wordt opgedreven ,vermindert de rookvorming.
kunnen jullie de oliepijlstok-proef ook eens checken bij warme motor?
Met 25 jaar diesel-rij-ervaring stoort mij dit, het geeft een visuele indruk dat er compressieverlies is, Motor loopt en trekt als een zonnetje,op het eerste gezicht niks aan de hand.
Mijn collega kwam begin deze week met het droevige nieuws dat zijn motor de geest had gegeven(geen compressie meer op een cylinder), wat dus een verklaring zou kunnen zijn,omdat de verbrandingsgassen dan langs de zuigerveren in het oliecarter en bijgevolg langs de oliepijlstok verdwijnen.
luchtdruk voel je niet , enkel rookvorming...
ofwel is het bij volvo slechte carterventilatie bij deze diesel ofwel is het een sletig blokje
graag feedback !
Groeten vanuit belgie !
VikingJohn