Pagina 1 van 2

Luchtmassameter

Geplaatst: 21.06.2007 - 21:15
door Gast
Ik heb het idee dat de laatste tijd, het verbruik aanmerkelijk is gestegen.
Nu vermoed ik dat de LMM hier debet aan is.
ETM is vrijwel nieuw.

Wie weet of de LLM is door te meten + welke waarden moet je op welk moment meten?
Andere ervaringen zijn trouwens ook welkom.

Ook ben ik benieuwd of het deel aangegeven op de foto met A, ook schoon gemaakt mag/kan worden.?
Het lijkt alsof dit onderdeel vuil is.
En waarmee zou dit schoongemaakt moeten worden?

Re: Luchtmassameter

Geplaatst: 21.06.2007 - 21:43
door Frumpy
AlexV70 schreef: Wie weet of de LLM is door te meten + welke waarden moet je op welk moment meten?
Zo staat het in Vadis:
Luchtmassa wordt gegeven in g/s en het motortoerental bij onbelaste motor op bedrijfstemperatuur. De waarden gelden bij benadering.

Luchtmassa (g/s) / omw / min Spanning, V
3,3 / 850 / 1,33
5,7 / 1500 / 1,57
7,3 / 2000 / 1,69
9,3 / 2500 / 1,82
Bron: Vadis

AlexV70 schreef:Ook ben ik benieuwd of het deel aangegeven op de foto met A, ook schoon gemaakt mag/kan worden.?
Het lijkt alsof dit onderdeel vuil is.
En waarmee zou dit schoongemaakt moeten worden?
De nieuwere type LMM's krijgen nadat het contact wordt uitgeschakeld nog gedurende enkele seconden spanning zodat de hittedraad schoonbrandt, maar toch blijft vuil funest voor de sensor.
Reinigen? Dat kan. Maar alleen met aggresief schoonmaakmiddel. En aggresief schoonmaakmiddel verwijdert de coating van de hittedraad waardoor deze zeer snel helemaal vervuild is. Geen goede optie dus.
Bron: http://www.scantools.nl/info.php?cat=13&iid=37

Geplaatst: 21.06.2007 - 23:49
door arnoud
Zo zag mijn vervangende LMM eruit (niet nieuw) die ik vorig jaar gekocht heb als vervanger van mijn defecte:

Afbeelding

de oude zag er zo uit:

Afbeelding

de coating om de sensor was aangetast, een probleem van de 2000-2001 varianten van de LMM... (0030 is oude, 0040 is nieuwe).

Ik weet niet hoe je verhouding met de dealer is, maar zij kunnen de boordcomputer uitlezen om te kijken of de LMM foutieve waarden heeft afgegeven. Bij mij was het reden genoeg om het oranje-motorblok-lampje aan te zetten en de 'emissies-service vereist' melding te tonen...

Geplaatst: 21.06.2007 - 23:51
door Gast
Geweldig @Frumpy, vooral de bronvermelding. :)

1) Over welke draden (kleur?) meet je dan de spanning?

2) Een aggresief schoonmaakmiddel. Waar denk jij dan aan?
Tinner, amonia, of misschien een schuurmiddel als (J)Cif?

Schoonmaken kan, maar wordt tegelijk geen goede optie genoemd.
3) WIE HEEFT HIER ERVARING MEE?

4) Heeft iemand een prijsindicatie voor een nieuwe LMM?

Geplaatst: 21.06.2007 - 23:56
door arnoud
De dealer gaf me een prijs van ergens hoog in de 300 ex BTW... Genoeg dat ik eerst even naar Autorima heb gebeld voor een 2e handse... Daar voor dacht ik 50 of 75 klaar...

Geplaatst: 21.06.2007 - 23:57
door Gast
@Arnoud, wat waren de kosten?
Ik wil zoveel mogelijk onafhankelijk van een dealer blijven. :P
20 euro ex. voor uitlezen durft men zo te vragen en zeker als je reparatie daar dan niet laat uitvoeren is daar ook nog wat voor te zeggen.

Geplaatst: 22.06.2007 - 00:01
door Gast
@Arnoud, je hebt een vooruit ziende blik :lol:

Geplaatst: 22.06.2007 - 09:57
door Frumpy
De hoge prijs bij Volvo is gebaseerd op een complete LMM, dus met huis, terwijl je in principe alleen een nieuwe Denso MAF-sensor nodig hebt. Deze zijn nieuw aftermarket ook los te verkrijgen. Kosten tussen de 85 en 100 euro.

Denso Europe is in Nederland gevestigd (Weesp), die kunnen wat meer info over distribiteurs geven, wellicht ook direct aan je leveren (mits zakelijk).

Voorbeeld is hier te vinden:
http://cgi.ebay.nl/Volvo-Air-Flow-Meter ... dZViewItem

Geplaatst: 22.06.2007 - 10:04
door arnoud
Frumpy schreef:De hoge prijs bij Volvo is gebaseerd op een complete LMM, dus met huis, terwijl je in principe alleen een nieuwe Denso MAF-sensor nodig hebt. Deze zijn nieuw aftermarket ook los te verkrijgen. Kosten tussen de 85 en 100 euro.

Denso Europe is in Nederland gevestigd (Weesp), die kunnen wat meer info over distribiteurs geven, wellicht ook direct aan je leveren (mits zakelijk).

Voorbeeld is hier te vinden:
http://cgi.ebay.nl/Volvo-Air-Flow-Meter ... dZViewItem
Klopt, die verkopen ze sinds kort inderdaad los op eBay. Maar toen ik aan het zoeken was waren die verkopers natuurlijk nergens te bekennen :D

Maareh, je maakt mij niet wijs dat dat huis waar de sensor opgeschroeft wordt een 200 euro kost om te maken?

Geplaatst: 22.06.2007 - 10:22
door Frumpy
arnoud. schreef: Maareh, je maakt mij niet wijs dat dat huis waar de sensor opgeschroeft wordt een 200 euro kost om te maken?
Arnoud, wil ik ook helemaal niet. :)
Het is slechts een constatering op basis van de prijs die Volvo er schijnbaar voor vraagt. Zelf heb ik nog niet bij Volvo naar de prijs van een LMM geinformeerd, vaar dus blind op de prijs die jij opgeeft.
Op de meeste originele onderdelen krijg ik zo'n 20 tot 25% korting, dus er zit sowieso een behoorlijke marge op.

Geplaatst: 22.06.2007 - 16:49
door Gast
AlexV70 schreef:@Frumpy,
1) Over welke draden (kleur?) meet je dan de spanning?

2) Een aggresief schoonmaakmiddel. Waar denk jij dan aan?
Tinner, amonia, of misschien een schuurmiddel als (J)Cif?
@Frumpy?

Geplaatst: 22.06.2007 - 22:46
door pedro sr.
De onbelaste meting is zinloos, je moet belast meten.
Schoonmaken is meestal funest voor de lmm.
Het verbruik heeft vermoedelijk niets met de lmm te maken, hij gaat minder lucht "meten", dus ook minder brandstof inspuiten. Meestal gaat het verbruik niet omhoog, ligt eraan hoe je als bestuurder reageert; als je minder vermogen hebt of de motor loopt niet zoals hij hoort en je geeft daarom veel meer gas, dan verbruikt hij wel meer (doe je onbewust soms)

Geplaatst: 22.06.2007 - 23:47
door Gast
Zijn trouwens wel waarden die volgens VADIS gemeten moeten worden met onbelaste motor.
Ook LPG kan natuurlijk anders reageren.

@pedro sr. dat laatste kon wel eens een feit zijn; onbewust meer gas geven.

Geplaatst: 23.06.2007 - 08:49
door pedro sr.
AlexV70 schreef:Zijn trouwens wel waarden die volgens VADIS gemeten moeten worden met onbelaste motor.
Ik weet het, maar ook mr. Vadis heeft niet altijd gelijk. Luchtmassameters meten stationair bijna allemaal goed, juist bij vollledige belasting laten ze het afweten en is het pas belangrijk.

Geplaatst: 23.06.2007 - 09:39
door IkeV70
Dus als het het echt wilt weten moet je de LMM rijdend meten? Kan dat?

Geplaatst: 23.06.2007 - 10:07
door pedro sr.
Zeker, in 3 of 4 vollast meten tussen ~2000-5000rpm, wat de waarde in g/s moet zijn hangt van de motor af.

Geplaatst: 23.06.2007 - 15:24
door Gast
pedro sr. schreef:Zeker, in 3 of 4 vollast meten tussen ~2000-5000rpm, wat de waarde in g/s moet zijn hangt van de motor af.
Oke, nu doen jullie dat waarschijnlijk op een testbank.
Maar ook gewoon rijdend moet dit toch willen (draden voltmeter verlengen).

De motor is een 2.4 ongeblazen (B5244SG), heb jij daar de waarden bij + waar (draadkleur) ik de voltmeter op moet zetten?

Geplaatst: 23.06.2007 - 20:49
door IkeV70
Ik vraag me af of je een LMM met een eenvoudige spanningsmeter kunt controleren. Volgens mij steekt het behoorlijk krap, zijn minimale afwijkingen al een probleem, en kun je dat alleen met nauwkeurige apparatuur meten die een grafiek produceert zien waarin je piekjes of dipjes kunt zien.

Ik neem aan dat een LMM rijdend meten met een laptop gaat, aangsloten op de diagnosestekker ?

Geplaatst: 24.06.2007 - 08:43
door blastaway
Ik heb een TDI V70 en vraag me af waar ik daarvoor een nieuwe LMM kan kopen.

Geplaatst: 24.06.2007 - 08:59
door bleuriders
blastaway schreef:Ik heb een TDI V70 en vraag me af waar ik daarvoor een nieuwe LMM kan kopen.

bij de dealer :D (Grapje)

ik heb de eens horen vertellen dat de lmm van andere merken nogwel eens passen.

ik weet dat Subaru ook met Nissan lmm pasten .
dit scheelde toch minimaal de 1/2 in prijs !

verder iemand een idee