Pagina 1 van 2

Deurvergrendelaars gevaarlijk?!

Geplaatst: 20.06.2007 - 16:45
door V70ORD5
Zie dit bericht...

http://www.hetnet.nl/web/show/id=184504 ... rlijk.html

Hoe zit het met de isolatie bij de volvo?







mods edit
titel aangepast: ?!

Geplaatst: 20.06.2007 - 16:47
door gertsan
Ik doe het eigenlijk alleen in de stad. Daar stelen ze als de raven. Maar goed dat je ons daar even op attendeert.

Geplaatst: 20.06.2007 - 17:29
door Ben
Hoe het met de isolatie zit weet ik niet.
Ik heb net wel even de werking geprobeerd. Nee, ik heb de auto niet eerst in het kanaal gereden!
Als je de deuren met de centrale vergendeling sluit kun je ze niet van buiten openen maar wel van binnen. Alle deuren dus.
Het voelt aan als een mechanische opener dus ik verwacht geen electrische problemen. Als iemand ze onder water wil testen........

Geplaatst: 20.06.2007 - 20:21
door gertsan
Was ik nog niet van plan. Is dat niet een mooie vraag aan Volvo?

Geplaatst: 20.06.2007 - 20:26
door eXite
Ben schreef:Hoe het met de isolatie zit weet ik niet.
Ik heb net wel even de werking geprobeerd. Nee, ik heb de auto niet eerst in het kanaal gereden!
Als je de deuren met de centrale vergendeling sluit kun je ze niet van buiten openen maar wel van binnen. Alle deuren dus.
Het voelt aan als een mechanische opener dus ik verwacht geen electrische problemen. Als iemand ze onder water wil testen........
Als je het zou willen proberen dan moet je eens iemand de accu polen laten losmaken terwijl je in een afgesloten auto zit. Krijg je hem nog open? Dan is het fail-safe, anders niet.

Ik weet toevallig dat je een BMW niet van binnen open krijgt als de accu leeg is. (gewoon echt niet, levensgevaarlijk dus)

Geplaatst: 20.06.2007 - 21:56
door Gast
Deurvergrendelaars gevaarlijk?!

Ik denk dat de woordkeuze niet helemaal gelukkig is gekozen, tenminste als ik de antwoorden lees.

Het gaat hier volgens mij, niet om het systeem wat automatisch de deuren op slot doet als je weg rijdt/stil staat (om carjacking enz te voorkomen).

Het gaat hier om "kortsluiting"????
Na het te water raken ontstaat er "kortsluiting" (ook niet helemaal juist gekozen) waardoor deuren niet meer open gaan en ramen niet naar beneden.
En dat is wel heel vervelend, want het water komt wel naar binnen.

Ik meende dat in dat onderzoek ook werd aangegeven dat Volvo hier geen last van zou hebben. Dus wel.
Kan de data niet meer reproduceren, maar er zijn ook 2 gevallen (waarvan ik weet) dat ook een Volvo niet meer open ging.

Nog vervelender, een lifehammer helpt niet met die gelaagde ramen van Volvo.

Geplaatst: 20.06.2007 - 22:15
door Oceanracer
In een auto die vol met water staat, kun je niet eens fatsoenlijk hameren. En als je hamert als je nog geen water in de auto hebt, maar wel al onder de waterspiegel zit met je wagen, zit je daarna onder de glasscherven, omdat met grof geweld het water naar binnen dendert. Blijf dan maar eens bij je positieven en zwem dan rustig je wagen uit. Ik geef het je te doen.

Daarom heb ik ook die automatische deurvergrendeling niet ingeschakeld. Vind het een enge gedachte. De handmatige bediening heb ik slechts zelden gebruikt, maar die gebruik ik ook alleen waar nodig. Die vergeet ik dan ook niet weer uit te schakelen.

Geplaatst: 20.06.2007 - 22:39
door lancer
Ik ben het met Ben eens. Zonder stroom gaat de deur gewoon open (wel 2x trekken). Het wordt een ander verhaal als door een kortsluiting de safelock geactiveerd wordt

Geplaatst: 20.06.2007 - 22:57
door nmklop
We kunnen redelijk gerust zijn:

De Dekra, het Duitse TNO, heeft de betrokken Volkswagen Golf onder de loep genomen. Conclusie: door gebrekkige isolatie van het kastje dat de centrale vergrendeling regelt, kunnen elektrische deuren en ramen potdicht slaan als onder water kortsluiting ontstaat.

Dat geldt volgens de onderzoekers voor alle automerken, behalve Volvo en Mercedes-Benz.

Geplaatst: 20.06.2007 - 23:08
door gertsan
Nooit van Dekra gehoort, ik werk bij TNO. De duitse tegenhanger is Fraunhofer institut. Maar het zal wel zo zijn :-)

Geplaatst: 20.06.2007 - 23:37
door V70R-obert
Ik sprak vorige week een brandweerman over dit onderwerp. Zijn advies is om altijd een life-hammer in de auto te hebben. Alle auto's worden getest op werking ramen en deuren na contact met water. Wat ze niet testen is de impact en schade alvorens een auto te water gaat. Daarbij merkte hij op dat kansen op overleving niet heel groot zijn. Wanneer de neus als eerst het water raakt remt de auto af alsof je tegen een muur rijdt. Veel slachtoffers zijn bewusteloos alvorens ze verdrinken. Paniek en desorientatie zijn je grootste vijand wanneer je niet bewusteloos bent. De meeste mensen die het wel overleven hebben dit aan omstanders te danken.

off topic:

Hij waarschuwde ook voor kleine auto's (lees 2e auto's). Ze zijn van alle veiligheid voorzien behalve de 'kracht' om een klap te absorberen. Hij komt regelmatig slachtoffers tegen die met gordel en al op straat liggen. Gordelpunten breken af omdat de auto niet in staat is de krachten op te vangen. Metname oudere Fiat's, Seat's, Twingo, Ka en overigen in deze klasse waarvan het ontwerp jaren geleden de tekentafel verliet zijn ronduit gevaarlijk.

Om goed af te sluiten loopt het ook vaak erg goed af door geluk.

Geplaatst: 21.06.2007 - 00:00
door Gast
V70R-obert schreef:Veel slachtoffers zijn bewusteloos alvorens ze verdrinken.
Uit onderzoek is gebleken dat deze stelling niet juist is.
Dit geldt in 99% van de gevallen voor niet gordel dragers.

V70R-obert schreef:Paniek en desorientatie zijn je grootste vijand wanneer je niet bewusteloos bent. De meeste mensen die het wel overleven hebben dit aan omstanders te danken.
Ja, dan is oefenen een optie.
Ik heb het een keer gedaan (zwembad incl. duikers) het is een beangstigende ervaring, zeker de 2e keer met een zwarte duikersbril.
Na de 3e keer op de kop had ik het wel gehad.

V70R-obert schreef:Hij komt regelmatig slachtoffers tegen die met gordel en al op straat liggen. Gordelpunten breken af omdat de auto niet in staat is de krachten op te vangen. Metname oudere Fiat's, Seat's, Twingo, Ka en overigen in deze klasse waarvan het ontwerp jaren geleden de tekentafel verliet zijn ronduit gevaarlijk.
Is een leuk verhaal op verjaardagvisite maar stoelt zeker niet op waarheid.
Als men al met stoel op straat ligt, ligt de auto ook in diverse stukken om het slachtoffer heen, nadat deze bijvoorbeeld om een boom is geslagen.
Weet alleen van een gordel die achter uit een Fiat Panda was gebroken na een ongeval, maarja die was daar dan ook stokverrot.

Geplaatst: 21.06.2007 - 00:09
door Gast
Oceanracer schreef:In een auto die vol met water staat, kun je niet eens fatsoenlijk hameren. En als je hamert als je nog geen water in de auto hebt, maar wel al onder de waterspiegel zit met je wagen, zit je daarna onder de glasscherven, omdat met grof geweld het water naar binnen dendert. Blijf dan maar eens bij je positieven en zwem dan rustig je wagen uit. Ik geef het je te doen.
Volvo ramen (S60, V70, S80 de rest ook?) van gelaagd glas dus hoezo scherven.
Een barst bedoel je............ :wink:

nmklop schreef:We kunnen redelijk gerust zijn:

Dat geldt volgens de onderzoekers voor alle automerken, behalve Volvo en Mercedes-Benz.
NIET DUS
Lees mijn verhaal hierboven nog maar eens. Ook Volvo kent het probleem.

Geplaatst: 21.06.2007 - 00:36
door VolvoXC70
:-#

Geplaatst: 21.06.2007 - 12:40
door V70ORD5
VolvoXC70 schreef:Als het water tot halverwege de auto staat (buitenzijde) krijg je je deur toch niet open...
Dan maar het raampje naar beneden draaien.... oeps shit.... ook electrisch......

Geplaatst: 21.06.2007 - 12:52
door eXite
Tja, ik heb een lifehammer in het dashboardkastje liggen, denk dat ik er zelf nog wel levend uit kom. Ik maak me meer zorgen om mijn inzittenden, die zijn zich namelijk vooraf nergens van bewust en die 'overkomt' het ineens out of the blue. Wat moet je dan doen, je eigen raam inhameren en de rest zoekt het lekker uit?

Geplaatst: 21.06.2007 - 14:49
door V70ORD5
@exite

Tja...wat moet je doen?
Zo wie zo kom je volgens mij niet zomaar in het water terecht. Er gaat iets aan voraf. Een botsing, een klapband, in slaap gevallen. Het komt altijd onverwacht of je nu achter het stuur zit of niet.
En als het gebeurt is het maar de vraag of je bij kennis bent of niet.
Persoonlijk heb ik niet veel vertrouwen in de lifehammer. Veel te licht. En echt hameren kan je er niet mee. Het is echt zo een hamertje-tik ding. Had de scherpe punt nu aan de kopse kant gezeten, dan kan je er veel meer kracht mee zetten. Meer als een soort priem die je, als bestuurder, in je linker hand houdt. Dan kan je kracht zetten, anders niet.
Ook wordt er gezegd dat je je voeten tegen de voorruit moet zetten en deze er dan zo uit kan drukken??? Maar dan moet de auto wel al helemaal vol water staan. En natuurlijk hopen dat de wagen niet op de kop ligt, anders ben je echt je orientatie wel kwijt.
Ik weet het ook niet. Gelukkig heb ik er geen ervaring mee en hoop het ook niet te krijgen.

Geplaatst: 21.06.2007 - 16:56
door Gast
eXite schreef:Tja, ik heb een lifehammer in het dashboardkastje liggen, denk dat ik er zelf nog wel levend uit kom. Ik maak me meer zorgen om mijn inzittenden, die zijn zich namelijk vooraf nergens van bewust en die 'overkomt' het ineens out of the blue. Wat moet je dan doen, je eigen raam inhameren en de rest zoekt het lekker uit?
Nu vraag ik je niet om het uit te testen. :P
Maar gaat jouw raam wel stuk met een lifehammer?
Bij Volvo zijn toch de voorruit en de zijruiten voorzien van gelaagd glas?

Als je een ruitje wil intikken (als je bijvoorbeeld meerijdt in een ander merk), dan in één van de hoeken van de ruit. :wink:
Minste vering, ofwel grootste spanning, dan is een redelijk tik voldoende.

Geplaatst: 21.06.2007 - 18:14
door arnoud
AlexV70 schreef:Maar gaat jouw raam wel stuk met een lifehammer?
Bij Volvo zijn toch de voorruit en de zijruiten voorzien van gelaagd glas?
Volgens de discussie die een maandje geleden is gevoerd hier waren toch maar weinig Volvo ruiten gelaagd?

Als je te water komt kun je maar gewoon het beste er van hopen denk ik...

Geplaatst: 21.06.2007 - 18:30
door Ramon&Ramon
Kom op Hoog Cathrijne kijken,daar leer je pas hoe een Volvo snel opengaat!
:)