Pagina 1 van 2

Katalysator

Geplaatst: 21.06.2007 - 20:52
door seb8iaan
Ik weet dat er voor oude auto's (voor '92) geen verplichting van een katalysator is.
Als deze kapot is, kan ik hier dus gewoon een stuk pijp tussen zetten.
Ben ik nog gebonden aan bepaalde eisen? En welke veranderingen kan in verwachten? (zoals harde geluid uit de uitlaat, motor reactie ed)

Geplaatst: 22.06.2007 - 07:27
door V480-S60
Indien op het kentekenbewijs deel 1(a) van de auto U9 staat dan is de katalysator verplicht. Dit wordt gecontroleerd bij de APK.

Staat dit er niet in, en is je auto van voor 1992, dan kan je de katalysator verwijderen.
Je zult geen harder motorgeluid uit de uitlaat kunnen verwachten (de kat is geen demper). Mogelijk wel een andere motorrespons.

Geplaatst: 22.06.2007 - 11:25
door avdlee
Website EPS:
Algemeen gesteld is de kat bij benzine en lpg wagens NIET VERPLICHT tot het eind van 1992. Wèl is het zo dat een auto met U-9 aanduiding op het kenteken STATIONAIR een koolmonoxide percentage beneden een half procent moet hebben. Een viergastest is niet nodig! Bij de wagens met een K-6 aanduiding ligt de verplichting voor het CO pecentage beneden de 1.5procent, wat in de praktijk vrij goed te realiseren is. Om beneden een half procent CO te komen is met lpg als brandstof in het algemeen geen probleem. Op benzine is dit lage percentage vaak wat moeilijker te bereiken.
Waarschijnlijk zal je motor wel wat soepeler gaan lopen en ook je turbo zal iets sneller opspoolen omdat de motor beter kan 'ademen'.
Maar verwacht hier geen grote performanceverbeteringen van.
Bij sommige auto's hoor je de turbo ook wat meer fluiten, weet alleen niet of dat ook bij de volvo's zo is.

Dus let er op dat de uitstoot van de auto zonder katalysator niet te hoog wordt.
Dit in het kader van de keuring en natuurlijk het milieu!

Geplaatst: 22.06.2007 - 11:46
door seb8iaan
bedankt voor de toelichting :)

Geplaatst: 16.08.2007 - 12:39
door Geert85
en anders las je gewoon een pijp in de katalisator. het lijkt dan nog of je een kat hebt maar eigenlijk is het een pijp.
Zo is die van mij ook al eens goedgekeurd.

Geplaatst: 16.08.2007 - 15:44
door avdlee
Tot bij de volgende keuring je uitstoot te hoog is.
Kun je een nieuwe katalysator gaan halen.

Geplaatst: 21.11.2008 - 19:06
door Kerel480
Als je een stuk pijp ipv je kat hebt is je Lambda sonde dan nog wel nodig of koppel je die gewoon los...


Mvg Kerel480

Geplaatst: 21.11.2008 - 20:58
door Iroll
Als je een stuk pijp ipv je kat hebt is je Lambda sonde dan nog wel nodig of koppel je die gewoon los...
Jazeker wel is de Lambda nodig. Anders haal je de co norm nooit en zal je auto ook erg beroerd gaan lopen. De ECU heeft de info van de Lambda nodig om het juiste brandstof/luchtmengsel te bepalen. Als je de kat weghaald (en de Lambda zit in de kat) dan moet je dus in de downpijp vlak voor waar eerst de kat zat een gat boren en een lambda adaptor daar inlassen. Die adaptor is een soort van moer met het juiste schroefdraad voor de Lambda. Bij de 2.0ltr zit de Lambda voor de kat in de downpijp, bij de andere modellen zit hij in de kat.

Geplaatst: 22.11.2008 - 17:25
door Kerel480
... zonder sonde gaat ie ook meer brandstof gebruiken?? toch...
" " is de emissie hoger...
" " heb je gemiddeld 8pk meer vermogen
" " kom je niet meer door de APK
" " gaat ie onregelmatiger lopen

Sommige liefhebbers hebben er een pijp in gelast maar volgens mij word de sonde dan overbrugd.
Ik neem aan dat je dan een stuk pijp in de kat schuift en deze dan vast last maar dan zit de sonde in een loze ruimte te meten...

Als ik nou de adapter uit m'n oude kat haal en in de kat-vervanger las is het probleem met de ECU opgelost volgens mij..

De kat-vervanger wordt gewoon een stuk steigerpijp denk ik. Gat boren en adapter er inlassen klaar...

En dan doe ik voor de volgende APK de orriginele kat er weer tussen zetten..

Geplaatst: 22.11.2008 - 18:44
door Auk
Wanneer de motor koud is, dus de lambda ook, krijgt de motor extra benzine ingespoten (tot deze op bedrijfstemperatuur +-600graden is). Dit is dus ook het geval wanneer jij de lambda eruit haalt. Wanneer de ECU geen sensor krijgt van de sensor zal hij een gemiddelde aan weerstand vasthouden, in dit geval zo'n 0.45volt.
De kans is dus groot dat hij slecht gaat lopen. Sterker nog, dat gaat hij doen.

Het vermogen wordt niet door de lambda geregeld. Een teveel/tekort aan bezine laat de motor slecht lopen. De lambda is gewoon puur voor de finetuning van het blok.

De katalysator zorgt voor tegendruk, waardoor de flow in het uitlaattraject beïnvloed wordt. Zonder katalysator is deze tegendruk er niet, dus zal je vermogen met enkele pk's toenemen. (ik heb het nu wel over de oudere types katalysatoren. De tegenwoordige hebben vrijwel geen invloed op de flow dus het vermogen)

Of je door de apk komt is iets dat te maken heeft met het bouwjaar van de auto. Is deze van voor 1993 hoeft hij geen katalysator te hebben. Mits hij er fabrieksaf op zit, wat dus het geval is. (stuk pijp door een holle kat maken, zo lijkt het alsof de kat eronder zit, terwijl dit gewoon een pijp is) CSC heeft katvervangers die lijken op een normale katalysator.

Daarnaast.. als jij je lambdasensor in je steigerpijp last word het lastig deze te verwijderen wanneer je weer een apk hebt :wink:. Daarom gewoon even schroefdraad tappen in je pijp, dan is dat weer een probleem minder. Toch? :)

Succes ermee!

Geplaatst: 22.11.2008 - 18:55
door Kerel480
Ik ga de flenzen van m'n oude kat gebruiken met de bedoeling dat ik de kat-vervanger vòòr de APK snel en simpel kan wisselen.
Aangezien de oude kat toch al gesloopt is, kan ik mooi de ouwe bevestiging van de Lambda sonde gebruiken voor m'n steigerpijp-kat-vervangert dacht ik zo.
Ik denk ook zeker beter is dat de sonde aangesloten blijft.

Ik ga lekker hobby'en..

Bedankt weer voor de tips


Gtrz. Kerel480

Geplaatst: 22.11.2008 - 19:13
door Auk
Succes en wel foto's posten hé! :)

Geplaatst: 22.11.2008 - 19:13
door Iroll
Denk erom dat je oude kat geld waard is, niet zomaar weggooien dus mocht je dat van plan zijn. Door de platina in de kat krijg je er rond de €40,00 voor terug op de sloop.

Geplaatst: 22.11.2008 - 19:18
door Kerel480
De mijn kat is bij de KwkFt vervangen (400uri) en ik heb de oude terug moeten kopen voor 35euro.. KwkFt= no go!!!

Geplaatst: 22.11.2008 - 19:19
door Blade
Hier een voorbeeld van hoe ik het heb:

Afbeelding
Afbeelding


En koop voor de keuring gewoon een Catalysator, weetje zeker dat je CO en lambdawaarde goed is. Kostten op MP 3x niks..

Enne, geluid word zeker harder. 20 tot 30% zelfs.

Geplaatst: 22.11.2008 - 19:26
door Kerel480
... juist that's the shit !!! mooie RVS vervanger, is de rest van je pijp ook in deze conditie??

Bedank voor het mooie plaatje!!

Geplaatst: 22.11.2008 - 19:33
door Blade
Was dat maar zo.. Nee, er hangt voorderest gewoon staal onder als einddemper heb ik zon sjonnie-herrie demper gebruikt. Klinkt wel leuk, staat stoer en geeft af en toe dikke klappen en vlammen :twisted:

Wil wel met de tijd compleet rvs eronder hebben vanaf de turbo.

Heb evt nog meer plaatjes hoor.

Geplaatst: 22.11.2008 - 19:40
door Auk
Zal ook aardig wat kosten Poika! Bij mij komt er een CSC systeem onder te liggen, dat is mat gecoat RVS, staat ook erg leuk.

Die ploffen zijn wel leuk inderdaad. Hebben vrij veel van die 1700 turbo's last van.
Maar de turbo en de dempertjes vinden het minder leuk om op die manier op hun donder te krijgen :lol:

Je krijgt een beetje een Anti Lag System effect. Door zo'n ALS-systeem heb ik al heel wat turbo's en dempertjes naar de * zien gaan. Maargoed, het helpt wel weer mee aan vermogenswinst.

Geplaatst: 22.11.2008 - 20:00
door Blade
Dat zal wel meevallen. Elke impreza of weet ik veel wat geeft bij elke x overschakelen een klap, bij mij sporadisch maar als het er is is het kicke.

RVS uitlaat hoeft niet duur te wezen.. je moet alleen de mazzel hebben de mensen te kennen die RVS lassen en zin hebben om een pijp te lassen.

Die CSC uitlaat is gewoon staal volgens mij, anders word het ook niet gecoat (roest vast staal)

Geplaatst: 22.11.2008 - 20:14
door Auk
Poika schreef:Dat zal wel meevallen. Elke impreza of weet ik veel wat geeft bij elke x overschakelen een klap, bij mij sporadisch maar als het er is is het kicke.
Standaard geeft het dat niet. Dit is niet standaard, maar wel met ALS En je kunt het vergelijken met wat er bij de turbo's gebeurt. Al geeft dit niet zoveel effect op je vermogen.
Daarnaast is zoals je het ziet op het filmpje, een behoorlijke klap op je turbo en dempers. Geloof me nou maar, ik weet hoe het zit in dit turbo wereldje. En kan je voorbeelden geven waarbij je ziet wat te late ontsteking kan doen met je turbo.
Die CSC uitlaat is gewoon staal volgens mij, anders word het ook niet gecoat (roest vast staal)
CSC maakt RVS pijpen. Waarom ze zwart gecoat zijn weet ik niet, maar het ziet er wel érg leuk uit.