Pagina 1 van 1
zwarte rook D5
Geplaatst: 26.06.2007 - 23:03
door Gast
Nu niet voor mij zelf, maar voor mijn zwager de Hagenees.
Sinds kort is hij in het bezit van een V70 D5 automaat uit 2002.
Ik heb er mee gereden rijdt echt goed, maar.................
(was hem ook al opgevallen).
Als je een beetje gas geef, zie je de zwarte rook wolken al in de spiegel.
Toen ik op de snelweg (invoegstrook) even volgas gaf, was het echt verschrikkelijk.
EEN ZWART ROOKGORDIJN achter de auto, niet normaal.
Wie weet wat hier de oorzaak van is?
Ik ben het volgens mij hier als eens tegen gekomen, kan het alleen niet weer vinden.
Dus een linkje mag ook.
Geplaatst: 26.06.2007 - 23:12
door Billy Road
Lekke turboslang of luchtmassameter kaduuk of egr klep blijft hangen....
Geplaatst: 27.06.2007 - 01:17
door IkeV70
Waarom veroorzaakt een defekte LMM zwarte rook? Eerder andersom zou je denken.
Turboslang en egr zou je toch duidelijk moeten merken aan het vermogen?
Geplaatst: 27.06.2007 - 08:05
door Billy Road
Hoe bedoel je eerder andersom?
Lekke turboslang merk je direkt aan vermogensopbouw, dat de EGR klep blijft hangen minder denk ik.
Maar even aan de apparatuur hangen bij de dealer, dan weet je het zeker
Geplaatst: 27.06.2007 - 08:07
door NOS
Injectoren die gaan lekken?
Geplaatst: 27.06.2007 - 08:37
door Gast
Ter verduidelijking, het vermogen is goed, pakt goed op. Oja, km-stand 250.000.
Ik zag bij de aansluiting van de EGR klep, zwarte sporen van lekkage.
Inmiddels is hij weer bij zijn garage geweest (geen Volvo-dealer) en daar hebben ze de EGR klep los gehad, hier bleek geen pakking tussen te zitten.
De garage gaat er "nu" mee naar een "specialist" om alles uit te lezen.
Dit is hier toch vaker besproken? Zijn we er toen niet uitgekomen?
Mijn eerste gedachte was ook een defecte EGR klep, maar ik heb ook wel eens wat gelezen over een defect aan de turbo.
@NOS, ik weet dat jij veel leest. Vanwaar de opmerking lekke injectoren?
Geplaatst: 27.06.2007 - 08:39
door NOS
Omdat die vaak kapot gaan bij de D5 en dat veroorzaakt ook zwarte rook.
Geplaatst: 27.06.2007 - 08:54
door IkeV70
Billy Road schreef:Hoe bedoel je eerder andersom?
Lekke turboslang merk je direkt aan vermogensopbouw, dat de EGR klep blijft hangen minder denk ik.
Maar even aan de apparatuur hangen bij de dealer, dan weet je het zeker
Ik bedoel: Als de LMM stuk is geeft ie minder lucht door dan er in werkelijkheid binnenkomt. Dan zal er minder brandstof ingespoten worden. Dan krijg je dus juist geen zwarte rook.
Geplaatst: 27.06.2007 - 08:55
door NOS
AlexV70,
Start de motor nog steeds goed?
Geplaatst: 27.06.2007 - 09:01
door Gast
Starten en lopen. Geen enkele misslag.
Geplaatst: 27.06.2007 - 09:15
door NOS
Dan zijn de injectoren uitgesloten van deelname. (denk ik, die veroorzaken vaak slechter starten)
Geplaatst: 28.06.2007 - 18:16
door louis
Mijn D5 uit 2002 rookt ook behoorlijk erg als je wat meer gas geeft.
Ik ben er twee keer mee naar de volvo dealer geweest, deze zegt dat het voor een D5 uit 2002 normaal is.
Hangt ook erg van je rijstijl af. Ik rij normaal gesproken erg rustig(volgens mijn vrouw rij ik als een ouwe l*l). Als ik dan bv moet invoegen op een snelweg is er een behoorlijke zwarte rookwolk zichtbaar. Het is wel zo dat het na een paar keer gasgeven stukken minder wordt.
Geplaatst: 28.06.2007 - 19:32
door NOS
Ja, maar dat is logisch, dan zit je pijp gewoon een beetje vol met roet.
Geplaatst: 28.06.2007 - 23:49
door Gast
Nog meer oplossings ervaringen?
Geplaatst: 29.06.2007 - 09:16
door Emiel
Intercooler...
Luchtgeleider verwijderen onder de IC, kunststof plaatje weghalen en kijken of die IC nog wel recht is, meestal klappen de onderste paar lamellen om (goed kijken).