Pagina 1 van 1

Koppelingspedaal

Geplaatst: 30.06.2007 - 00:55
door marcelw
Hallo allemaal,

Ik heb een volvo 440 1.8 en het probleem is dat het koppelingspedaal erg ver omhoog moet komen voor hij pakt, de handremtest heb ik gedaan en kon zonder slippen optrekken. Nu heb ik hier ergens gelezen dat je de slag kon verkleinen door een stelschroef te draaien. Wie kan me duidelijk uitleggen hoe en wat?

Alvast bedankt voor de uitleg

Marcel.

Geplaatst: 30.06.2007 - 10:45
door joachim
Ik denk dat toch je koppelingsplaten aan vervanging toe zijn. het stellen van je pedaal heeft doorgaans weinig zin omdat je de druk op je platen dan alleen maar vergroot en zullen ze harder slijten.

Geplaatst: 01.07.2007 - 00:48
door arjen-440
stellen helpt weinig tot niets je kan het proberen zit een moertje aan je koppelingskabel deze kan je wat verder op draaien.
Plaat pas vervangen als ie gaat slippen!
eerder is onzin

Geplaatst: 01.07.2007 - 12:22
door marcelw
Je kan dus niet de pedaal wat laten zakken ( de slag verkleinen) of is dat totale onzin ? :-)

Geplaatst: 08.07.2007 - 23:23
door YannickvanRooyen
gewoon met die moertjes onder de motorkap je pedaal op de gewenste hoogte stellen, kan geen kwaad, is geen onzin. platen zoals gezegd pas vervangen als ze gaan slippen

Geplaatst: 09.07.2007 - 19:15
door sok460
En waar mogen die moertjes zitten dan? bij mij durft de koppeling een beetje te knerpen als ik m indruk, maar ik verwacht dat het wondermiddel wd40 weer eeens wonderen kan gaan verrichten..

Geplaatst: 09.07.2007 - 21:11
door YannickvanRooyen
onder de motorkap. links van je accu, iets naar beneden. Soort hefboomconstructie met een kabel met aan het uiteinde een stuk schroefdraad er aan.

Geplaatst: 09.07.2007 - 22:58
door sok460
hA, BEDANKT,
ga k morgen bots onderzoeken als het weer licht is en ik kan mijn snor effe drukken.. hopen dat ons wondermiddel zijn werk weer kan doen!!

Geplaatst: 09.07.2007 - 23:48
door Michel740Turbo
arjen-440 schreef:.
Plaat pas vervangen als ie gaat slippen!
eerder is onzin
Wat is slippen?
Bij slip op je koppelings plaat is het gevaar dat je vliegwiel beschadigd (vaak door de popnagels of oververhitting) en dan moet je dus niet alleen een complete drukgroep vervangen, maar ook nog eens je vliegwiel.

Je kan het ook zien in het gaatje naast je BDP-gever. In de voering van de paat zit een groef net als bij een remblok. Als de groef bijna of helemaal weg is kan je zeggen dat je aan een nieuwe toe ben. Denk maar een beetje aan je banden, geen profiel is geen grip :wink:

Je kan je koppeling gewoon afstellen. Hou er wel rekening mee dat je genoeg vrije slag over houd.

Geplaatst: 09.07.2007 - 23:53
door sok460
sorry hoor, maar in zie weer een woord dak nie ken... BDP-gever???

Geplaatst: 10.07.2007 - 00:13
door Michel740Turbo
sok460 schreef:sorry hoor, maar in zie weer een woord dak nie ken... BDP-gever???
Ander maar wat langer woord "Krukas Positie Sensor" deze wordt aangestuurd door de tandheugel op je vliegwiel. Je raad dus al waar je hem kan vinden :razz:
Hint: zit boven op tussen je bak en motor gemonteerd.

eens kijken of ik kan uploaden
Al er een foto is:
met groen om cirkeld is het gat wat ik bedoelde.
gele pijl geeft aan waar je bdp-gever zit