Pagina 1 van 3

Automaat houterig overschakelen rond 80 Km/uur...

Geplaatst: 29.06.2007 - 23:29
door denren
Ik heb een vraag over een ietwat houterig schakelmomentje van de automaat in onze 2.5D Classic en ik ben benieuwd of iemand dit gaat herkennen..

Als eerste zijn er een paar kleine puntjes aan de auto geweest die door de dealer steeds keurig verholpen zijn :) Binnenkort komt er zelf een nieuwe vacuumpomp (garantie ) op want er zit een tik in de motor en dit blijkt uit de vacuump te komen. ( de welbekende veelbesproken tik ).

Nu.. al sinds we de volvo hebben bemerk ik dat de automaat wat houterig reageert bij doorschakelen naar ( ik denk ) de 3e versnelling. Dit is zo rond de 80 KM/H. Als ik volgas geef ( dit overkomt me wel eens.. :) ) dan loopt de bak als een treintje, je merk het overschakelen wel maar is goed te doen. Rij ik rustig.. dan valt de bak echt in die versnelling..

Wie herkent dit? Ben erg benieuwd!!

Groet,
René

Geplaatst: 02.07.2007 - 19:46
door denren
niemand??

Geplaatst: 02.07.2007 - 23:33
door Ludo
moeilijk te beoordelen vanop afstand hoor.
je schrijft bij +- 80 km/u, is het de lock up?.
voelt als een extra versnelling.
als je vanuit stilstand vertrekt, en je houd een constant toerental aan, bv 2500, schokt de bak dan ook tijdens overschakelen?.

hoe ziet de olie eruit?.
hoe ruikt de olie?.
...

Geplaatst: 03.07.2007 - 00:01
door blastaway
Dit kan wel hoor. Ik zou de bak eens laten spoelen.
Dus nieuwe olie erin laten doen. en nieuwe filter en magneet. Meestal lost dit wel 80% van de problemen op.

Ik weet wel een goed adres waar je dit kan laten doen, is wel in drenthe, dus weet niet waar je woont??? Ik woon in Maastricht, maar rijd dit stukje graag omdat ik weet dat het daar goed wordt gedaan.

Geplaatst: 03.07.2007 - 17:16
door denren
Ludo,

Het schakelt eigenlijk allemaal soepel ik voel alleen als ik rustig gas geef ( jawel het is mogelijk :) ) dat de versnelling echt erin valt..je voelt het ook! soort lichte bonk. Maar! morgen ga ik naar de dealer want ik krijg (onder garantie) ene nieuwe vacuumpomp ( dan is dat tikken ook weer verleden tijd ) en dan ga ik het nog eens aangeven dat die versnelling me niet lekker zit..

Voor blastaway.. op het moment dat de dealer echt doet alsof zijn neus bloed :) dan wil ik dat adresje zeker hebben en graag weten wat de kosten daarvan zijn. Afstand maakt me niets uit :)

Geplaatst: 04.07.2007 - 08:53
door edraket
Is een bekend probleem en ook beschreven in de Volvo documentatie. De remedie is de bakolie te vervangen. Het probleem is dan over. Gewoon onder garantie claimen.

Geplaatst: 04.07.2007 - 09:52
door V70R-obert
Ik weet wel een goed adres waar je dit kan laten doen, is wel in drenthe, dus weet niet waar je woont??? Ik woon in Maastricht, maar rijd dit stukje graag omdat ik weet dat het daar goed wordt gedaan.
Zou jij dit adres en eventueel een prijs met ons willen delen Blastaway?

Geplaatst: 04.07.2007 - 10:19
door blastaway
Dit adres is in Uffelte (Drenthe)
In de Volksmond heet hij TDI JOS. Dieselmotoren is zijn vak en specialiteit en automaatbak.

Prijzen zijn echt niet duur. Hij is heel eerlijk en oprecht en betrouwbaar. Je kunt zelfs in het weekend en 's avonds terecht bij hem als je problemen hebt.

Je moet hem even bellen om te vragen wat het gaat kosten. Ik heb het met een Passat laten doen en dat was echt een reuze meevaller. Hij telde de oliekosten (6 liter) en 1 uurloon (was veel meer). Daarna heb ik bij hem ook een chip laten plaatsen. Vervolgens pomptiming laten doen en EGR laten dichtzetten en testen maar op de weg. Hij heeft nog wat bijgesteld na de rit en wederom testen. Toen was alles prima.

Ik ga na mijn trip naar France een afspraak maken voor een beurt bij hem.

Adres:

JOS
Lindenlaan 48
7975 AJ Uffelte
06-51271950

Geplaatst: 04.07.2007 - 11:00
door Ludo
mm met 6 liter olie en maar 1 uur werk zal je het echt niet gaan redden om de bak te spoelen, incl filter vervangen.
dit zal wel olie aflaten en opnieuw vullen zijn... geen aanrader dus!.

Geplaatst: 04.07.2007 - 11:49
door blastaway
Grapjas... :-)

Ik zeg toch wat hij heeft geteld, niet wat hij heeft gedaan. Natuurlijk is de filter en magneet schoongemaakt en de bak gespoeld...

De filter was pikzwart!!! De magneet zat ook helemaal vol met metaalrestjes.

Hij houdt namelijk ook rekening met het feit dat je van ver of dichtbij moet komen en daar past hij dan tarieven op aan. Wel zo fair vind ik en daarom kom ik er ook nog steeds graag.

zomaar roepen: geen aanrader is natuurlijk onzin.

Geplaatst: 04.07.2007 - 11:57
door Ludo
blastaway schreef: Natuurlijk is de filter en magneet schoongemaakt en de bak gespoeld...
ik kan me moeilijk voorstellen dat iemand 5-6 uren werk levert, en maar 1 uur in rekening brengt.
vraag anders maar eens bij een revisiebedrijf, die mensen hebben de kennis, de handigheid doordat ze het dagelijks doen, én het gereedschap!.
je bent al ongeveer een uur kwijt voor demontage voordat je de oliepan van de bak kan openen voor een AW50-42 bij de 850-S-V70.
ook als je de bak enkel (goed) gaat spoelen, kom je amper met een uur toe.

Geplaatst: 04.07.2007 - 12:45
door blastaway
Zou best kunnen.

...dan is de Passat denk ik makkelijker geweest dan een Volvo...

Geplaatst: 04.07.2007 - 13:11
door edraket
Gewoon zelf doen. Als je de ruimte hebt is het prima zelf uit te voeren, en je leert je auto ook nog eens kennen. Kosten: 12 liter olie: 80 euro bij de dealer.

Geplaatst: 09.07.2007 - 07:20
door denren
Nou.. bij de dealer geweest.. en die houdt het gewoon op beginnende slijtagen.. het houterig schokken hebben ze iets kunnen verminderen door iets met de software te doen. De olie zag er prima uit ( deze was reeds bij 230dkm vervangen ). De chefwerkplaats heeft juist minder goede ervaringen met spoelen van een bak! Evt problemen met een bak kunnen juist erger worden (zegt hij). Dus ik ga even afwachten wat die bak doet grr. Nog niet helemaal tevreden dus. Wel hebben ze een compleet nieuwe vacuumpomp geplaatst :) en het tikken is nu weg. :)

Geplaatst: 09.07.2007 - 08:02
door blastaway
Ach, je kunt er ook mee leren leven...
Als het niet te erg is maakt dat niet zoveel uit.

Geplaatst: 09.07.2007 - 09:18
door denren
Ik had gehoopt dat iemand dit schokken herkent ;) het ligt in ieder geval niet aan de olie, dat was allemaal goed. En idd het is ook niet schokkend.. net welke eisen je stelt.. de bak is ook al 8 jaar oud en dat je op een gegeven moment schakelmomenten wat beter gaat merken..

Geplaatst: 09.07.2007 - 09:59
door Frumpy
edraket schreef:Gewoon zelf doen. Als je de ruimte hebt is het prima zelf uit te voeren, en je leert je auto ook nog eens kennen. Kosten: 12 liter olie: 80 euro bij de dealer.
12 liter voor 80 euro? Heb je dan wel de goede die voor de "electronische bak" gebruikt moet worden?
Ik heb hier een rekening liggen van iemand die voor 5 liter een bedrag van 70,20 ex BTW ex korting moest betalen, bij de dealer. Onderdeelnummer 1161640, en dan aantal 1,2 = 5 liter.

Geplaatst: 09.07.2007 - 14:22
door edraket
denren schreef:Ik had gehoopt dat iemand dit schokken herkent ;) het ligt in ieder geval niet aan de olie, dat was allemaal goed. En idd het is ook niet schokkend.. net welke eisen je stelt.. de bak is ook al 8 jaar oud en dat je op een gegeven moment schakelmomenten wat beter gaat merken..
Maar hier heb ik toch al op geantwoord? Ik heb hier zelf last van gehad, en na het spoelen was het probleem over. In de Volvo documentatie staat deze klacht exact beschreven, dus waar ben je nog naar op zoek? Spoel die bak nu maar, ik weet zeker dat de bak schakelt zoals je nog niet gewend was.

Geplaatst: 09.07.2007 - 14:23
door edraket
Frumpy schreef:
edraket schreef:Gewoon zelf doen. Als je de ruimte hebt is het prima zelf uit te voeren, en je leert je auto ook nog eens kennen. Kosten: 12 liter olie: 80 euro bij de dealer.
12 liter voor 80 euro? Heb je dan wel de goede die voor de "electronische bak" gebruikt moet worden?
Ik heb hier een rekening liggen van iemand die voor 5 liter een bedrag van 70,20 ex BTW ex korting moest betalen, bij de dealer. Onderdeelnummer 1161640, en dan aantal 1,2 = 5 liter.
Zal thuis eens kijken wat ik betaald heb bij de dealer. Ik herken het nummer van de olie volgens mij wel, en dit is de olie voor de 4 bak uit de 850 en V70 classic. De 5 bak heeft inderdaad hele dure olie nodig.

Geplaatst: 09.07.2007 - 19:41
door Ludo
edraket schreef:
denren schreef:Ik had gehoopt dat iemand dit schokken herkent ;) het ligt in ieder geval niet aan de olie, dat was allemaal goed. En idd het is ook niet schokkend.. net welke eisen je stelt.. de bak is ook al 8 jaar oud en dat je op een gegeven moment schakelmomenten wat beter gaat merken..
Maar hier heb ik toch al op geantwoord? Ik heb hier zelf last van gehad, en na het spoelen was het probleem over.
yep, en tientallen andere gebruikers met ed...