Pagina 1 van 1
van v40 naar v70
Geplaatst: 26.06.2007 - 13:11
door marcelg
ik zit serieus te overwegen me v40 interuilen op een V70(classic)
dit omdat ik toch wat vermogen mis (1.8benz) en de achterbak niet echt ruim vindt.
daarbij rijd ik 20dkm per jaar en gemiddeld 1:11
als ik kijk wat mijn auto waard is volgens marktplaats en ik er niet teveel wil bijleggen zit zie ik 1997 modellen 2.5liter en 350dkm op gas of diesel.
-is een hoge km-stand bezwaarlijk?
-wat is aanteraden lpg of diesel?
-wat zijn de minpunten/aandachtspunten van de V70?
heeft iemand nog tips/tricks over de v70?
Geplaatst: 26.06.2007 - 13:28
door Marc O.
Kijk ook eens op het
Volvo 850 Forum. Daar kun je enorm veel informatie vinden over de Volvo 850 en de V/S70 Classic (in feite een gemoderniseerde 850). De keuze tussen LPG of Diesel is er voornamelijk eentje die je moet maken op basis van persoonlijke voorkeur. Financieel zullen de verschillen niet erg groot zijn. Hoge km-standen zijn doorgaans geen probleem, alhoewel er best wel pechgevallen zijn te vinden, i.e. mensen die meer dan gemiddelde kosten hebben (gehad) aan hun auto. Daarom is het belangrijk om een exemplaar te zoeken wat goed (en aantoonbaar) is onderhouden. Liever een V70 met 350.000km met volledige onderhoudshistorie dan eentje met 150.000km zónder onderhoudshistorie.
Succes!
Geplaatst: 26.06.2007 - 13:34
door marcelg
zit er merkbaar rij verschil tussen de tdi en de 2,5gas?
topsnelheid vindt ik niet zo belangrijk maar dat ie "makelijk naar de 140gaat ook met bagage en bergen.
Geplaatst: 26.06.2007 - 13:45
door Marc O.
Tja, een diesel rijdt natuurlijk wezenlijk anders dan een auto met een benzine/gasmoter. In de bergen en volledig beladen zal een TDI wat makkelijker vanuit lage toeren op gang komen, terwijl je een 2.5 (10 of 20V) wat meer op toeren zou moeten houden voor hetzelfde resultaat. Uiteindelijk zullen beiden zich min of meer even snel laten rijden, zij het dat je je rijstijl er op aan dient te passen. Gewoon een paar proefritten maken, da's de beste manier om er achter te komen.
Geplaatst: 01.07.2007 - 12:00
door marcelg
beetje rond gekeken naar v70 classics op marktplaats enzo. ik zie daar erg veel benzine's en maar weinig tdi's kijk ik verkeerd of zijn diesels minder te verkrijgen?
kan er in de classics ook heldere koplampen geplaatst worden voor eventuele xenon?
Geplaatst: 01.07.2007 - 16:55
door NOS
Je kan idd heldere koplampen plaatsen van de C70.
Als je gewoon zoekt op diesel zijn er toch genoeg te vinden?
Geplaatst: 01.07.2007 - 17:55
door bernhard2
hallo,
ik rij zelf een v70 2.5 10v automaat op gas met nu 377000 op de teller maar hij rijdt nog als een zonnetje... maar als caravantrekker is het zeker geen aanrader. dat ligt vooral aan de automaat... hij heeft net te weinig vermogen om lekker vlot met het verkeer mee te komen als er een aanhanger achter zit..
ik heb gister een bank opgehaald, en ik moest over 400 km 2x tanken met een gemiddelde van 1:5 wel op gas hoor. en ik rij zo rond de 100km/h. op de autobahn met volle bepakking is het zeker wel te doen.
maar op het forum hoor ik ook wel dat de 20v niet veel sneller is...
heldere koplampen kun je er zeker op zetten, maar dat is niet goedkoop... ik heb xenon in mijn originele koplampen gezet, en het licht is erg goed. wel heb ik nieuwe koplampglazen er in gezet.
maar als je een fanatieke caravantrekker bent, dan zou ik zeker voor de diesel gaan.
Geplaatst: 01.07.2007 - 18:18
door joost
Verbruik van 1 op 5 bij 100 km/u? Da´s niet normaal zou ik zeggen. Ik heb een 2.5 10v uit 1997, uit Duitsland geimporteerd met inmiddels 139000 km. Ik heb er zelf een Vialle Lpi installatie (68l) in laten bouwen. Gemiddeld 1 op 8,5 op LPG. Met 20000 km/jaar lijkt mij LPG interessanter dan de oude TDI. De classics van voor 1999 lenen zich uitermate goed voor LPG, die van na 1999(2.4) iets minder. Hoge kilometerstanden zijn geen bezwaar, mits goed onderhouden. Wil je lage kilometerstanden, zou je, net zoals ik heb gedaan, eens kunnen kijken in Duitsland.Prijstechnisch erg interessant en vaak goed onderhouden wagens met redelijk lage kilometerstanden...
Succes!
Geplaatst: 01.07.2007 - 18:23
door marcelg
@joost; waarom is een lpg intressanter dan een tdi bij 20dkm?
in nijmegen staat een v70 eind 1998 met 320dkm AUTOMAAT.
hoe zijn de automaten van deze volvo's.
als ik de foto's zie en de uitrusting lijkt het me wel wat, maar de automaat schrikt me af, wat is de levensduur daarvan en de storingsgevoeligheid?
heeft deze ook een sportstand en dergelijke?
is het verbruik hoger bij automaat?
Geplaatst: 01.07.2007 - 18:39
door joost
Ik denk dat de oude TDI niet zó zuinig is dat het de keus voor diesel rechtvaardigd bij 20000 km/jaar. Bereken je omslagpunt. Op diverse sites kun je het omslagpunt berekenen. Bovendien met een diesel móet je kilometers maken, met een LPG mag je kilometers maken. Die auto in Nijmegen, is dat particulier of bij Hennes? Met automaten heb ik geen ervaring, maar wellicht hebben anderen daar wel weer ervaring mee.
Joost.
Geplaatst: 01.07.2007 - 18:42
door marcelg
van der heijden.
ik rij denk ik liever diesel dan lpg vanwege de kleine lpgtankinhoud als ik de bagageruimte vrij wil houden.
Geplaatst: 01.07.2007 - 18:49
door joost
Wel even goed informeren... Ik heb een Onderbouw tank (dus geen ruimte verlies) met een inhoud van 68 liter. Dat betekend dat je ruim 70l benzine en bijna 60l lpg aan boord hebt...
Joost.
Geplaatst: 01.07.2007 - 19:29
door marcelg
hoever kom je op de 60liter lpg? ik lees regelmatig ongeveer 450km, natuurlijk kan je overschakelen naar benzine maar dan rij je toch weer duurder dan alleen diesel?
60lpg+70benzine=per km goedkoper dan 70liter diesel?
Geplaatst: 01.07.2007 - 22:38
door joost
Goed, 55ltr. 470 km . De rest gaat niet om goedkoop rijden maar om actieradius (hoe ver kom je zonder te tanken).
Joost.
Geplaatst: 12.07.2007 - 23:01
door volvoventje
op gas 48,8ltr gas (bruto 61litertank) rijd ik ongeveer zo'n 366KM
en op 70liter benzine zo'n 595 liter totaal 961km, gas kost max 0,5ltr = 24,4 euro, 70 liter benz max 1,43 = 100,1 in totaal 124,5. 124,5 delen door 961 is 12,95 cent per kilometer.
ik weet niet wat een diesel op een liter rijd...deel de literprijs door het aant KM en je weet of het goedkoper is..let wel k heb niet zon zuinige uitvoering.
Geplaatst: 13.07.2007 - 06:21
door Campy
marcelg schreef:@joost; waarom is een lpg intressanter dan een tdi bij 20dkm?
in nijmegen staat een v70 eind 1998 met 320dkm AUTOMAAT.
hoe zijn de automaten van deze volvo's.
als ik de foto's zie en de uitrusting lijkt het me wel wat, maar de automaat schrikt me af, wat is de levensduur daarvan en de storingsgevoeligheid?
heeft deze ook een sportstand en dergelijke?
is het verbruik hoger bij automaat?
Ik heb een S70 benzine met automaat en ik ben er heel tevreden mee. Ik vind dat hij goed omgaat met het vermogensverloop van de auto, bij gas geven schakelt ie niet meteen terug zodat je gebruik kunt maken van de toch wel flinke trekkracht bij middelhoge toeren. Trap je het gas nog dieper in, dan wordt wel teruggeschakeld. Hij heeft ook een sportstand. Bij 120 in de hoogste versnelling draait de mijne 2800 toeren, heerlijk rustig. Bij 80 nog geen 2000 volgens mij, de automaat vind ik een goede combinatie met de fijne vijfcilinder. Ja, hij heeft ook een sportstand.
Mijn kilometerstand is 185000 en de automaat werkt perfect. Ik heb geen ervaring met heel hoge kilometerstanden, maar bij 300.000+ zou het inderdaad wel eens kunnen dat de automaat storingsgevoeliger is dan een handbak. Ik heb hier zelf ook een vraag over gesteld in een ander topic (over km-standen).
Maar verder zijn hoge km-standen voor een 850 / S70 / V70 niet bezwaarlijk mits het onderhoud steeds is uitgevoerd. En van een V40 naar een V70 classic.... doen!
Geplaatst: 13.07.2007 - 08:02
door viking_in_shorts
Wij hebben een 855 uit '97 met automaat, de 2.5 20V versie.
Nooit commentaar op gehad qua performance. Je kan even goed rustig rijden als dat je door kan trekken (meerdere malen Zweden - Nederland gereden)
Sinds dat we een C70 met 2.4 LPT (MT) erbij hebben zie ik de volgende verschillen: de automaat nodigt meer uit tot hard rijden (je merkt niet dat je alweer een versnelling hoger zit) en met ca 230d km op de teller gaat hij nog steeds als een banaan!
Wel moet je ermee rekening houden dat de auto 10 jaar oud is: sommige plastic onderdelen beginnen uit elkaar te vallen, en een aantal kleine (en grote) reparaties zullen zeker komen.
PS: aangezien we alletwee op benzine rijden, kan ik over diesel/gas niets vertellen.
Geplaatst: 13.07.2007 - 08:31
door blaastoeter
Ik rij een S70 TDI automaat. Ik moet zeggen dat bevalt prima inmiddels is de moter wel gewisseld. Echter de automaat gaat al bijna 5ton mee en schakeld nog steeds als een zonnetje.
Dus bij een goed onderhouden model hoef je je niet zo'n zorgen te maken over de automaat.