Pagina 1 van 1

Zwart slangetje onder de auto achter.

Geplaatst: 29.06.2007 - 09:30
door blastaway
Hey!

Achter de auto hangt aan de onderkant een slangetje. Dat zat vol met modder. Gisteren even leeggeknpene. Weet iemand waarvoor dit slangetje kan zijn?

Het gaat overigens om een V70 TDI (nieuwe model)

Geplaatst: 29.06.2007 - 09:37
door Frumpy
Ontluchting van de accu.

Geplaatst: 29.06.2007 - 09:49
door blastaway
ow!
En die moet dus wel vrij zijn neem ik aan. Wat kan het veroorzaken als het dicht zit?

Geplaatst: 29.06.2007 - 09:56
door Auk
Wanneer een accu warm wordt door opladen gaat het accuzuur koken, dus moet ie de druk kwijt kunnen via dat slangetje. Wanneer de druk niet uit een accu weg kan lopen kan hij exploderen... met alle gevolgen vandien. Maar dat gebeurt niet, dus wees maar niet ongerust!

Accu zuur is zeer licht ontvlambaar, en je wilt het ook niet in je kleren hebben... bijt er na t wassen direct doorheen en laat een mooie roze kleur achter :P

Geplaatst: 29.06.2007 - 10:48
door blastaway
Cool!

thanx m8!

Geplaatst: 29.06.2007 - 11:20
door trompetje
Auk schreef:Wanneer een accu warm wordt door opladen gaat het accuzuur koken, dus moet ie de druk kwijt kunnen via dat slangetje. Wanneer de druk niet uit een accu weg kan lopen kan hij exploderen... met alle gevolgen vandien. Maar dat gebeurt niet, dus wees maar niet ongerust!

Accu zuur is zeer licht ontvlambaar, en je wilt het ook niet in je kleren hebben... bijt er na t wassen direct doorheen en laat een mooie roze kleur achter :P
Au, au, au,...... :roll:


Het accuzuur gaat niet koken, maar kan oa. waterstof produceren: dit kan ook voor drukopbouw zorgen (electrolyse van water.......)
Accuzuur is zwavelzuur (bij mijn weten ~27% in water) en dat brandt niet.
Het is een zeer geconcentreerd en agressief zuur, dus wees er erg voorzichtig mee! (handschoenen aan, bril op)
(Komt het op je kleren of huid, dan meteen spoelen met veel water)

Geplaatst: 29.06.2007 - 23:09
door Auk
Hmm, dan staat het in mijn autotechnische boeken verkeerd! :wink:

Volg een autotechnische opleiding, 2 weken geleden heeft iemand de accu iets te lang aan de lader gezet, die is uit elkaar geklapt omdat het zuur ging borrelen(koken zoals ze dat ook wel noemen)

En het brandt wel degelijk! 2 jaar geleden is er een jonge bij mij op school bijna door om het leven gekomen! Met de slijpschijf bij een 5tal accus gaan staan slijpen, een vonkenregen raakte de open accus waardoor die explodeerde :roll:

Geen fijne verhalen, maar dit is toch de waarheid trompetje..

Geplaatst: 29.06.2007 - 23:20
door Jan-Willem Woermeijer
Het gas wat vrij komt van het laden van accu's heet knalgas.
Dit kan dus wel exploderen, daarom altijd in een geventileerde ruimte laden.

Ruik bij de heftrucks maar eens bij een laadstation, daar hangt zo'n vreemde damp/lucht.
Als een accu kookt dan wordt hij te snel of met een te hoge spanning geladen.
Een auto dynamo zal dit nooit voor elkaar krijgen mits de dynamo stuk is.
Exploderen van de accu's is een vervolg van een te hoge spanning, en de niet geopende dopjes van de accu's.

Onderhoudsvrije accu's hebben zo'n ontluchtingsnippeltje/aansluitingkje


Je hebt toch met natuurkunde ook wel die tests gedaan!!!



Greetz JeeWee

Geplaatst: 30.06.2007 - 00:02
door Fat Rat
Ik denk niet dat je er direct last van zal hebben, als het de accu ontluchting is.
Accu lucht is vrij specifiek(rij dagelijks electro heftrucks). De dampen, die ook tijdens het ontladen(gebruik) vrijkomen zijn nogal ontploffingsgevaarlijk. Het is accuwater wat door de stroom die er doorloopt gescheiden wordt in waterstof en zuurstof. En dit maakt een heel brandbaar mengsel.
Maar auto accu's zijn vaak van het onderhoudsvrije type, hier zal dus nooit veel vloeistof uit verdampen en dus ook weinig gas bij vrij komen.

Geplaatst: 30.06.2007 - 11:54
door Auk
Wij hebben ze op school altijd aan de snellader liggen, zijn geregeld al accu's het hok uitgevlogen door overdruk ( inderdaad geen losgedraaide dopjes... )

Ze hebben allemaal zo'n overdruk nippel aan de zijkant zitten, maar wanneer je die dichtstopt heb je volgens mijn leraar wel degelijk een probleem, ik heb hem gisteren het forum laten lezen, en hij kwam er op uit, dat hij ons niet helemaal had ingelicht :roll:

Mede is dit de reden dat ik met mijn autotechnische kl*te opleiding gekapt ben, en de handel in ga! Twee jaar verne*kt door slechte educatie, leraren die er niet voor je zijn en wie krijgt daar de schuld van? Precies! Ik.. ( en de andere 14 van de 16 die blijven zitten)