Volvo 440, 2 liter Regelklep stationair toerental.
Geplaatst: 24.06.2007 - 15:25
Hallo allemaal,
Na grondige reparatie. (Een paar kromme kleppen vervangen), liep de motor niet zoals voorheen.
Veel storingsmeldingen enzovoort.
Door het vele gesleutel was o.a. de bedrading naar de gaskleppositiesensor en de koelwater temperatuur sensor defect gegaan.
Na reparatie is alles weer in orde en ik krijg geen foutcodes meer.
Toch blijft er af en toe een stationair probleem.
Wanneer vanaf een flinke snelheid het gas eraf gaat en de koppeling ingetrapt wordt, gaat het vaak niet goed met staionair draaien.
De motor valt stil.
Bij inspectie van de regelklep zag ik dat deze in de ruststand niet helemaal dicht staat.
Om verder open te gaan, moet ie echter eerst helemaal dicht en dan gaat ie verder open.
Ik druk het een beetje krom uit maar zo is het:
Ga je vanuit de ruststand met een schroevedraaiertje de klep bewegen gaat hij eerst helemaal dicht, draai je dan nog verder, gaat ie weer open.
Het lijkt mij niet helemaal goed.
Soms blijft het toerental bij gas los hangen op zo'n 1200 toeren of iets meer.
Een andere keer zakt het terug naar (bijna) nul en klimt dan heel schokkerig naar 800 / 900 toeren.
Heel vaak, na flink gas en dan los, stopt de motor.
Veel testritten hebben geen foutmeldingen opgeleverd.
Ook "protesteerd" de motor een beetje bij gas geven, het is net of ie even "niet wil".
Dit laatste is met name het geval bij warme motor, maar geen foutmeldingen.
Wie, Oh, wie weet raad?
Groeten,
Leo
Na grondige reparatie. (Een paar kromme kleppen vervangen), liep de motor niet zoals voorheen.
Veel storingsmeldingen enzovoort.
Door het vele gesleutel was o.a. de bedrading naar de gaskleppositiesensor en de koelwater temperatuur sensor defect gegaan.
Na reparatie is alles weer in orde en ik krijg geen foutcodes meer.
Toch blijft er af en toe een stationair probleem.
Wanneer vanaf een flinke snelheid het gas eraf gaat en de koppeling ingetrapt wordt, gaat het vaak niet goed met staionair draaien.
De motor valt stil.
Bij inspectie van de regelklep zag ik dat deze in de ruststand niet helemaal dicht staat.
Om verder open te gaan, moet ie echter eerst helemaal dicht en dan gaat ie verder open.
Ik druk het een beetje krom uit maar zo is het:
Ga je vanuit de ruststand met een schroevedraaiertje de klep bewegen gaat hij eerst helemaal dicht, draai je dan nog verder, gaat ie weer open.
Het lijkt mij niet helemaal goed.
Soms blijft het toerental bij gas los hangen op zo'n 1200 toeren of iets meer.
Een andere keer zakt het terug naar (bijna) nul en klimt dan heel schokkerig naar 800 / 900 toeren.
Heel vaak, na flink gas en dan los, stopt de motor.
Veel testritten hebben geen foutmeldingen opgeleverd.
Ook "protesteerd" de motor een beetje bij gas geven, het is net of ie even "niet wil".
Dit laatste is met name het geval bij warme motor, maar geen foutmeldingen.
Wie, Oh, wie weet raad?
Groeten,
Leo