Pagina 1 van 1
Roest 440
Geplaatst: 19.06.2007 - 22:26
door corkoster
Hallo,
Al enige tijd heeft mijn 440 uit 1994 (phase 2) last van de welbekende roest bij de achterspatborden; vooral Linksachter. Gisteren nog gekeken en als ik even flink kracht ga zetten zal ik zeker 10 cm van het binnen'gevouwen' stuk weg kunnen drukken. Dit is gerekend vanaf de side skirts (plastic kappen). Naar boven toe is er ook wel roest, maar niet zo erg dat je het metaal wegdrukt en een gat achterlaat.
Verder is er ook nog roest onderaan de deuren (alleen de binnenkant).
Graag wil ik dit aanpakken, maar niet laten lassen gezien de hoge kosten.
Het GAT
Voor het gat van ca. 10x2 cm wil ik zelf gaan plamuren. Na even googlen kwam ik de volgende aanpak tegen;
http://www.ruwebit.net/article/44
De overige plekken bij het spatbord
Schuren, Primer,lak en dan blanke lak
De roest onder de deuren
Ook hier; schuren, Primer,lak en dan blanke lak
==>Kan iemand mij vertellen of dit de juiste aanpak is?
(Primer, blanke lak en lak in kleur (Pacific blue metallic Volvo-kleurcode 325) heb ik allemaal in lakstift versie. Spuitbus was bij betreffende autozaak niet in deze kleur te krijgen.)
Elke tip is welkom!
Geplaatst: 19.06.2007 - 22:45
door AndorabLe
beste methode is kaal maken, van roest ontdoen, een nieuw stuk erin (laten) lassen, in de primer zetten, spuiten.
Bedenk wel dat het een dragend deel van de auto is. Dus met plamuur het gat dichtmaken is naar ijn mening niet echt een verstandige optie. De constructie van je auto kan nooit zo stevig worden als met nieuw metaal erin.
Andere vraag. Hoe lang wil je nog met je auto kunnen doen? Tel dan even wat het nu prutsen en afkeur kost, of wat nu goed doen kost en nog enkele jaren langer plezier hebben van je auto
Geplaatst: 19.06.2007 - 23:22
door ferdy
ik zou het niet laten lassen is die auto toch niet waard. Gewoon lekker schuren en glasvezelplamuur.
Geplaatst: 19.06.2007 - 23:24
door gertsan
Ik heb ook een 460 van 1994 gehad. Het nergers roest behalve door schade van anderen waar onder inbraakschade en even met inparkeren langs je auto schuren. Maar achter spatborden waren geen probleem. dus nee ik heb geen ervaring maar succes er mee.
Geplaatst: 20.06.2007 - 08:56
door corkoster
Hallo,
Bedankt voor jullie reacties!
Als antwoord op de vraag van Anorable; ik wil er nog zo'n 3 jaar mee rijden.
Bij hoeveel plamuur of gaten in de achterspatborden (het kom nog niet door het metaal wat evenwijdig met de rijrichting van de auto is) wordt hij dan afgekeurd?
Kun je nog een redelijk resultaat krijgen als je een lakstift gebruikt in plaats van een spuitbus?
Thanks!
Geplaatst: 20.06.2007 - 21:54
door AndorabLe
Als er nog geen gaten zijn gevallen in het metaal mag je vlug preventie gaan plegen zonder dat het erg duur is.
Een paar jaar terug heb ik bij mijn 440 ook het een en ander aan laswerk laten doen. Ik was daar toen ongeveer 600 euro voor kwijt. En dan was het slechte metaal eruit geslepen, en was er uit nieuw plaatmateriaal een compleet nieuw stuk ingezet, en de boel was netjes geschuurd, geprimerd, en in de originele kleur gespoten. (En zelf helemaal niets aan gedaan. Alles is toen dus gedaan voor me.)
Geplaatst: 20.06.2007 - 21:55
door laheije
Bedenk wel dat het een dragend deel van de auto is.
Sinds wanneer is een spatbordrand een dragend gedeelte?
Geplaatst: 20.06.2007 - 22:10
door AndorabLe
laheije schreef:Bedenk wel dat het een dragend deel van de auto is.
Sinds wanneer is een spatbordrand een dragend gedeelte?
Als dat het begint bij de afdekkappen van de kokerbalk, is je kokerbalk zeer hoogstwaarschijnlijk ook aangetast. En dat is iig wel een dragend deel.
(En het zou me niet verbazen dat het roestduiveltje daar ook al heeft toegeslagen.)
Kosten versus baten
Geplaatst: 19.07.2007 - 10:10
door gnd
De vraag is :"Wat wil je uitgeven? Hoe lang wil je er mee blijven rijden"
Op de 440 van mijn liefhebbende echtgenote zat schade.
Er was een trampoline tegen aangewaaid.
Deuken en diepe krassen op de beide linker deuren en het voorspatbord.
Dit hebben we laten repareren op kosten van de verzekering van de eigenaar van de trampoline. (~€ 1800,-- schade, net niet total loss.)
Omdat die toch bij de schadeherstel stond, vroeg ik wat het repareren van de achterspatborden ging kosten.
"€ 400,-- per kant"
:oops:
Na een korte onderhandeling deden ze het voor €300,-- per stuk.
Dus voor € 600,-- extra zien de achterspatborden er weer strak uit en kan m'n schat nog een paar jaar doorrijden met de 440.
Cheers,
GND
Geplaatst: 19.07.2007 - 22:24
door Caerbannog
De tip is nu dus; laat een trampoline er tegenaan waaien?
trampoline ?
Geplaatst: 20.07.2007 - 15:33
door gnd
Caerbannog schreef:De tip is nu dus; laat een trampoline er tegenaan waaien?
Dat hangt van je dagwaarde af.....
:roll:
Cheers,
GND