Pagina 1 van 1
Problemen na vervangen bougies
Geplaatst: 20.06.2007 - 22:44
door Florisdehaan
Beste leden,
Gisteren heb ik mijn bougies vervangen, sindsdien hoor ik knallen uit mijn uitlaat en halverwege de uitlaat komen. Ook lijkt de motor soms tikken de genereren. Ik denk dat dit laatste pingelen/detoneren is (ik weet niet exact wat het verschil is). De geluiden die uit de uitlaat komen staan het meest op de voorgrond en zijn het meest frequent aanwezig.
Alleen bij een laag toerental zijn de problemen aanwezig. Als ik de choke niet gebruik voor het stoplicht is het niet te doen. Hoog toerental geeft geen problemen.
Vandaag heb ik mijn oude bougies er weer in gestopt en dit verhelpt het probleem grotendeels. De nieuwe bougies vertoonden na 40 km al enige donkere klodderige aanslag. Mijn oude bougies hadden echter een wit/grijze homogeen laagje aanslag dat overal even mooi wit/grijs was.
Vragen:
1. Wat kan een verklaring zijn dat mijn oude bougies dit probleem niet vertonen?
2. Is het waarschijnlijk dat het mengsel te rijk is. En zo ja, wat kan daar aan gedaan worden?
3. Wat is precies het verschil tussen pingelen en detoneren?
Alvast dank voor jullie antwoorden!
Groeten Floris
Geplaatst: 20.06.2007 - 23:02
door gertsan
Ik weet van vroeger dat de ene bougie niet de andere is. Dus heb je waarschijnlijk toch de verkeerde bougies. Wellicht zullen de nieuwe niet goed ontsteken --> dikke zwarte en natte aanslag (slechte of geen ontsteking) ipv witte aanslag (duidt meestal op goede verbranding. zie je ook in je uitlaat na lange ritten. Omdat zo nu en dan de benzine niet ontsteekt in de cylinder doet hij dat in de uitlaat als nog. Ik weet niet precies het verschil maar een detonatie is een supersone (sneller dan geluid) verbranding en geeft dus een enorme knal (net als bij een explosie van munitie) pingelen is geluiden maken omdat hijn niet goed getimed staat.
Staan de afstanden van de contacten goed. Als hij te ver staat of te dichtbij heb je ook al problemen. Met voelermaatje (ik geloof dat dat zo heet) instellen volgens de gegevens.
Geplaatst: 21.06.2007 - 00:10
door STS-135
Ik denk niet dat het iets te maken heeft met je mengsel, denk eerder dat je de verkeerde bougies hebt.
Dus mijn vraag is wat had je en wat heb je, de witte aanslag goed btw.
Groeten

Geplaatst: 21.06.2007 - 17:31
door Ron440Fleet
draai de oude eens terug en kijk of het weg is ?
Geplaatst: 21.06.2007 - 22:51
door Fat Rat
Volgens startpost verhelpt dat het probleem (bijna) helemaal.
Waarschijnlijk dus verkeerde bougies, of heb je weer zelfde merk/type als eerst? en is de electrode afstelling goed?
Geplaatst: 21.06.2007 - 23:19
door Ramon&Ramon
Er moeten bougies in met een lange electrode,bij een verkeerd type bougie brandt er een gat in je zuiger!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Monteer de orginele van Volvo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Geplaatst: 22.06.2007 - 00:01
door arjen-440
bier over je toetsenbord gegeaan en nu blijft je uitroepteken hangen?
Geplaatst: 22.06.2007 - 08:02
door gertsan
arjen-440 schreef:bier over je toetsenbord gegeaan en nu blijft je uitroepteken hangen?
Moet je met wijn doen en een labtop....einde oefening

Geplaatst: 22.06.2007 - 16:02
door glitz
Doet je "P" het dan niet meer gertsan??

Geplaatst: 22.06.2007 - 18:31
door sjoerdb
ff bij het topic blijven en niet op elkaar gaan zitten katten, idd minder uitroeptekens en kijk eens naar een oplossing.
Geplaatst: 22.06.2007 - 18:33
door Ramon&Ramon
Wat een gezemel om een paar uitroeptekentjes,maar ja,je moet wat doen om aandacht te trekken!
Geplaatst: 22.06.2007 - 19:49
door Frumpy
sjoerdb schreef:ff bij het topic blijven en niet op elkaar gaan zitten katten, idd minder uitroeptekens en kijk eens naar een oplossing.
De oplossing is al meerdere malen genoemd, of niet???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Geplaatst: 22.06.2007 - 23:31
door Ramon&Ramon
De oplossing van het bougie probleem of dat van de uitroeptekens?
Geplaatst: 22.06.2007 - 23:49
door Michel740Turbo
Zal ik het nog een keer zeggen dan...
De bougies zijn in de verkeerde warmte graad!!!!! Waarschijnlijk wel voor een volvo400/renault blok maar niet jouw blok.
Ga naar een goede auto-onderdelen zaak of naar de dealer. In beide gevallen betaal je ong 20 euro voor 4 bougies. (meld je motor code er bij)
Laat als je zelf geen voelermaat hebt de electrode op 0.8mm zeten
Dat waren de antwoorden op vraag 1 en 2
Antwoord op vraag 3
detoneren en pungelen betekenen het zelfde als in zelfontbranding. Ontstaat door een slechte ontsteking of verkeerde benzine (geld voor hoge compressie motoren)
@Ramon&Ramon: als het goed is check je atijd of het schroefdraad en electrode lengte overeen komen alvorens monteren van de nieuwe

Geplaatst: 23.06.2007 - 09:53
door Ramon&Ramon
Ik denk niet dat je het zelf helemaal begrijpt vriend
Het gaat om de midden electrode die bij de orginele Volvo bougies afwijkt van de reguliere bougies die je bij de vakhandel koopt.
En je hoeft mij na 26 jaar Volvo ervaring niet uit te leggen wat pingelen is!
Trouwens,over pingelen heb ik niet gesproken,alleen gewaarschuwd voor het monteren van het juiste type.
Geplaatst: 23.06.2007 - 11:18
door Michel740Turbo
Ramon&Ramon schreef:Trouwens,over pingelen heb ik niet gesproken, alleen gewaarschuwd voor het monteren van het juiste type.
Blijkbaar gaat lezen ook niet zo goed.
Ik beantwoord dus Floris zijn vragen dus ook de pingel vraag.
Buiten dat heb ik al enige ervaring op mogen doen bij renault en heb ik ook al weer 10 jaar kennis van het vak!!!!!! (al ben ik momenteel dan wel vrachtwagen-chauffeur, heb ik ooit zelfs bij de wegenwacht m ogen werken)
Geplaatst: 23.06.2007 - 11:19
door Renkel
Ik lees dit draadje natuurlijk even mee, dit linkje is voor een ieder wel interessant ik vond het verhelderend>>
Pingelen-Detoneren-Bougies
En laten we over spelfouten of leestekens geen heisa maken.
Geplaatst: 07.07.2007 - 09:42
door Maurits440
Dit heb ik ook nog eens gehad met m'n 340.. Toen had ik de bougiekabels niet aangesloten zoals het hoorde.. Ook dat maakt volgens mij uit dus schrijf op en markeer de kabels om dit te voorkomen!