Pagina 1 van 2

145 Opknapper

Geplaatst: 19.06.2007 - 19:58
door boarderbas
Hallo allemaal,

Vandaag wezen kijken naar een 145. Bodem was snoeihard, 2 bescheiden plekjes aan de dorpels en de bekende roest voor de achterwielen.

Verder wat plamuurbare onschoonheden, de punt van de neus bovenop zat een gat tgv een euro in en op 4 plekken was een hoek van een ruit aan het bloemkolen.

Op gas, origineel, 1972 en liep prima.

helaas dachten wij voor we gingen kijken dat er nergens iets doorgeroest was, tenminste, zo had de verkoper het doen overkomen.

Nou is de hamvraag, waar moet je op rekenen om de plekjes bij te laten werken en de auto over te laten spuiten? Het mag geen uitgebreide restauratie worden, daar hebben we het geld niet voor, maar gewoon weer even netjes voor de komende jaren zeg maar.

Heeft iemand daar een idee van?

Ik denk dat alleen in 1 dorpel er een stukje in gelast moet worden en dat de achterspatborden (deels) vernieuwd moeten worden. De onderkant kan na een inspectie zo in de tectyl oid. De rest is of dichtlassen of plamuren. (4 plekjes bij de ruit en het gat voorop).

MvG

Bas

Geplaatst: 19.06.2007 - 21:12
door blastaway
Let op. Druk maar eens goed op de plekken om te zien hoe ver het is doorgeroest. Grote kans dat het niet bij een plekje blijft.
Voor het bijwerlken van kleine plekjesroets moet je al veel schuren en lassen. Ik heb aardig wat plaatwerk gerestaureerd en weet het ondehand wel.

Let goed op met roest onderop. Je kunt me altijd vragen.

Geplaatst: 19.06.2007 - 21:35
door boarderbas
Bedankt voor je reactie blastaway.

Gelukkig ben ik niet nieuw in roestige volvo's. Heb al 2 p1800's door mn handen gehad en 2 DS-en.

Het was echt wel redelijk lokaal. Heb ook eventueel wel een prima voordelige lasser.

De dakrails verdienen ook wat aandacht bedenk ik me....

Het is zeker geen rotte bak. Zitten 4 harde deuren in en de achterklep was ook nog goed hard.

Ik probeer alleen even ordegrootheden te schatten. Als er voor 1500 euro aan las en spuitwerk, bij een goede beun weer een carosserie staat die 5-6 jaar goed is is het wat mij betreft prima, maar heb geen idee of dat haalbaar is....

Geplaatst: 19.06.2007 - 21:39
door blastaway
Denk dat je voor fat geld wel een aardig stuk komt. Moet kunnen zeg ik!

Geplaatst: 19.06.2007 - 21:41
door boarderbas
Is ben nog in omderhandeling, maar wat moet een 145 op gas met een harde onderkant en APK opbrengen? Dan weet ik een beetje of ik een goede deal maak!

Bas

Geplaatst: 19.06.2007 - 22:26
door boarderbas
Ik heb haar net gekocht voor 1100 euro.

bedankt voor de hulp.

Waar haal ik het beste/voordeligste plaatwerk?

Bas

Geplaatst: 19.06.2007 - 22:38
door blastaway
Super!!!!! Proficiat

Ik haalde plaatwerk ter reparatie gewoon bij de plaatselijke automaterialenzaak. Kreeg er ook korting.

Geplaatst: 19.06.2007 - 22:43
door arnoud
Veel plezier gewenst met je aankoop! Mogen wij meegenieten met een foto? :)


Mijn schoonouders hebben een 10 jaar geleden een amerikaanse import 145 gekocht omdat ze graag in een oude Volvo wilden rijden. Het ding is toen naar gas omgebouwd en daarna hebben ze een paar jaar in de garage gestaan. Zelf konden ze er eigenlijk niets meer aan doen dan de benzine en gas bijvullen en de garage/ANWB bellen... Dat is geen handige start voor als je een oldtimer wilt rijden kwamen zij achter... Jammer genoeg hebben ze 't ding laten verpieteren en is ie een paar jaar later verkocht omdat de draagbalken doorgerot waren ondertussen (de auto stond als hij niet bij de garage stond 24/7 buiten)...

Om je plezier niet te bederven: ze rijden nu in een Mazda hahaha :)

Geplaatst: 20.06.2007 - 07:51
door v700r
Bas jongen ik hoop niet dat ik je plezier bederf maar het valt altijd tegen.

Geplaatst: 20.06.2007 - 08:59
door V480-S60
Bas,
Elders staat wel waar je ergens plaatwerk kunt krijgen.

Sluit je ook eens aan bij de V44 vereniging. Die heeft nu ook de 140 series toegelaten. En het magazijn zal dus ook 140 plaatwerk hebben.

Succes.

Geplaatst: 20.06.2007 - 16:30
door Peter Timmer
Goed plaatwerk voor een heel redelijke prijs:

http://euro-autoparts.com

Geplaatst: 21.06.2007 - 10:36
door boarderbas
Dank jullie wel voor de reacties.

@v700r: Gelukkig heb ik eerder met het bijltje gehakt en is enige tegenslag al ingecalculeerd. De auto ondergaat nog even een zeer scure check voordat we m afreken en meenemen.

Heb alle bekende plekken even betikt om een eventueel dichtgeplamuurde bak uit te sluiten en plaatwerkdikte te controleren, dus ik ben er best wel zeker van dat de carosserie wel te redden is.

Ba

Geplaatst: 21.06.2007 - 10:48
door pimsam
Bas,

Ik denk ook dat het tegen gaat vallen. Lassen is het probleem niet maar als er gelast moet worden aan zichtbare delen zal er ook iets strak gemaakt moeten worden. Dat is een vak op zich al kun je het met veeeeel geduld ook zelf. Ik zou het laten doen want je besteed er toch veel geld aan. Een "golfbaan" als resultaat is niet echt bevredigend.
Spuiten alleen al kost je minstens 1000 euro (bij een "mannetje"), laat staan de kosten voor goede plamuur, primers ed.

Ik heb zelf jaren aan een 164 gewerkt die ook op de bekende plekken rot was. Ik adviseer je om geschroefde delen die niet meer goed zijn (veel deuken of doorgeroest) gewoon te vervangen door NOS of goede gebruikte. Kijk uit voor imitatie want de passing is vaak slecht. De kosten van het strak maken wegen vaak niet op tegen de kosten van nieuwe.
Ik koop liever een keiharde auto met kapotte motor / bak / interieur etc. Dat is met wat geduld en zoeken (ebay, marktplaats, specialisten etc) voor een redelijk bedrag gewoon te vervangen.
Veel succes,
Ook Bas

Geplaatst: 21.06.2007 - 10:58
door boarderbas
Heeej....

Een duidelijke toonverandering ineens....

Een beetje vervelend om te horen nu we net besloten hadden hem te kopen.

Nogmaals. De carosserie is zeker niet ROT. Echt plekjes, en dan boedoel ik ook echt plekjes en niet alleen wat je kan zien.

Zoals ik al probeerde uit te leggen heb ik al eens meer een auto gerestaureerd en weed ik dus wel dat een auto strakgemaakt moet worden als je m last. Dat vindt ik een beetje spuit 11.

Inderdaad zal ik een groot gedeelte van het plamuurwerk zelf doen. maar gelukkig is alles, op de spatborden (dus niet wielkasten) na erg lokaal en hoef je niet door alle stappen heeb die je met maken als iets gedeukt is of verlast.

Op 100 meter afstand van mij staat een kippenschuur met erg veel oude volvo's met de bijbehorende werkplaats. Daar loopt een lasser rond die eerder voor een zeer vriendelijk bedrag heeft gelast en ook de spuiter zullen zij me wel kunnen aandragen.

Als iemand denkt dat (zonder tegenslagen) zoiets echt niet voor onder de 1500 euro te doen is hoor ik het graag.

Bas

Geplaatst: 21.06.2007 - 12:50
door pimsam
[quote]Zoals ik al probeerde uit te leggen heb ik al eens meer een auto gerestaureerd en weed ik dus wel dat een auto strakgemaakt moet worden als je m last. Dat vindt ik een beetje spuit 11. [/quote]

Veel mensen denken juist dat het lassen duur is, daarna een beetje plamuur en verf erop en klaar. Dat kan natuurlijk ook, alleen is het resultaat dan vaak bedroevend.

Mijn 164 was in 1999 klaar. Het strakmaken (excl. lassen) kostte toen +/- 4000 gulden ("mannetje" incl materiaal) en het spuiten iets van 1000 gulden (ander "mannetje incl materiaal"). De auto stond er superstrak bij. Kan natuurlijk ook voor iets minder met goed resultaat.

Met foto's kun je natuurlijk het een en ander verduidelijken betreffende de ernst van de roest. Maar in 99 van de 100 restauratie gevallen zijn bij plekjes diepere lagen ook slecht:
de wielranden achter, de binnenspatborden ook slecht,
is de dorpel bij de C-stijl (3 lagen plaatwerk) slecht,
zijn de reservewielbakken rot,
ophangpunten schokbrekers achter slecht,
spatborden bij de A stijl en koplampen,
de paravent (incl sponning onder de ruit) en
bij de Estate de achterklep.

Dus plaats maar wat detailfoto's, dan is er iets beter te beoordelen. En probeer een magneetje om plamuurlagen op te sporen. Werkt heel goed.

Geplaatst: 21.06.2007 - 13:09
door boarderbas
Met foto's kun je natuurlijk het een en ander verduidelijken betreffende de ernst van de roest. Maar in 99 van de 100 restauratie gevallen zijn bij plekjes diepere lagen ook slecht:
de wielranden achter, de binnenspatborden ook slecht,
Binnenspatborden zijn 100% origineel en hard
is de dorpel bij de C-stijl (3 lagen plaatwerk) slecht,
Dorpel is onder de achterdeur, dus niet bij de stijl een beetje roestiger dan gewenst. stukje buitenplaatwerk van 10 x 30 cm moet er ingelast worden.
zijn de reservewielbakken rot,
Die zijn bikkelhard, op een beetje bladerroest op het felsnaadje na, maar dat is behoorlijk normaal.
ophangpunten schokbrekers achter slecht,
Kan geen roest ontdekken daar
spatborden bij de A stijl en koplampen,
de paravent (incl sponning onder de ruit) en
bij de Estate de achterklep.
Allen in de hoeken van de voorruit, spijlen zelf en spartborden zijn gaaf.

De auto is 100% origineel. Er is op 1 duidelijk plekje na niet aan verlast of geplamuurd. Nooit overgespoten.

Ik wou dat ik foto's had. Ik ga mwoensdag halen met een volvo specialist aan mijn zijde.

Bas

Geplaatst: 21.06.2007 - 14:31
door arnoud
Veel plezier met de auto in ieder geval, en klus-ze! :)

Geplaatst: 09.07.2007 - 11:43
door mhjvs
Hey Bas,
Succes met je project en gewoon stapje voor stapje restaureren.

Geplaatst: 09.07.2007 - 14:53
door boarderbas
Nou, die volvo is er toch niet gekomen. Bij de tweede inspectie bleek er toch wel hee;l wat meer mis dan voorgehouden. De motorruimte bleek uitgefikt en het interieur verschimmeld. Was met 2 minuten weer weg!

Daarna ben ik nog 2x de dupe geworden van plamuurhandelaren.

Waarom laten mensen je toch het halve land doorrijzen terwijl je duidelijk hebt gemaakt dat je verstand van auto's hebt en geen rotte plamuurbak zoekt? Ik kan er met de pet niet bij, zonde van hun en mijn tijd.

Echt zonde dat dit soort mooie auto's overal in de handen vallen van mensen die met een halfords spuitbus en een paar kilo plamuur nog even 2 jaar belastingvrij rijden uit zo'n kar willen persen in plaats van de auto weer voor 15 jaar netjes maken...

Geplaatst: 11.07.2007 - 11:42
door mhjvs
Hey Bas,

Zijn de teleurstellende motorruimte en interieur je tijdens je eerste bezoek dan niet opgevallen?
In ieder geval heel veel succes met het zoeken van een echte 145.